Activision patenteert matchmakingsysteem om meer microtransacties te verkopen

In oktober 2015 vroeg Activision een patent aan voor een multiplayer matchmakingsysteem dat ervoor zou moeten zorgen dat spelers meer de neiging krijgen om ingame items te kopen. Voor harde euro's, uiteraard. Het Amerikaanse patentbureau heeft het patent deze week toegewezen.

Het patent gaat vooral over de manier waarop online spelers aan andere spelers toegewezen worden. Doorgaans worden spelers verbonden met spelers van vergelijkbare locatie, vaardigheid of ervaring, gebaseerd op bijvoorbeeld het aantal punten dat men in eerdere online potjes heeft behaald. Activision heeft een andere visie met dit patent.

Dit systeem zou een betere, meer ervaren speler moeten verbinden met een nieuwe speler, iemand die wellicht zijn eerste online potje speelt. Logisch gevolg is natuurlijk dat de nieuwe speler geen schijn van kans maakt en zich hierdoor genoodzaakt voelt om extra bij te betalen voor een beter ingame wapen, vaardigheid of upgrade. Het systeem zou ook opmerken wat voor soort speler iemand graag wil zijn: speelt iemand graag als sniper, wordt diegene verbonden met een ervaren sniper, zodat de juniorspeler geneigd is de (waarschijnlijk betaalde) items van de ervaren speler over te nemen.

Hetzelfde systeem zou natuurlijk ook voor cosmetische items gebruikt kunnen worden. Iemand die geen intentie heeft om skins voor je karakter of wapen te kopen, zou vaak verbonden worden met spelers die dat wél doen. Zo worden spelers beïnvloed om toch die extra ingame items aan te schaffen.

Activision, dat met titels als Destiny 2 en Call of Duty al niet vies was van microtransacties, heeft inmiddels gereageerd op de ontstane ophef. "Een R&D-team dat onafhankelijk is van onze game-studios heeft dit patent in 2015 op verkennende wijze ingediend. We hebben dit systeem nergens ingame geïmplementeerd", luidt het korte statement van de uitgever.