CD: Dream Evil - In the Night

Dream Evil heeft haar zesde album uitgebracht, getiteld In the Night. Eigenlijk kunnen we hier heel kort over zijn: het is weer geslaagd. Natuurlijk is het meer van hetzelfde, maar dat mag met deze band. Power metal is het geeky ADHD neefje in de metal familie. En we houden van hem. We houden van zijn uitvoerige over-the-top verhalen, de dramatiek, de energie.

Het is niet niks, voor een band die elf jaar geleden bijeengeraapt is in plaats van op een meer natuurlijke wijze te zijn ontstaan. Producent Frederik Nordström (o.a. Opeth, Arch Enemy, In Flames) wilde een power metal band en zo geschiedde. Niks ontroerende verhalen over bandleden die nog bij elkaar in de kleuterklas zaten, nee, gewoon een zakelijke overeenkomst die erg goed heeft uitgepakt. Met dit nieuwe album als zoveelste bewijsstuk. Het past prima in de lijn van de vorige vijf albums, waardoor je je kan afvragen hoe lang meer-van-hetzelfde leuk blijft, maar voorlopig genieten we er nog gewoon van.

Zelfs al wil je het als achtergrondmuziekje aanzetten, dan nog zal je merken dat je bij de eerste keer luisteren al gaat meezingen. We are immortal, we rule the slaughter and side by side we riiiiiiide! Twaalf nummers vol passie, scheurende gitaren en (mag het gezegd worden? Ja dat mag) fenomenaal solo zangwerk en opzwepende koren. Is Immortal vooral een heldhaftige meezinger, een nummer als Bang your Head is een krachtig metalbroederlied en doet steviger aan. Beide nummers zijn overigens te beluisteren op de MySpace pagina van de band. De tien overige nummers zijn allen van dezelfde kwaliteit, echte opvullers zal je niet tegenkomen.

Dit genre is een beetje van het soort 'je begrijpt het of je begrijpt het niet'. Voor de niet-fans zal het gimmicky overkomen, waarbij de stagenamen van bandleden zoals Nick Night (Niklas Isfeldt, zanger) en Pat Power (Patrik Jerksten, drummer) niet meehelpen. Onder de fans gaan er in ieder geval al geluiden op dat dit het beste album van Dream Evil tot nu toe is. Of dat zo is, mag je zelf beoordelen, maar feit blijft dat je zeker niet teleurgesteld zal zijn wanneer de vorige albums in je straatje liggen. Wil je ze live zien, dan kan dat in ieder geval op 28 augustus tijdens het Elsrock Festival in Rijssen.

De artwork van dit album is van de hand van Gustavo Sazes, die ook voor bands als Nightrage en Arch Enemy de cover art heeft verzorgd. Zijn werk is te vinden op zijn website.

Tracklist
01.Immortal