Steve Jobs wil schoolboeken afschaffen

Digital & Games • Geschreven door Ronald (Djeez) op 18-02-2007 @ 00:46
print 
Steve Jobs, mede-oprichter van Apple, meent dat schoolboeken hun langste tijd hebben gehad. Jobs ziet in plaats van al die zware boeken liever een Wiki-achtig systeem dat constant kan worden geüpdatet. Ook denkt hij dat digitale schoolboeken veel actueler en uitgebreider kunnen zijn dan de huidige lesmethoden. "Daarnaast denk ik dat een aantal van de grootste denkers van het land hieraan willen bijdragen.", aldus Jobs.

In een toesprak trok hij tevens fel van leer tegen de lerarenvakbonden in de Verenigde Staten. De slechte kwaliteit op openbare scholen in Amerika zou voornamelijk aan hen zijn toe te schrijven. "Technologie zal de kwaliteit op de scholen nooit kunnen verbeteren zolang schooldirecteuren geen slechte leraren kunnen ontslaan.", zo sprak Jobs. In de VS krijgen docenten automatisch een aanstelling voor het leven, ongeacht of ze hun werk nu goed doen of niet.


Met dank aan pberends voor de submit.

Bron: Nu.nl


Lees ook:

» 11/02 OPTA onderzoekt problemen mail KPN17
» 11/02 Hackers maken gegevens KPN-klanten openbaar21
» 10/02 Duitsland tekent ACTA-verdrag nog niet39
» 10/02 Apple meer waard dan Microsoft en Google samen45


delen | eKudos nujij

20070 views / 119 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 119 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
userIcon
Hij is een beetje aan het doordraaien die oude gek.
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 00:48 schreef Juup© het volgende:
Hij is een beetje aan het doordraaien die oude gek.
Het is gewoon de toekomst, doorgedraaid is Steve zeer niet, eerder briljant, ga jij maar lekker achter je crashende Windhoos bak fipo's maken.

Steve heeft volkomen gelijk, schoolboeken zijn waardeloos, ik geef les op een VO-school en heb ervaring, leerlingen vinden het ook.


Een normale methode moet tot 6 jaar meegaan, dat is veel te lang en vrekkerige scholen/vakgroepen laten ze nog veel langer meegaan.
userIcon
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 00:48 schreef Juup© het volgende:
Hij is een beetje aan het doordraaien die oude gek.
Inderdaad. Boeken zijn licht, handzaam, handig, gaan nooit stuk en blijven altijd uptodate
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 00:49 schreef JoopK het volgende:

[..]

Het is gewoon de toekomst, doorgedraaid is Steve zeer niet, eerder briljant, ga jij maar lekker achter je crashende Windhoos bak fipo's maken.

Steve heeft volkomen gelijk, schoolboeken zijn waardeloos, ik geef les op een VO-school en heb ervaring, leerlingen vinden het ook.


Een normale methode moet tot 6 jaar meegaan, dat is veel te lang en vrekkerige scholen/vakgroepen laten ze nog veel langer meegaan.
Amadeaus utrecht: diefstal: 100en laptops weg
Mag dan wel heel leuk zijn een eigen pctje. Maar hoeveel beter zou het nou zijn? Hoogstens de intresse verhoogt het.
userIcon
Boeken hebben als voordeel dat je er ook in kunt lezen als de server platligt.
Het zou wel wat onnodige bomenkap tegengaan, maar toch... boeken hebben toch meer karakter en te lang achter een schermpje ? Nah.
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 00:49 schreef JoopK het volgende:

[..]

Het is gewoon de toekomst, doorgedraaid is Steve zeer niet, eerder briljant, ga jij maar lekker achter je crashende Windhoos bak fipo's maken.

Steve heeft volkomen gelijk, schoolboeken zijn waardeloos, ik geef les op een VO-school en heb ervaring, leerlingen vinden het ook.


Een normale methode moet tot 6 jaar meegaan, dat is veel te lang en vrekkerige scholen/vakgroepen laten ze nog veel langer meegaan.
HJet is meer dat die krengen verrekte duur zijn in de aanschaf, dan is het natuurlijk onmogelijk ze om het jaar te gaan vervangen.
userIcon
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 00:49 schreef DeBekendeRuigpoothoender het volgende:

[..]

Inderdaad. Boeken zijn licht, handzaam, handig, gaan nooit stuk en blijven altijd uptodate
Waren ze maar licht.
Boeken lezen velen malen beter dan een beeldscherm! Niets boven een mooi vormgegeven boek...
userIcon
dit gebeurt zowieso wel, over een paar jaar heeft iedereen 3 laptops thuis waarvan je der altijd wel 1 bij je hebt en aangezien ik ongeveer 3 keer zo snel typ als schrijf komt mij dat goed uit
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 00:57 schreef Bodolicious het volgende:
Boeken lezen velen malen beter dan een beeldscherm! Niets boven een mooi vormgegeven boek...
Epaper? apparaatje is klein, scherm is oprolbaar en het leest prettig omdat het beeld alleen word ververst als je naar een andere pagina wil en alles is via de server te downloaden. Heb je geen grote logge onhandige laptop/pc maar een relatief dun en klein apparaatje waar je al je boeken op hebt. Boeken zijn idd handig maar ik denk dat je uiteindelijk toch wel naar digitaal wil. Het is gewoon handzamer dan een hele stapel boeken, gaat langer mee en is veel makkelijker up te daten en nog goedkoper ook.
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 00:57 schreef Bodolicious het volgende:
Boeken lezen velen malen beter dan een beeldscherm! Niets boven een mooi vormgegeven boek...
Klopt en er staat meestal ook essentiele info in die je op die wiki's niet terug kan vinden (kun je geen 100en pagina's van maken he). Ideaal zou zijn om vanuit de wiki's literatuur zelf te gaan zoeken voor leerlingen (op hun niveau dan).
userIcon
quote:
In de VS krijgen docenten automatisch een aanstelling voor het leven, ongeacht of ze hun werk nu goed doen of niet.
Wat is dat nou weer voor een rare wet
geüpdatet?????? KOM OP ZEG
userIcon
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 00:49 schreef JoopK het volgende:

[..]

Het is gewoon de toekomst, doorgedraaid is Steve zeer niet, eerder briljant, ga jij maar lekker achter je crashende Windhoos bak fipo's maken.

Steve heeft volkomen gelijk, schoolboeken zijn waardeloos, ik geef les op een VO-school en heb ervaring, leerlingen vinden het ook.


Een normale methode moet tot 6 jaar meegaan, dat is veel te lang en vrekkerige scholen/vakgroepen laten ze nog veel langer meegaan.
[/fanboy]

Echt, seriously: Apple IS niet heilig, en Jobs is de messias niet.
Hij heeft een punt, maar dat is makkelijk praten terwijl iedereen dit al tien jaar ziet als "de" toekomst. Gooi daar het recente succes van wikipedia tegenaan...

Neemt niet weg dat het een geweldige vorm van leren is, zeker via wikipedia, ik heb onlangs ook associatief zitten lezen daarin, dus van 1 artikel de randartikelen waar nodig er ook meteen bijtrekken, etc., etc... Het werkt gewoon, omdat je dingen vanuit jezelf gaat opzoeken.
Wel moet ik zeggen dat er nog steeds begeleiding en sturing moet plaatsvinden, en papier zal er IMO altijb bij blijven horen... Straks krijgen we kinderen die gewoon niet meer kunnen schrijven zonder toetsenbord...
userIcon
Zit er natuurlijk aan te komen lijkt mij.
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 01:05 schreef DirtyDude het volgende:
geüpdatet?????? KOM OP ZEG
Dat is gewoon de manier waarop het hoort, dat het niet klinkt is wat anders, er is in Nederland gewoon afgesproken dat men het op die manier moet gebruiken.
userIcon
Het nieuwe leren wordt aan de ene kant overschat: leraren kunnen er nog niet mee omgaan... ze laten leerlingen maar wat aankloten en helpen weinig meer (verschilt echter sterk per school).

Probleem is vooral dat leerlingen eraan wennen niks meer te weten maar wel alles te kunnen opzoeken. Nadeel daarvan is dat je dingen niet meer altijd in een context kunt zetten. Dan heb je ook al snel zoiets van "pff, ik weet het toch allemaal wel". De burger weet alles, het is immers met een simpele Google-opdracht te vinden... maar niet heus
userIcon
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 01:07 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

[/fanboy]

Echt, seriously:
Aargh wat haat ik mensen die dat zeggen aaaaaargh
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 00:51 schreef Martinaz het volgende:

[..]

Amadeaus utrecht: diefstal: 100en laptops weg

zelfs in Helmond hoorde ik ervan de dag erna. knapstaaltje jatwerk, een hele pallet opladen en wegwezen. als t die school is, dat weet ik niet zeker, ik ken de naam van de school niet. , iemand vroeg wat ze aan t doen waren, en ze vertelde dat t de verkeerde zending was. opladen in een busje en ze waren weg!
op de Hogeschool in Den Bosch is t ook gebeurd, 2 keer. op maandag morgen, vonden ze er lokalen opengebroken, en al t dure spul uit de pc's gejat. iemand die goed de weg weet laat zich insluiten, en iemand die ook t alamsysteem moet kennen.
op maandag lopen en tig mensen met een rugzak naar buiten, weg alles.
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 01:05 schreef klabbakus het volgende:

[..]

Wat is dat nou weer voor een rare wet


Vandaar dat veel Amerikanen niet zo snugger zijn, "Houdt het volk onwetend en het eet uit je hand". Handig voor de republikeinen ( hebben die trouwens niet een ezel als partijsymbool ?)
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 01:23 schreef DrsPoema het volgende:

[..]



Vandaar dat veel Amerikanen niet zo snugger zijn, "Houdt het volk onwetend en het eet uit je hand". Handig voor de republikeinen ( hebben die trouwens niet een ezel als partijsymbool ?)
nja ga op dat volk af en je hebt in de winter 4 meter sneeuw. net als nu. wij niks hun wel, en maar klagen..... Big sise , smale minds.
en wij hebben geen sneeuw en klagen niet.
userIcon
zie je het voor je,moeten die kids een pctoren+monitor iedere dag mee naar school slepen ipv een boekentas,is de man helemaal gek geworden?
userIcon
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 01:31 schreef ZoetZuurHapje het volgende:
zie je het voor je,moeten die kids een pctoren+monitor iedere dag mee naar school slepen ipv een boekentas,is de man helemaal gek geworden?
ehhh joah
userIcon
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 01:31 schreef ZoetZuurHapje het volgende:
zie je het voor je,moeten die kids een pctoren+monitor iedere dag mee naar school slepen ipv een boekentas,is de man helemaal gek geworden?
Waar woon je
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 01:31 schreef ZoetZuurHapje het volgende:
zie je het voor je,moeten die kids een pctoren+monitor iedere dag mee naar school slepen ipv een boekentas,is de man helemaal gek geworden?
Misschien onderhuidse chipimplantaten, kun je ze meteen een stroomstootje geven als ze zitten te klieren.
userIcon
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 01:37 schreef DrsPoema het volgende:

[..]

Misschien onderhuidse chipimplantaten, kun je ze meteen een stroomstootje geven als ze zitten te klieren.
Ik zat meer te denken aan een explosieve halsband
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 00:49 schreef JoopK het volgende:

[..]

Het is gewoon de toekomst, doorgedraaid is Steve zeer niet, eerder briljant, ga jij maar lekker achter je crashende Windhoos bak fipo's maken.

Steve heeft volkomen gelijk, schoolboeken zijn waardeloos, ik geef les op een VO-school en heb ervaring, leerlingen vinden het ook.


Een normale methode moet tot 6 jaar meegaan, dat is veel te lang en vrekkerige scholen/vakgroepen laten ze nog veel langer meegaan.
Waarom Microsoft bashen? Als iemand iets voor onderwijs doet, dan is het Bill Gates wel die telkens miljoenen geeft aan projecten om educatie in Afrika te steunen. Ja, eerst Afrika en dan pas het Westen, wat het al luxe genoeg heeft.
Boeken hebben een aantal grote voordelen:
- Je kan aantekeningen in maken
- Je kan er meerdere naast elkaar leggen (b.v. om dingen te vergelijken)
- Ze zijn onder alle omstandigheden beschikbaar (geen lege batterijen, plat netwerk, etc)
- Onder veel meer houdingen te gebruiken (je kan bv op je rug liggen en een boek lezen)
- Veel sneller heen en weer bladeren
userIcon
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 01:23 schreef DrsPoema het volgende:

[..]



Houdt
En jij noemt Amerikanen niet snugger?
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 01:25 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

nja ga op dat volk af en je hebt in de winter 4 meter sneeuw. net als nu. wij niks hun wel, en maar klagen..... Big sise , smale minds.
en wij hebben geen sneeuw en klagen niet.
Dus dáárom zijn Nederlanders de grootste klagers ter wereld... Ga je trouwens eens verdiepen in Amerika en haar inwoners voordat je blaat. En leer Engels.

OT: Tsja, scheelt wel opzich... Ik denk alleen wel dat meneer Jobs een beetje te ver in de toekomst kijkt. Ik zie dit namelijk nog niet binnen de komende 15 jaar gebeuren eigenlijk.
geweldig, lees je post eens terug, je spreekt jezelf tegen
userIcon
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 01:58 schreef Killer_Mom het volgende:
geweldig, lees je post eens terug, je spreekt jezelf tegen
Want?
[quote]Op zondag 18 februari 2007 @ 01:50 schreef Chanty87 het volgende:

[..]

En jij noemt Amerikanen niet snugger?
[..]

Gebiedende wijs ?!!
niet nodig, 2 keer............
userIcon
Goh, dat het ontbreken van aanhalingstekens alsnog verwarring bij sommigen kan oproepen... Duh, ik weet dondersgoed dat het een beetje een kromme zin is. Boeiend.
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 02:07 schreef Killer_Mom het volgende:
niet nodig, 2 keer............
Gaat er eentje zeiken over taal terwijl ze zelf niet eens met hoofdletters schrijft.
userIcon
Toch lees ik liever tekst uit een boek dan van een computerscherm, beter voor de ogen ook..

Aan de andere kant heb ik wel vaak zo van, goh zou wel handig zijn als de boeken een search zouden hebben en dat je de inhoud kan updaten

DUS.. het kan veel geadvanceerder dan wat Jobs wil; De toekomst is schoolboeken met digitaal papier dat je kan updaten en in zoeken met een zoekmachine.
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 02:15 schreef Hertog_Martin het volgende:
Toch lees ik liever tekst uit een boek dan van een computerscherm, beter voor de ogen ook..

Aan de andere kant heb ik wel vaak zo van, goh zou wel handig zijn als de boeken een search zouden hebben en dat je de inhoud kan updaten

DUS.. het kan veel geadvanceerder dan wat Jobs wil; De toekomst is schoolboeken met digitaal papier dat je kan updaten en in zoeken met een zoekmachine.
Lawl, dat is er al bijna:
http://tweakers.net/nieuw(...)tronisch-papier.html
Zonder hulp van Apple. Apple wil gewoon een nieuwe markt aanboren waar ze centjes kunnen verdienen. Wil je digitale schoolboeken Steve Jobs? Geef ze dan gewoon laptops, dat kunnen jullie makkelijk kwijt aangezien de iPod voldoende winst heeft opgeleverd.
userIcon
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 02:15 schreef Hertog_Martin het volgende:

Aan de andere kant heb ik wel vaak zo van, goh zou wel handig zijn als de boeken een search zouden hebben
Daar heb je een heel goed punt. Ik ben Acrobat zo gewend dat ik bijvoorbeeld iets wil opzoeken in een boek, dat een search-functie zoals in Acrobat wel érg handig zou zijn Hoef je niet constant terug te bladeren om net dat ene te kunnen vinden. Ik irriteer me daar dan ook mateloos aan
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 02:14 schreef Chanty87 het volgende:
Goh, dat het ontbreken van aanhalingstekens alsnog verwarring bij sommigen kan oproepen... Duh, ik weet dondersgoed dat het een beetje een kromme zin is. Boeiend.
[..]

Gaat er eentje zeiken over taal terwijl ze zelf niet eens met hoofdletters schrijft.
Er is hier maar een persoon die loopt te mekkeren op dit moment en die persoon dat ben jij ! Geef eens commentaar op de topics en zit niet op iedere schrijffout te ziften, het is Zondagmorgen , dus velen zijn een beetje brak op dit moment (alleen maar leuk toch, Amusementswaarde!) Niet iedereen hoeft (gelukkig) straks om 8 uur "naer den kark" . So lighten up a little bit, will you ?
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 02:30 schreef DrsPoema het volgende:

