DVD: Agatha Christie's Poirot - Seizoen 4

Een van de meeste bekende speurneuzen is ongetwijfeld Hercule Poirot: de fijnbesnorde Belg die in Engeland allerlei moorden probeert op te lossen. Voor het eerst in 1920, toen het eerste boek van Agatha Christie, met de titel 'De zaak Styles', werd uitgegeven. Er zouden nog tientallen boeken met Poirot in de hoofdrol volgen en veel van deze boeken zijn later verfilmd. Sinds kort is het vierde seizoen van Poirot op dvd uitgebracht. Wellicht een wat merkwaardige benaming, want het gaat meer om een drietal tv-films dan om een echte tv-serie.

Voor de fans van de boeken en films over Hercule Poirot is er maar een echte vertolking van de kleine Belgische detective: David Suchet. Ook in deze drie films speelt hij de hoofdrol, met aan zijn zijde Hugh Fraser in de rol van Kapitein Hastings, de assistent van Poirot. In 1989 begon de BBC met het verfilmen van de verhalen van Agatha Christie en inmiddels is men aanbeland bij het dertiende seizoen, dat dit najaar op de BBC te zien zal zijn. Het vierde seizoen, dat dus nu op dvd is verschenen, stamt uit 1992 en bevat een drietal films: The ABC Murders, Death in the Clouds en One, Two, Buckle my Shoe

In The ABC Murders krijgt Poirot een anonieme brief waarin hij wordt uitgedaagd om de perfecte moord op te lossen. Het blijft echter niet bij een enkele moord, maar een hele serie. De afzender, die zich verschuilt achter de afkorting ABC, kiest slachtoffers en locaties die met elkaar te maken hebben en het is voor Poirot een hele opgave om achter de waarheid te komen. Death in the Clouds, de titel zegt het al een beetje, zet Poirot voor de opgave om een moord in een vliegtuig op te lossen. Een chanteur wordt tijdens de vlucht omgebracht en het blijkt dat zo'n beetje alle passagiers de daad op hun geweten kunnen hebben. Kan de meesterspeurder ook dit raadsel ontrafelen? In de laatste film, One, Two, Buckle My Shoe, lijkt er eerst geen sprake te zijn van een moord; de tandarts van Poirot lijkt zelfmoord te hebben gepleegd, maar blijkt later te zijn vermoord. Als Poirot onderzoek doet naar de mysterieuze moord wordt hij zelf ook beschoten, maar wat is het verband tussen de dode tandarts en nieuwe moordaanslagen?

Het vierde 'seizoen' van Poirot ademt de sfeer van het interbellum. Zowel qua decor, aankleding en script wandelt Poirot echt door de jaren dertig van de vorige eeuw. Het beeld is soms wat flets, ongetwijfeld om het geheel iets gedateerd over te laten komen. De verhaallijnen zijn bijzonder vernuftig en het einde is vaak verrassend, maar soms verloopt het verhaal niet zo snel als we gewend zijn tegenwoordig. De release op dvd is vrij netjes; drie discs in een mooie digipack, waar helaas net wat te schreeuwerig '3 DISC TV-SERIE' op staat.

Voor de fans van Hercule Poirot is deze release een Must-Have; voor de liefhebber van de Engelse detective zeker een aanrader, jammer alleen dat de release geen extra's bevat.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 14 november 2006
Kijkwijzer: