Samsung sluit Note 7's af van internet
Het is Samsung menens om de laatste resterende Galaxy Note 7-toestellen ingeleverd te krijgen. Het Zuid-Koreaanse technologiebedrijf gaat in Nieuw-Zeeland de toestellen zelfs afsluiten van mobiele netwerken. Dat kondigde het bedrijf vrijdag aan.
In een bericht op de eigen website meldt Samsung dat de nieuwe regels op 18 november ingaan. Dan kunnen bezitters van een Note 7 niet meer bellen, sms'en of met internet verbinden. Tot die tijd worden alle klanten twee keer benaderd met extra informatie. Onduidelijk is of Samsung ook in andere landen deze tactiek gaat toepassen.
De Galaxy Note 7 werd dit najaar geïntroduceerd, maar al snel bleken de batterijen te kunnen ontbranden. Samsung stopte met het uitleveren van telefoons en kwam met een aangepast toestel, maar ook dat bleek nog te explosief. Het techbedrijf kwam uiteindelijk met een grote terugroepactie en besloot de telefoons niet meer te verkopen. In veel vliegtuigen waren de toestellen toen al verboden.
Samsung probeert bezitters van de phablets die hun telefoon nog niet inleverden te bewegen dat alsnog te doen. Het bedrijf kwam met inruilbalies op luchthavens en zorgde ervoor dat de telefoons in het wild niet verder dan 60 procent kan worden opgeladen.
Samsung sluit Note 7's af van internet (Foto: BuzzT)
Updates die je niet kan uitschakelen zijn ook de updates die de telefoon steeds trager maken, zodat je na 1 tot 2 jaar een nieuwe moet kopen.
Van de website van Samsung:
As part of our commitment to ongoing safety, Samsung would like to make our customers aware of plans to discontinue network service for Note7 devices.
From the 18 November, customers still using the Note7 will no longer be able to connect to any New Zealand mobile network services to make calls, use data or send SMS messages.
We strongly urge any customers still using their Note7 to return their device to the place of purchase for a refund or replacement. Between November 4th - 18th, we will contact our customers on at least two separate occasions with information about this network discontinuation event to ensure they have received adequate notice.
We would like to thank our Note7 customers for their patience and understanding.
Netwerproviders staat het ook vrij om toestellen te blokkeren. Formeel moeten fabrikanten toestellen ook laten testen door de provider voordat ze worden toegelaten op het netwerk. Dit slaat vooral op de mobiele verbinding tussen mast en telefoon, maar er is geen enkele reden waarom providers niet om andere redenen een apparaat mogen weigeren op hun netwerk.
Daarbij wordt ook nog eens een maatschappelijk doel behartigt want het is er natuurlijk op wachten tot zo'n ding ontbrandt in een oud flatgebouw met alle gevolgen van dien.
En providers zijn hopeloos hypocriet, want de mogelijkheid om IMEI nummers te verbannen op het netwerk bestaat al sinds de allereerste GSM, maar daar wordt bijna geen gebruik van gemaakt. Een betaalde belminuut met een gestolen toestel is immers ook een belminuut. Providers hadden hier vanaf de allereerste dag een maatschappelijke taak moeten nemen: Een aangifte van diefstal in combinatie met een aankoopbewijs leidt tot een geblokkerd toestel, wereldwijd. Dan was er absoluut geen markt meer voor gestolen toestellen en dan zou niemand die nog stelen...
Samsung is ook best goed bezig met de omruilacties en doet ook niet moeilijk over geld terug geven, geen reden om dat toestel nog te houden.
Tenzij je hoopt dat 't later nog geld opbrengt bij een veiling ofzo, postzegels met een foutje worden immers ook steeds meer waard, vooral als er maar weinig van zijn.
Klinkt allemaal leuk en aardig wat je zegt, totdat je het technisch en logistiek moet gaan implementeren. Dat lukt ons hier al niet eens met 3 "grote" providers, laat staan op Europees of zelfs globaal niveau.
En dan zouden mensen Samsung aan gaan klagen omdat ze een nutteloos product hebben gekocht.
Overigens valt het aantal toestellen dat in de fik is gevlogen nog behoorlijk mee maar kennelijk heeft Samsung wel een dusdanige fout gevonden dat ze het 't risico niet waard vinden.
En zo'n terugroepactie doe je ook niet snel, dat kost vele miljoenen en belangrijker.. je goede naam.
Volgens mij ging 't ze rond de 2 miljard kosten maar helemaal zeker weet ik dat ook niet, te lui om op te zoeken dus miljoenen dekt de lading in elk geval
Blokkeer deze IMEI's of de volgende Note 7 die iemand verminkt had voorkomen kunnen worden door jullie, en iedereen zal het weten wanneer het ook daadwerkelijk gebeurt.
Denk dat het akkoord vanuit de providers er binnen 5 minuten was.
Nee het zijn de providers in overleg met de fabrikant.
Ja, 'persoonlijke keuze' is allemaal leuk en aardig totdat iemands pauper note 7 in de fik vliegt en een gebouw uitbrand. Mogen we dan allemaal diegene persoonlijk aansprakelijk stellen voor de schade omdat ze toch die telefoon blijven gebruiken na waarschuwingen en tegen beter weten in ?
En eigenwijze mensen zal je altijd hebben maar die moeten dan ook niet gaan klagen achteraf.
1 Logisch en terecht dat Samsung dit doet. Een rechtzaak omdat een note 7 weer ontploft ziet men bij Samsung niet zitten. Dus preventie en zo kan men zeggen dat de eindgebruiker echt zelf verantwoordelijk is.
2 Haaks hierop is dat je als eindgebruiker zelf betaald hebt, dus Samsung moet zijn handen dan er af halen. Ik betaalde voor een phone met die functies, Dat ze na de levering ineens functies gaat afsluiten is niet volgens voorwaarden geloof ik.
Blessed are the weird people (poets, misfits, writers, mystics, painters, troubadours) for they teach us to see the world through different eyes
Het zijn er juist veel te veel en dan moet je bedenken dat er zoveel toestellen in de fik zijn gevlogen paar weken nadat het toestel uit was laat staan hoeveel er zouden ontbranden na een half jaar of 2 jaar.
Veel mensen hebben dus hun Note 7 ook onmiddelijk ingeleverd en hebben dus de update gekregen die de telefoon voor 60% laad.
Bovendien is de Note 7 in veel landen niet eens uitgekomen en zouden er dus nog veel meer meldingen van brandende Note 7's zijn geweest.
Waren de telefoons nog in het wild geweest dan waren er vast en zeker incidenten in vliegtuigen geweest en dat wil je absoluut niet hebben.
Daarvan is nog later gezegd dat het kwam door goedkope Chinese namaak laders.
En tuurlijk kunnen er 1 of 2 iPhones ontploffen echter als er na 2 weken al honderden Note 7's ontploffen is dat toch wel andere koek.
Ik ga in ieder geval geen witgoed meer van Samsung kopen.
Zonder overdrijven, ik had een Whirlpool magnetron van 20 jaar oud en die was technisch, kwa bediening en kwa bouwkwaliteit lichtjaren verder dan de Samsung magnetron uit 2014.
En dat verbaasde me omdat Koreanen over het algemeen wel goed spul maken maar dat ze zo een ongelooflijk schijtproduct konden maken had ik nooit verwacht.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken