"De samenleving ver'nerd'iseert"

"De samenleving ver'nerd'iseert" zo kopt de gratis krant Spits vanochtend op de voorpagina. In een samenleving waarin technologie een steeds grotere rol speelt wordt de rol van de nerd steeds belangrijker: "Het jongetje dat vroeger altijd als laatste werd gekozen voor een partijtje voetbal, is tegenwoordig wel cool. Hij heerst op het internet, spaart coole gadgets en is een meester in games. De rollen zijn omgedraaid met de opkomst van de nerd 2.0."

Alexander Klöpping, eigenaar van The Gadget Company en vaste medewerker van Jort Kelders 925.com, merkt de ver'nerd'isering al langer: "Het was vroeger ondenkbaar dat je in de kroeg een meisje kon imponeren met een gadget. Maar ik heb het zien gebeuren dat een meisje aan de lippen hing van een gast die een nieuwe applicatie op zijn iPhone demonstreerde: een virtueel bierglas dat je leeg kunt drinken. Ongelooflijk, maar die griet viel ervoor. Ook het scheldwoord nerd heeft grotendeels zijn oude betekenis verloren. Nerd is nu een geuzennaam."

Stevijn de Jong, creatief directeur van 4worx en mede-organisator van nerd-evenement Glitched: "Vijf jaar geleden was je nog een ongelooflijke nerd als je de vakantiefoto's meteen na thuiskomst online zette. Nu doet iedereen dat. Of een laptop in bed? Iedereen doet dat. Je was een nerd als je voor het slapengaan nog even je mail checkte. Nu doet zelfs mijn vriendin dat. Ik heb inmiddels de gewoonte om als ik op de wc zit mijn mail te checken op mijn iPhone. Maar vijf jaar geleden was je dan echt een nerd." Tegenwoordig schijnen figuren als Bill Gates (Microsoft) en Jimmy Wales (Wikipedia) culthelden te zijn.
 
Tegenwoordig succesvol bij de dames?