CD: Lefties Soul Connection - Hutspot

Mag ik je voorstellen aan de meest swingende cd van 2006? Da's misschien een gewaagde voorspelling, maar minder gewaagd als je de cd Hutspot van Lefties Soul Connection eenmaal gehoord hebt.

Lefties Soul Connection heeft een bijzonder verhaal. Hoewel ze al sinds 2001 bestaat, heeft ze nog nooit een langspeler uitgebracht. En op de keper beschouwd is zelfs Hutspot geen traditionele plaat. Het is namelijk een verzameling eerder uitgebrachte (en hopeloos uitverkochte) singles en EP`s (die bovendien eerder alleen op vinyl waren uitgebracht). Het is een compilatie cd. Alle veertien goed, maar dan anders. Héél anders. In oktober 2006 zal naar verwachting ende hoop een album volgen met geheel nieuwe nummers. Hutspot is dus niet het hoofdgerecht, maar het voorgerecht.

Daarnaast is het een bijzondere band. De titel van het album is al een subtiele verwijzing naar de gritty laid-back jaren 60-70 soulfunkmuziek van bands zoals The Meters en Booker T & The MG`s. Kennelijk is winterse kost voor het oer-Hollandse Lefties Soul Connection wat soul food à la Green Onions voor Booker T was. Naar een wat recenter verleden kijkend, is de vergelijking met het onvolprezen Breakestra456 op zijn plaats. Eén van de meest stomende bands van het begin van dit decenium, en bij het beluisteren van Hutspot kreeg ik dan ook direct flashbacks. Als ook acute dansneigingen, en de drang om op elk oppervlak te slaan, als ware het een drumstel. En ik ben een notoire anti-swinger, geloof me. Motorisch gestoord en een gevoel voor on-ritme is een understatement, en daarmee hou ik in het belang van de medemens dan ook rekening mee.

De basis van de muziek wordt gevormd door een heilige soul drie-eenheid: drums, diepe diepe bas, en hammond orgel (een lillend orgel zou Peter te Bos hebbben gezegd). Daarbij doe ik de afgemeten gitaar onrecht aan, maar het zijn toch deze drie instrumenten die de basis neerzetten. De typische soulfunk stijl van eerder genoemde bands wordt met mate vermengd met 60s garagerock, en meer hedendaagse stijlen als breakbeat en hip-hop. En een snufje blues als garnering. Bon Appetit!

Nou is `vet` een modewoord. Maar de muziek van Lefties Soul Connection is waarlijk moddervet. Een regelrechte aanval op de onderbuik. Er zit een warme diepte in de muziek, door de diepe diepe diepe bas (so low you`ve gotta reach up to get down), subtiel maar altijd aanwezig bespeeld, het ronke hammond orgel, en juist daarmee contrasterend de strakke drumpartijen. Die laatste beats lopen soms uit (het is lente nietwaar?), komen los, gaan een eigen leven leiden, dubbelen zichzelf, komen weer bij elkaar op een ondefinieerbaar punt op de horizon....
Ik krijg het niet omschreven, en zo klinkt het ook. Het geeft iets heel magisch en intens. Grovend. De tracks Doin'the thing, Sling shot en Organ donor (ja, DJ Shadow) zijn de meest duidelijk exponenten hiervan. Gatver, wat lekker!

Welbeschouwd is de betiteling `swingenste album van 2006` eigenlijk inderdaad voorbarig. Najaar 2006 komt immers ook nog een nieuw album van Lefties Soul Connection uit. De twee swingenste albums van 2006 dan.... nu al....

Verplichte kost voor liefhebbers van jaren 60-70 funky soul. S.v.p. opnemen in de inburgerscursus. Must feel.

Label: Excelsior Records Releasedatum: 24-04-2006 Waardering: