'Energieverbruik smartphones kan veel lager'

GSM • Geschreven door Novum op 28-11-2011 @ 16:07 - gepost door static
print 

Het energieverbruik van smartphones kan flink verlaagd worden met een aantal eenvoudige maatregelen. De besparing kan oplopen tot 74 procent, meldt expertwebsite Telecompaper maandag op basis van een onderzoek van een Finse universiteit.

De wetenschappers hebben een proxyserver ontworpen die wordt ingezet tussen de smartphone en het netwerk, die vervolgens het grootste deel van het dataverkeer afhandelt. Verdere besparingen zijn te behalen door websites te optimaliseren en te comprimeren voor mobiele toepassingen.

Het onderzoek is uitgevoerd in Tanzania, Kenia en Uganda. De opkomst van mobiel internet is van enorm belang voor de economie in dit soort ontwikkelingslanden. Het snel leeglopen en weer opladen van mobieltjes is echter een probleem. Mobiel internet is vaak beter beschikbaar dan elektriciteit.

Het onderzoek is uitgevoerd door met subsidie van het Finse agentschap Tekes en in samenwerking met de bedrijven European Communications Engineering, Efore en Ericsson.


'Energieverbruik smartphones kan veel lager' (Foto: Novum)


Bron: Novum


Lees ook:

» 22/05 Windows Mobile Marketplace sluit vandaag17
» 17/05 Minder mobiele telefoons verkocht25
» 07/05 'Nederlanders beveiligen telefoons slecht'19
» 03/05 Samsung onthult Galaxy SIII71


delen | eKudos nujij

4742 views / 22 reacties
Reacties op dit bericht
22  van 22 reacties op deze pagina. Pagina  1
Och... we gaan weer comprimeren... Doet Opera al niet zoiets?
En die proxyserver is een los apparaatje dat ook opgeladen moet worden en je ten alle tijden bij je moet hebben? Het voordeel boven een grotere accu zie ik eerlijk gezegd niet helemaal..
userIcon
quote:
De wetenschappers hebben een proxyserver ontworpen die wordt ingezet tussen de smartphone en het netwerk
Waar moet die proxy dan komen te staan?
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 16:09 schreef fart het volgende:
En die proxyserver is een los apparaatje dat ook opgeladen moet worden en je ten alle tijden bij je moet hebben? Het voordeel boven een grotere accu zie ik eerlijk gezegd niet helemaal..
Als je geen enkel idee hebt wat het is, begin er dan ook niet over...
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 16:09 schreef fart het volgende:
En die proxyserver is een los apparaatje dat ook opgeladen moet worden en je ten alle tijden bij je moet hebben? Het voordeel boven een grotere accu zie ik eerlijk gezegd niet helemaal..
Dat kan, maar meestal is dit een server die in het netwerk van de provider staat en veel gebruikte pagina's tijdelijk opslaat\cached.
Anders zie ik niet hoe dit energie besparing op kan leveren. Het is juist de bedoeling om veel mensen via de proxy te laten werken en niet om een 'private proxy' te hebben. Daar zie ik het nut niet van in.
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 16:14 schreef KingKai het volgende:

[..]

Waar moet die proxy dan komen te staan?
Waarschijnlijk tussen de zendmasten en de servers van de provider..
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 16:08 schreef XeriuM het volgende:
Och... we gaan weer comprimeren... Doet Opera al niet zoiets?
Ja zag die optie ooit staan.. heb het aangezet.. toen waren alle afbeeldingen compleet brak.. gelijk weer teruggezet..

Natuurlijk zullen de regeringen en het bedrijfsleven graag al het verkeer voor je loggen/comprimeren. Maar als ik in zo'n corrupt apenland zou wonen zou ik alles driedubbel encoden.. dan maar iets minder lange accuduur.
man mouthman (Redactie Frontpage) 28-11-2011 @ 16:18 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 16:08 schreef XeriuM het volgende:
Och... we gaan weer comprimeren... Doet Opera al niet zoiets?
Ja, en echt werken doet het niet....
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 16:15 schreef MuRKie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk tussen de zendmasten en de servers van de provider..
Dat vermoedde ik ook al, maar dan....

(1) maakt het onderdeel uit ven het netwerk en

(2) zal het energieverbruik van mijn smartphone niet dalen, aangezien het nog steeds met die zelfde masten moet communiceren.


quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 16:15 schreef bhm het volgende:
[..]

Als je geen enkel idee hebt wat het is, begin er dan ook niet over...
Nou Einstein, leg jij ons dan eens uit hoe het wel zit.
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 16:18 schreef mouthman het volgende:
[..]

Ja, en echt werken doet het niet....
Ik vermoed dat je vaak compressie niet eens door hebt. Een JPG is per saldo namelijk ook niet veel meer dan een gecomprimeerde BMP.
userIcon
quote:
De besparing kan oplopen tot 74 procent.

[...]

De wetenschappers hebben een proxyserver ontworpen die wordt ingezet tussen de smartphone en het netwerk, die vervolgens het grootste deel van het dataverkeer afhandelt. Verdere besparingen zijn te behalen door websites te optimaliseren en te comprimeren voor mobiele toepassingen.
Als ik het artikel goed begrijp is het grootste deel van de besparingen dus gebaseerd op het internet gebruik...

Wanneer ik op mijn smartphone NIET gebruik en de telefoon dus alleen op standby laat staan, gaat de telefoon alsnog max 1-2 dagen (meestal rond de 40 uur) mee en dat vind ik alsnog behoorlijk kort.

Wellicht is er nog wel dataverkeer mbt mailcontrole e.d., maar het lijkt mij dat een proxyserver hier geen invloed op kan hebben.

Met andere woorden, de hier genoemde besparing lijkt me mooi meegenomen, zeker mensen die veel op het internet zitten met hun telefoon... het echte probleem van het grote energieverbruik is hier nog niet mee opgelost.
userIcon
Het idee van de proxyserver is dat je telefoon niet continu met 3G/internet in verbinding hoeft te staan(wat nu wel het geval is). Op dit moment blijft je telefoon actief contact houden met de server ook nadat de pagina geladen is. De proxyserver zou dit schijnbaar kunnen verhelpen. En dat zou dan een langere accuduur opleveren.

Wat mogelijk is dat(even duim zuigen hoor) dat de proxy de pagina helemaal voor je laad en dan in 1x doorstuurt naar je telefoon. En niet dat gedurende een x aantal seconden/minuten steeds stukje bij beetje via de server wordt doorgesluisd naar je telefoon.
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 16:09 schreef fart het volgende:
En die proxyserver is een los apparaatje dat ook opgeladen moet worden en je ten alle tijden bij je moet hebben? Het voordeel boven een grotere accu zie ik eerlijk gezegd niet helemaal..
iets over klok en klepel.. Eigenlijk is dat nog veelte veel eer voor deze post.

erg nuttig onderzoek, al heeft het qua privacy wel weer een hoop haken en ogen extra.
man mouthman (Redactie Frontpage) 28-11-2011 @ 16:42 fotoboek homepage
userIcon
Als je nou eens begint met een hele hoop meuk standaard uit te zetten. Hoef je minder vaak op te laden. Netwerk alleen aan voor applicaties die het nodig hebben enz... dan heb je al een hele hoop winst.
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 16:25 schreef KingKai het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je vaak compressie niet eens door hebt. Een JPG is per saldo namelijk ook niet veel meer dan een gecomprimeerde BMP.
Als een pagina veel trager laadt met de optie aan, werkt het dus niet. Waarschijnlijk is de implementatie van opera gewoon kut....
userIcon
Conclusie: compressie en een proxy. Hoezo is dat geen open deur intrappen?

Gooi ik er nog eentje in voor het onderzoek: meer telefoonmasten. Gewoon alle giraffes daar uitdossen met een umts zend/ontvanger om de nek. Moet je kijken hoe het batterijverdruik daalt.
userIcon
Een andere besparing werd ook al gemaakt door de toestellen niet continue naar een beschikbaar netwerk te zoeken. Om dit te doen word 70% meer stroom verbruikt dan als de wifi verbinding op de telefoon constant luistert of er een netwerk is en of de verbinding nodig is. Deze onderzoekers (weet niet precies meer de bron maar stond o.a. op tweakers.net) verwachten deze technieken binnen 2 jaar te kunnen implementeren bij standaard telefoons (Er moeten aanpassingen worden gedaan in de drivers van de WIFI connectors in de telefoon).

Als deze twee technieken worden samengevoegd zou ik nog maar 1 keer per week mijn telefoon op te laden? Daar teken ik gelijk voor!
userIcon
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 16:25 schreef KingKai het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je vaak compressie niet eens door hebt. Een JPG is per saldo namelijk ook niet veel meer dan een gecomprimeerde BMP.
Sterker nog, het IS een gecomprimeerde bitmap.
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 16:15 schreef MuRKie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk tussen de zendmasten en de servers van de provider..
ik denk eerder in je huis.. of op je werk
userIcon
Bericht klopt niet, er kan 74% bespaard worden op 3g gebruik, niet op de rest van de telefoon.
quote:
Op maandag 28 november 2011 @ 17:03 schreef TC_Artemis het volgende:
Bericht klopt niet, er kan 74% bespaard worden op 3g gebruik, niet op de rest van de telefoon.
Toch nog iemand die het door heeft
userIcon
Weinig zinvol dit, lees de meeste smartphone tech-reviews maar eens na, het scherm gebruikt verreweg de meeste energie: afhankelijk van de grootte 65% tot 75%.
dat merk ik ook goed als ik de helderheid terugbreng tot rond de 15%, dan haal ik een volle dag extra.
De antenne is maar minimale winst op te behalen.
22  van 22 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 22/05 Windows Mobile Marketplace sluit vandaag17
» 17/05 Minder mobiele telefoons verkocht25
» 07/05 'Nederlanders beveiligen telefoons slecht'19
» 03/05 Samsung onthult Galaxy SIII71


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden