Chip in toegangspassen gekraakt

Zeker twee miljoen toegangspassen voor bedrijfs- en overheidsgebouwen zijn relatief makkelijk te kopiëren. De Radboud Universiteit Nijmegen heeft de chip in deze passen onlangs gekraakt, meldde minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) woensdag.

De gekraakte chip (de zogeheten Mifare Classic) wordt ook gebruikt in de ov-chipkaart die januari 2009 landelijk zou moeten worden ingevoerd. Volgens de onderzoekers van de Radboud Universiteit is de sleutel van de chip relatief gemakkelijk te achterhalen, zonder dat daar dure apparatuur voor nodig is. Wereldwijd zit de chip in zo'n miljard passen; vooral op ov- kaarten, maar ook op toegangspassen of klantenkaarten van winkels.

De chip is contactloos, dat wil zeggen: de pas hoeft niet in een apparaat te worden gestopt en dat scheelt tijd. Maar contactloos maakt ook kwetsbaar, tonen de hackers aan. Ter Horst heeft de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) verzocht nader onderzoek te doen naar de beveiliging van de toegangspassen voor Rijks- en overheidsgebouwen. Uit veiligheidsoverwegingen doet het ministerie geen mededelingen over het soort gebouwen waarvoor de pas wordt gebruikt. GroenLinks heeft een spoeddebat aangevraagd over de beveiliging van de 2 miljoen kaarten en wordt daarbij gesteund door D66 en de SP.

Woensdag had in de Tweede Kamer ook een hoorzitting plaats over de ov-chipkaart, de pas die al maanden favoriet doelwit is onder hackers en met succes. Deze week werd de chip volledig gekraakt. Slecht nieuws, noemde directeur Jeroen Kok van Translink Systems - verantwoordelijk voor de ov- kaart- dat in de Kamer. Maar de maximale winst die een kraker uit de kaart kan halen is volgens hem 'slechts twee dagen gratis reizen'. Bovendien, stelde hij, is de kaart met twee extra lagen beveiligd.

De commerciële vervoerders Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus hebben echter het aanvalsplan voor de ov-chipkaart van staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat niet ondertekend. Zij willen eerst weten wat de extra kosten zijn en hoe die onder vervoerders worden verdeeld. De vervoerders denken niet dat de streefdatum van 2009 wordt gehaald.

De grote vervoerders als de NS en het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB hebben het aanvalsplan wel ondertekend. Rotterdam is de proeftuin voor de chipkaart en wilde eind vorig jaar de strippenkaart al afschaffen. Door de vertraging van het volledig invoeren van de ov-chip neemt het zwartrijden volgens het Rotterdamse vervoersbedrijf RET alleen maar toe. Directeur Pedro Peters noemde dat een kostenpost van 200 duizend euro per maand.