Simcity Modders vinden super debug-mode

Dat SimCity geplaagd wordt door serverproblemen, vele bugs, veel te kleine maps en enorme problemen met de AI is inmiddels duidelijk aan het worden. Problemen met verkeer en de 'simulatie' houden de gemeenschap bezig en EA blijft angstvallig stil.

Het aantal inwoners in de steden wordt kunstmatig hoog weergegeven, bleek uit een functie die een van de modders vond, maar ook blijken de 'inwoners' van je stad gewoon elke dag naar de dichtstbijzijnde open baan te gaan en 's avonds weer terug te keren naar de dichtstbijzijnde open woning. Verkeer neemt altijd de kortste route, waardoor enorme files ontstaan op zandweggetjes waarnaast een complete zesbaanssnelweg ligt die niet gebruikt wordt. En de problemen en fouten stapelen zich op.

Nu blijkt de game ook offline prima te werken en zijn de maps kunstmatig klein gehouden. De mod-community heeft namelijk een Super Debug-Mode gevonden. Delen van de debug-code zijn uit de retailgame verwijderd, waardoor terraforming niet mogelijk is (zal wel een expansion pack worden), maar je kunt wel enorme snelwegen en intersecties op (en buiten) je map plaatsen.

De mod geeft eveneens het werkelijke aantal sims in je stad weer. In de oude situatie waarin EA je voorliegt over het inwonersaantal heeft een stad 100.000 inwoners. Het echte aantal blijkt echter slechts rond de 15.000 te liggen.

Op Reddit verscheen inmiddels een tutorial om te beginnen met het modden van SimCity.

Hieronder een video, welke door EA consequent van hun forums verwijderd wordt.

So with a little bit of package editing within SimCity, and a little playing about in the code, it's possible to enable debug mode. I linked the activation to the "Help Center" button in the main menu for ease. Most debug features are disabled without having an actual developer's build (they have terraforming tools etc. available in the full developer build!), but a few things do still work - including editing the main highways.

Not only that - but you can edit the highways ANYWHERE - even outside of your city boundary... and even if you quit the game and log back in later, it's all saved safely on the server.

This shows that highway editing will be easily possible, AND that editing outside of the artificially small city boundaries should be very viable too.

Other things I have modded out with a quick change: Unlimited time to remain disconnected (won't get booted at 20 minutes, can now be disconnected "forever"). Population count now shows REAL figure, not the "artificially inflated" figure. My large cities have a population of about 15k now, not 100k


Het is wachten op de eerste bans die EA gaat uitdelen