Demo-maandag: Obeah (+interview)

Bij de geboorte van de demo-maandag hier op Fok! werd de regel gesteld dat een demo minimaal vijf nummers moet bevatten om in aanmerking te komen voor een review. Al snel kregen we een mailtje waarin we gewezen werden op de industrie-standaard van drie nummers, met daarbij de verwijzing naar een website en de woorden "Daar zijn de 3 nummers van de betreffende demo te beluisteren en wordt hopelijk duidelijk dat we niet een stel prutsers zijn die geen idee hebben".

Tijd om deze potentiële prutsers eens tegen het licht te houden. Het gaat om de oldschool deathmetal band Obeah, bestaande uit vijf Nijmegenaren van rond de dertig. Aangezien het leuk is om behalve een indruk van de muziek ook een indruk te krijgen van de artiesten, ging het verzoek de deur uit om een telefonisch interview te doen. Wat schetst echter de verbazing, binnen een week staan vier van de vijf bandleden te trappelen om hun verhaal te doen in een Ierse pub in Amsterdam.

"Roadtrip!", joelen ze.

Aanwezig zijn Ates Atila, de zanger en in dagelijks leven beveiliger. De langharige Tjeerd Alwicher is de man van de gitaar en achtergrondzang, en moet het vandaag zonder zijn broer Bjorn (ook gitarist) stellen die thuis zit met zijn kids. Armand Knibbeler, de drummer, is wel van de partij, net als Martijn Ophoff. Hij is verantwoordelijk voor de basgitaar, achtergrondzang en fungeert daarbij als contactpersoon voor de band. Verwacht je stiekem een stel opgeschoten pukkelige pubers die een demootje van hun metalbandje hebben, zitten er zomaar vier grote stoere mannen tegenover je.

vlnr: Tjeerd, Armand, Ates, Martijn en Bjorn

Als eerste is er de voor de hand liggende vraag... hoe en wat met de naam? Obeah mag zowel lekker makkelijk in het Nederlands worden uitgesproken (oo-bee-a) als in het Engels (oe-bie-a). Het is een religie van Afrikaanse origine, met aanhangers in landen als Jamaica en Suriname. Wanneer je denkt aan voodoohekserij, dan denk je in de goede richting. Niet dat de mannen van de voodoo zijn, "we zijn atheïsten", zegt Martijn.

Toch zijn de teksten niet (anti-)religieus. "De inspiratie voor de teksten komt uit de actualiteit, maar hebben wel een donker kantje". Zo gaan de teksten over oorlog, zelfbeeld en uiteraard de dood. De totstandkoming van een nummer is een democratisch gebeuren. Het feit dat de mannen elkaar al meer dan tien jaar kennen draagt bij aan de kwaliteit van de samenwerking. Het is nog niet voorgekomen dat er flinke onenigheid was over een nummer. En dat terwijl de muzieksmaak binnen de band toch redelijk varieert. Zo behoren doom- en stonermetal tot de favorieten, valt de naam Alice in Chains en heeft Armand een hardcore-verleden. De muziek van Obeah omschrijven ze zelf als 'groovende deinende oldschool deathmetal'.

Wat wil de band nu eigenlijk met deze demo? Een carrière in de muziek? "Gewoon lekker lol maken", luidt het antwoord van Ates, dat bekrachtigd wordt met instemmend geknik. Optreden willen ze graag, waarbij ze genoeg materiaal hebben voor een show van zo'n 45 tot 60 minuten. Bovendien zijn ze niet te beroerd om op een benefiet of privégelegenheid te spelen.

Repeteren hiervoor doen ze iedere zaterdagavond. Daarbij kunnen ze in hun muziek ook een flink deel van hun gevoelens kwijt. Zo hebben ze bij het overlijden van de opa van Tjeerd en Bjorn een nummer aan hem opgedragen. Overigens blijkt de passie voor muziek ook wel uit de inzet van Tjeerd,
die na een zware hernia en gebroken rug nog steeds met gitaar op het podium staat.

Bij zo'n band horen fans en bij fans horen verhalen. Een kleine vaste fanbase hebben ze alvast. De verhalen gaan vooral over de goede sfeer tijdens concerten, ondanks dat er tijdens het moshen nog wel eens wat fysiek leed veroorzaakt wordt in de pit. Over verdere spannende fanverhalen geint de drummer met een veelzeggende blik "...no comment!".

Voor de demo vragen ze overigens geen geld. Wel staat er een pot naast voor een vrijwillige bijdrage. Dat dit gebaar gewaardeerd wordt door het publiek blijkt wel uit het feit dat vrijwel iedereen toch wat euro's tevoorschijn haalt.

Rest nu de vraag... is de cd ook echt de zuurverdiende centjes waard?

De binnenkomer 'Bound by Light' zet een goede toon. Een lang instrumentaal begin met af en toe een onheilspellende grom. Het tempo vertraagt en het gegrom gaat over in een volle, diepe grunt. De melodielijn doet prettig aan, het is geen muur van lawaai die op je af komt, terwijl het wèl hard en duister blijft. Hier en daar zijn de grunts scheller en hoger, wat de tekst net dat beetje extra agressie meegeeft. Lekker.

'Pinnacles of Horror' is het tweede nummer en begint met lichte drums en een catchy gitaarriffje. Al snel valt ook dit nummer in een zware, donkere toon, met de inmiddels lekker in het gehoor liggende gruntende zang. Dit nummer is iets meer uptempo dan het vorige, maar heeft ook zeker wat trage momenten. We halen alvast de portemonnee uit onze zak.

Hekkensluiter is 'From Abysmal Depths'. Dit nummer doet van het trio het grofste aan en inmiddels is het duidelijk wat de 'sound' is van Obeah. Het is inderdaad deinend en groovend, er wordt geflirt met doommetal maar het is bovenal professioneel klinkende keiharde deathmetal. Zowel de moshers als headbangers kunnen hun hart ophalen.

Ze noemen bands als Bolt Thrower, Obituary en Entombed als invloeden en jawel hoor, deze mannen hebben ons laten blijken dat ze die namen met recht mogen uitspreken. Compliment verdient overigens ook de productie van de demo, die is opgenomen en gemixt door New Road Studios onder leiding van Rob van Boeckel, wat gezorgd heeft voor een heldere cleane mix.

Prutsers? Zeker niet. Onze bijdrage gaat in de pot. Sterker nog, we gaan ze live zien! Check hun MySpace voor updates van de touragenda en houd alvast 7 november (Lobith, De Buck) en 14 november (Nijmegen, Merleijn) vrij!

Tracklist

01. Bound by Light
02. Pinnacle of Horrors