DVD: Lois & Clark - Seizoen 3

Na de laatste speelfilm over de avonturen van Superman in 1987 leek het even einde verhaal voor de strakgeklede superheld. Het vierde deel in de serie was namelijk niet het succes waar de makers op hadden gehoopt, maar toch kwam er zes jaar later een nieuw initiatief om de sterke man van Krypton weer aan het grote publiek te laten zien. Niet in een speelfilm, maar in een televisieserie. Vanaf de eerste aflevering was de serie, Lois & Clark: The New Adventures of Superman, een doorslaand succes. Vier seizoenen lang konden de kijkers meeleven met Clark Kent, het alter ego van Superman, en zijn collega Lois Lane. Sinds kort is het derde seizoen op dvd te verkrijgen.

In het derde seizoen is er meer en meer aandacht voor de romance tussen Lois (Teri Hatcher) en Clark (Dean Cain). Aan het einde van het tweede seizoen heeft Clark Lois ten huwelijk gevraagd en pas in de eerste aflevering van het derde seizoen kregen de kijkers te horen of de twee echt met elkaar in huwelijk zullen gaan treden. Als eenmaal duidelijk wordt dat ze elkaar toch het ja-woord gaan geven, blijkt het echter nog niet zo makkelijk als gedacht. In vergelijking met de eerdere seizoenen is er minder aandacht voor een globale verhaallijn, naast de romantiek en de huwelijksplannen, en kijken we meer naar de losse ontwikkelingen waarbij Clark als Superman altijd nét op tijd een ramp weet te voorkomen en Lois haar speurderskwaliteiten inzet. Hun gezamenlijke werkzaamheden voor dé krant van Metropolis, The Daily Planet, vormt de basis van alle avonturen en daarbij is er genoeg ruimte om de verhalen interessant en divers te houden. Lois is natuurlijk op de hoogte van de geheime identiteit van Clark en dat brengt een bepaalde vernieuwing in de serie. Daarnaast zien we hoe Lois de krachten van Superman voor een aflevering overneemt en is Lex Luthor natuurlijk weer van de partij. Niet alle avonturen zijn even geloofwaardig, daarvoor is het natuurlijk ook een serie die draait om een superheld. Uiteraard is het ook in dit seizoen erg handig dat Superman voor zo'n beetje elk probleem wel een fysieke oplossing heeft. Jammer genoeg is het einde van het derde seizoen nogal rommelig en wijkt het erg af van de gebruikelijke avonturen.

Het derde seizoen van Lois & Clark bestaat uit zes dvd's, die per twee in een slimcase zijn verpakt; de drie doosjes worden samen omvat door een kartonnen box. Op de discs vind je niet erg veel extra materiaal, maar voor de verzamelaar is dat op zich geen ramp: het eerste seizoen en tweede seizoen bevatten namelijk ook extra materiaal, dus alles bij elkaar opgeteld komt de liefhebber echt wel aan zijn of haar trekken. Bij deze release is er voornamelijk aandacht voor de romance tussen Lois en Clark in de korte documentaire "Lois & Clark, A History of Romance", is er een soort korte quiz met Dean Cain en kun je kijken naar fragmenten uit de recente documentaire "Look, Up in the Sky!, The Amazing Story of Superman", die gemaakt werd ter ere van de nieuwe Supermanfilm van eerder dit jaar. Zowel beeld als geluid zijn prima in orde, het komt in ieder geval beter over dan op televisie.

Lois & Clark: The New Adventures of Superman is eigenlijk niet echt te vergelijken met de Supermanfilms. Niet alleen omdat er een langlopende verhaallijn door de hele serie heen loopt, maar ook ademt de serie een heel andere sfeer uit dan de films. De serie was in de Verenigde Staten al vanaf het begin erg populair, maar velen beschouwen het einde van seizoen drie als het keerpunt van het succes. Na een teleurstellend vierde seizoen trok zender ABC dan ook de stekker uit het project. De release van het derde seizoen op dvd is keurig, al is deze wel een beetje prijzig; de adviesprijs is bijna vijftig euro. Voor de fans is deze release onmisbaar, maar eigenlijk is deze serie iedereen wel aan te raden.

Label: Warner Bros Releasedatum: 13 september 2006