XCOM: Enemy Within

Na een paar 'kleine' DLC-pakketten, komt Firaxis Games nu met een uitbreiding die het origineel écht beter maakt. Er zijn tal van nieuwe maps en wapens, en het aanpassen van je soldaten is nu vele malen uitgebreider. Maar het belangrijkste is misschien wel het nieuwe gevaar. Dat gevaar komt niet in de vorm van aliens, maar van de Exalt, een organisatie die erop gebrand is het XCOM-project te dwarsbomen.

XCOM: Enemy Within-header (Foto: 2K Games)

Robots of supermensen?

Op het eerste gezicht lijkt Enemy Within niet erg veel te verschillen van Enemy Unknown. Jij moet, als Commander, ervoor zorgen dat het XCOM-project soepel verloopt. Je moet net als in het origineel de XCOM-HQ uitbreiden en goed voor de soldaten zorgen. Pas wat verder in de game komt de eerste écht nieuwe feature naar voren. Je kan er nu voor kiezen om je soldaten genetisch te manipuleren, of om ze om te bouwen tot MEC, een grote gevechtsrobot. Een lastige keuze, want beiden zijn erg waardevol op het slagveld.

Als je ervoor kiest om een soldaten om te bouwen tot MEC, worden zijn of haar armen en benen geamputeerd. Daarna kun je een MEC-suit bouwen, waar de aangepaste soldaat vervolgens gebruik van kan maken. MEC's zijn goed in te zetten als je speelstijl wat agressiever is. Ze hebben namelijk enorm veel HP en kunnen grote schade aanrichten. Kies je er echter voor om je soldaten genetisch te manipuleren, dan zul je wat voorzichtiger moeten zijn. De genetisch gemanipuleerde soldaten lenen zich namelijk uitstekend voor een stealth-speelwijze. Zo kunnen gemodificeerde soldaten ontzichtbaar worden, hoger springen en beter richten. Hierdoor kun je vijanden makkelijk omsingelen en vervolgens een verrasingsaanval uitvoeren.

Ik heb er zelf voor gekozen om twee MEC's te bouwen, omdat ik graag zo snel mogelijk met de vijand afreken. MEC's zijn vooral effectief tegen buitenaardse vijanden, omdat die een soort eigen MEC hebben, de Mechtoid. De supersoldaten zijn effectiever in het bestrijden van de Exalt, omdat zij zelf ook supersoldaten gebruiken.  Het is overigens niet zo dat je alle soldaten per sé móet aanpassen, want het upgraden van je soldaten is alles behalve goedkoop. De toevoeging van MEC's en genetisch gemanipuleerde soldaten zorgen ervoor dat de gameplay al een stuk gevarieerder is dan het origineel, en zijn een hele welkome vernieuwing in de game.

XCOM: Enemy Within review

Kan ik hier ook met Meld betalen?
Een andere grote verandering t.o.v. Enemy Unknown is de nieuwe 'valuta', Meld. Met Meld kun je MEC's bouwen en upgraden, en kun je upgrades en modificaties voor je supersoldaten kopen. Meld is schaars en wordt alleen gedropt door aliens. Tevens blaast de canister met Meld zich na een bepaald aantal turns op, wat inhoudt dat je een lastige keuze zult moeten maken. Offer je een soldaat op om zo de Meld te pakken en daarmee een nog sterkere MEC te bouwen, of blijf je je focussen op het buitenaardse gevaar?

Door de komst van Meld en de nieuwe soorten soldaten is de content al aardig opgefrist. Maar ook het aanpassen van je soldaten is nu vele malen uitgebreider. Wil je een Canadese blonde dame maken met een Duitse stem en met zwarte gevechtsuitrusting? Komt voor elkaar. Maar ook de toevoeging van maar liefst viertig nieuwe maps, een hoop nieuwe wapens en een aantal nieuwe aliens maken de game een stuk gevariëerder. Ook de de maps uit Enemy Unknown zijn allemaal aangepast.

XCOM: Enemy Within-review

De vijand van binnen
Na een flinke tijd spelen, wordt de titel van de uitbreiding verklaard. Er is namelijk een nieuw gevaar. En dat zijn geen aliens, maar de actiegroep Exalt, die er alles aan doet om het XCOM-project te dwarsbomen. De Exalt zijn goed getrainde soldaten, met verschillende klassen. Ook zij kunnen genetische manipulatie gebruiken om supersoldaten te creëren. Exalt kan ervoor zorgen dat het hele XCOM-project op zijn kop staat. Ze kunnen er namelijk voor zorgen dat landen stoppen met het XCOM-project, maar ze kunnen ook jou onderzoeken saboteren waardoor het langer kan duren voor je iets hebt geresearched.

Om met de Exalt af te rekenen, zul je geregeld een XCOM-agent op pad moeten sturen voor een zogeheten Covert Operation. Nadat de agent klaar is met intel verzamelen van Exalt, zul je met een extractieteam de agent uit het gebied moeten halen. De agent is alleen gewapend met een granaat en een pistool, dus je zult beter moeten nadenken bij je zetten dan normaal, want als de agent vermoord wordt, dan raak je alle intel kwijt en keer je dus met lege handen terug naar de XCOM-HQ.

Mocht je er wel in slagen om de agent veilig terug te halen, dan krijg je een soort hints over Exalt. Dat kan bijvoorbeeld zijn: 'Exalt zit niet in Amerika' en 'Exalt zit niet in een Engelstalig lang'. Beetje bij beetje krijg je meer tips, en als jij denkt zeker te weten dat Exalt zich in een land bevind, kan jij dat land beschuldigen. Blijkt dit echter fout te zijn, dan stopt het land met het XCOM-project, waardoor een deel van je subsidie verloren gaat.

XCOM: Enemy Within review

Kleine foutjes
Helaas is Firaxis Games er niet in geslaagd om een aantal bugs uit het spel te halen, die voor grote irritaties zorgen. Als je bijvoorbeeld een sniper een dak op wilt sturen kan dit vaak voor problemen zorgen. Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat ik iemand aan de buitenkant van een gebouw neer wou zetten, maar de soldaat doodleuk naar binnen liep, waar de vijand hem al op stond te wachten.

Ik ben ook van mening dat het té lang duurt voordat de kern van de uitbreiding eindelijk aangesneden wordt. Na een goede acht tot negen uur spelen kwam ik pas voor het eerst in aanraking met de Exalt, en dat is jammer, want nadat de Exalt zich in de strijd mengt, wordt de game een stuk gevarieerder, dankzij de Covert Operations en nieuwe locaties.

Veel ontwikkelaars mogen een voorbeeld nemen aan Firaxis Games. Met XCOM: Enemy Within brengen zij een geweldige uitbreiding op wat al een hele toffe game was. De nieuwe vijanden, Meld, de nieuwe maps, de nieuwe wapens, de nieuwe aanpassingsmogelijkheden en vooral de Exalt maken de game stuk voor stuk allemaal nog beter. Wat het vooral doet is je weer een hoop moeilijke keuzes opleggen. Het is jammer dat de kleine slordigheden uit het origineel niet gefixt zijn, want af en toe doet de camera nog steeds spastisch en ook is de kansrekening af en toe om van te huilen. Gelukkig doet dit niet af aan het plezier dat ik heb beleefd aan XCOM: Enemy Within. Of je het origineel nou gespeeld hebt of niet, deze uitbreiding/game is absoluut één van de beste games van deze generatie.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Enorm veel nieuwe content - Blijft soms repetitief 9
+ Meer afwisseling in de gameplay - Kleine slordigheden blijven bestaan