Tekort aan Oranjeproducten drukt omzet

De beperkte voorraad aan Oranjeproducten hebben er vorige week voor gezorgd dat supermarkten ondanks het succes van het Nederlandse elftal minder extra omzet hebben gedraaid. Dat concluderen de marktonderzoekers van GfK donderdag in een wekelijks onderzoek naar de verkoop van supermarkten.

Bijna 972.000 huishoudens hebben vorige week een Oranjegerelateerd product gekocht, volgens het onderzoekersbureau. Dat komt neer op 12,7 procent van de Nederlandse huishoudens. Een week eerder, na de drie overwinningen van Oranje in de poule, bedroeg dat percentage 14,5 procent.

De extra supermarktomzet vanwege het WK bedroeg vorige week dertien miljoen euro. De totale Oranjeomzet is daarmee opgelopen tot 42 miljoen euro. Hiermee is de extra omzet al twee keer zo hoog als tijdens het EK twee jaar geleden, toen Oranje in de poulefase werd uitgeschakeld.

Tijdens het vorige WK, toen het Nederlands elftal tot de finale reikte, kwam de extra omzet uiteindelijk uit op 72 miljoen euro. Ook toen liep de extra omzet in de laatste weken terug vanwege de lagere voorraden van supermarkten. Producenten beperken vaak hun voorraad, zodat er bij vroege uitschakeling niet te veel Oranjeproducten in de schappen blijven liggen.

"Schijnbaar is het lastig om er op korte termijn op in te spelen dat Oranje toch doorgaat", licht Joop Holla van GfK toe. "Wellicht speelt de ervaring mee van het vorige EK." Volgens Holla proberen supermarkten in hun reclames mee te liften op het succes van Oranje. Zo adverteert Dirk in Oranje in plaats van rood. "Maar als je Oranjevla wil, zul je toch echt zelf aan de slag moeten gaan met sinaasappellimonade."

De totale supermarktomzet lag vorige week op 684 miljoen, een stijging van 4,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. De totale omzet in juni lag vier procent hoger, op 2,64 miljard euro. Naast het WK-succes komt dat volgens GfK ook doordat Pinksteren dit jaar in juni viel.