Boek: Biologie voor Dummies

In de serie ... Voor Dummies, nu ook Biologie Voor Dummies. Op de gebruikelijke wijze, nuttige informatie doorspekt met kleine voorbeeldjes en luchtige grapjes, wordt nu de biologie doorgenomen middels de volgende opzet:

• Deel I: Basisprincipes van de biologie: het leven ordenen
  • Deel II: Levende dingen hebben energie nodig
  • Deel III: Levende dingen moeten aan stofwisseling doen
  • Deel IV: Het draait allemaal om seks
  • Deel V: Veranderingen: de ontwikkeling en evolutie van soorten
  • Deel VI: Ecologie en ecosystemen
  • Deel VII: Het deel van de tientallen

Deel I bevat de benodigde basiskennis uit de natuurwetenschappen om de biologie in te kunnen duiken, zoals de standaard methodiek om allerlei verschijnselen te bestuderen en wat basismodellen uit de scheikunde. Mocht je hier toch al wel in thuis zijn, kun je dit deel gerust overslaan. De volgende hoofdstukken spreken eigenlijk wel voor zich. Langzaam verandert de focus van wat er binnen één cel gebeurt tot wereldwijde ecosystemen. Lijkt me niet dat een verstandig iemand kan zeggen dat dit niet interessant is. Biologie is overal en een beetje kennis over je eigen lijf en het hoe en wat in de wereld om je heen is nooit weg. Denk aan het milieu, zeker nu een hot item.

Erg leerzaam, maar dit beest stond er niet in...

Groot voordeel van nu in je vrije tijd dit boek lezen, is natuurlijk dat de druk eraf is. Je hoeft geen rijtjes of schema's in je kop te stampen. Natuurlijk komt er zo nu en dan wel even wat pittige stof voorbij, maar dan kun je er ook voor kiezen om dat even over te slaan. Geen probleem, je leest het immers voor je plezier. Hier is duidelijk rekening mee gehouden door aanduidingen in de kantlijn. En natuurlijk heet het laatste gedeelte ook in dit boek uit de serie: het deel van de tientallen. Hierin de gliefde trivia, grappige feitjes of nuttige tips. De index is misschien ietwat beperkt, wat wel aangeeft dat niet overal erg diep op wordt ingegaan, Biologie Voor Dummies is dan ook geen leerboek.

De beste reden om de aanschaf van dit boek te overwegen, kwam echter van mijn vriendin. Kunstzinnig tiepje, je kent het wel, alles wat maar een beetje serieus was laten vallen op de HAVO en nu spijt. Nou ja, een beetje dan. In elk geval, ze griste het boek meteen uit mijn handen en uitte de wijze woorden: "Vroeger vond ik dit echt verschrikkelijk, maar ik ben nu wel heel nieuwsgierig..." Het boek is hiervoor dan ook erg geschikt, gewoon even alles opfrissen of in haar geval relatief luchtig toch wat basiskennis opdoen. Ik zou het niet gaan gebruiken als basis voor je biologie examen, maar het kan wel een aangename afwisseling zijn. Mocht je moeite hebben met de vaak gortdroge manier waarop het vak op de meeste middelbare scholen wordt gegeven, simpelweg wat meer voorbeeldjes kunnen gebruiken, of al wat ouder zijn en simpelweg geïnteresseerd in alles wat groeit en bloeit:

Leest dat boek!

Uitgever: Pearson ISBN: 90-430-1051-0 Pagina's: 361