UFO Afterlight

De basis met laboratoria, ziekenhuizen, barakken en werkplaatsen
<\/center>
Hoewel het tactische gedeelte het merendeel van de actie voor zijn rekening neemt, is dit niet waar het spel om draait. Het upgraden, onderzoeken en opbouwen van de kolonie is waar de meeste gameplay in zit verstopt, en waar dit spel zich onderscheidt van de andere games uit het genre. De hele kolonie bestaat in het begin uit een twintigtal inzetbare mensen, met ieder met een eigen stem, achtergrondverhaal en uiterlijk. In tegenstelling tot andere games zijn dit niet alleen de soldaten, maar ook de researchers, mechanics en doctoren van de kolonie. Het is dus mogelijk om een dokter een geweer te geven en het gevecht in te sturen, of een alien mechanic rond te laten rijden in een voertuig om nieuwe grondstoffen aan te boren. Elk personage heeft één tot drie \\\"classes\\\" welke uitmaken hoe deze persoon inzetbaar is, compleet met aparte statistieken, XP, levels en skills. Ook hebben veel van deze personen naast hun (door de speler) toegekende taken een \\\"hoofdtaak\\\" zoals Base Commander, Director of Research en andere leidinggevende functies. Dit zijn ook diegene die de vele berichten over het reilen en zeilen van de basis aan de speler doorgeven. Dit heeft als leuk effect dat je alle personen na een tijdje leert kennen; na een tijdje voelt het een beetje aan als de Familie Robinson in Space.

Twee van de vele schermen waarin de speler alle aspecten van de basis en zijn bevolking kan regelen
<\/center>
De basis waaruit de speler begint kan worden aangepast en uitgebreid ingericht met nieuwe secties, gebouwen en bio-domes. Verder zal de speler de mensen met voertuigen moeten wegsturen om nieuwe grondstoffen aan te boren, of om nieuwe gebieden in te nemen. In het begin lijkt de mensheid alleen op Mars te zijn, maar later komen daar de verschillende aliens bij, en ook de andere mensen die in UFO Aftershock de aarde aan het veroveren zijn. Hier kan weer uitgebreid mee onderhandeld worden voor grondstoffen, gebieden, en zelfs mankracht. Zo kan de speler zijn kolonie uitbreiden met aliens en robots.
Niet alleen de wapens en de basis zijn te verbeteren, maar ook kunnen de bewoners door nieuwe skills te leren in de trainingscentra nieuwe mogelijkheden krijgen tijdens het vechten, zoals de mogelijkheid om te rennen, duiken en kruipen in de zware (en uiteraard volledig upgradebare) ruimtepakken. Ook krijgen de bewoners zo stat-bonussen en speciale mogelijkheden bij het uitvoeren van hun taken op de basis. Vaak is het slim om onderzoekers of monteurs mee te nemen naar encounters. Als de aliens je waterpijpleiding hebben gesaboteerd, zijn er naast soldaten ook mechanics nodig om het te repareren.

Het is de bedoeling dat de speler Mars levensvatbaar maakt
<\/center>