het is Zondagmorgen , dus velen zijn een beetje brak op dit moment
Nee, ik wil een serieuze discussie, nu!
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 02:37 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Nee, ik wil een serieuze discussie, nu!
Brand maar los zou ik zeggen !
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 01:47 schreef jjdevries het volgende:
Boeken hebben een aantal grote voordelen:
- Je kan aantekeningen in maken kan toch ook op een laptop
- Je kan er meerdere naast elkaar leggen (b.v. om dingen te vergelijken) dit gaat zelfs makkelijker op een laptop (2 vensters naast elkaar b.v.)
- Ze zijn onder alle omstandigheden beschikbaar (geen lege batterijen, plat netwerk, etc) lijkt me dat wanneer je op school zit je gewoon op het lichtnet kan, netwerk heb je niet ten alle tijde nodig, alleen om evt. updates te downloaden
- Onder veel meer houdingen te gebruiken (je kan bv op je rug liggen en een boek lezen) gaat net zo makkelijk met een laptop
- Veel sneller heen en weer bladeren gaat makkelijker op een laptop + ctrl F functie
dus al die voordelen van boeken zijn ook van toepassing op laptops
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 02:39 schreef DrsPoema het volgende:

Brand maar los zou ik zeggen !
JA!

Nou, ik ben dus cum laude afgestudeerd zonder echt boeken te lezen, really. Je moet gewoon je eigen ideeen hebben en weten waar je naar op zoek bent. Nadenken is belangrijker dan lezen.

Iha, weten mensen hier dat stil lezen pas een paar eeuwen bestaat? Vroeger las iedereen gewoon hardop voor uit een boek, altijd, wisten niet beter die mensen.
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 02:44 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

JA!

Nou, ik ben dus cum laude afgestudeerd zonder echt boeken te lezen, really. Je moet gewoon je eigen ideeen hebben en weten waar je naar op zoek bent. Nadenken is belangrijker dan lezen.

Iha, weten mensen hier dat stil lezen pas een paar eeuwen bestaat? Vroeger las iedereen gewoon hardop voor uit een boek, altijd, wisten niet beter die mensen.
Die "menschen" werden voorgelezen en wel door "meneer pastoor" uit het enige boek natuurlijk. Geef mij maar "de 120 dagen van Sodom" da's pas echte literatuur !
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 01:47 schreef jjdevries het volgende:
Boeken hebben een aantal grote voordelen:
- Je kan aantekeningen in maken
Met Microsoft Reader kan ik aantekening maken, tekst arceren en bookmarks toevoegen. Ik kan die aantekening ook aan iemand geven zonder bang te zijn dat hij ze verliest.
quote:
- Je kan er meerdere naast elkaar leggen (b.v. om dingen te vergelijken)
Ik kan meer boeken kwijt op m'n scherm dan op m'n bureau
quote:
- Ze zijn onder alle omstandigheden beschikbaar (geen lege batterijen, plat netwerk, etc)
Goed punt voor laptops, al is het een kleine moeite om in een klaslokaal meer stopcontacten te plaatsen.
quote:
- Onder veel meer houdingen te gebruiken (je kan bv op je rug liggen en een boek lezen)
Met een iPaq of tablet pc kan dat ook.
quote:
- Veel sneller heen en weer bladeren
Ik kan sneller op pagedown/pageup drukken dan dat ik een pagina kan omslaan.

- Met bookmarks kan ik direct naar specifiek woord of een specifieke regel op een specifieke pagina gaan terwijl met een boek ik alleen maar naar de pagina kan gaan en dan zelf verder moet zoeken.
- Met de search-functie kan ik een woord opzoeken (soms zelf woorden die er op lijken dus een klein spelfoutje maakt niet uit).
- Op 1 reader kan ik een container vol boeken opslaan.
- Nooit meer problemen dat een student zijn boek heeft vergeten, hij download gewoon een exemplaar naar z'n GSM en leest het daarop.
- Makkelijke distributie van boeken, downloaden ipv ergens ophalen.
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 02:55 schreef Sirblade het volgende:

[..]

Met Microsoft Reader kan ik aantekening maken, tekst arceren en bookmarks toevoegen. Ik kan die aantekening ook aan iemand geven zonder bang te zijn dat hij ze verliest.
[..]

Ik kan meer boeken kwijt op m'n scherm dan op m'n bureau
[..]

Goed punt voor laptops, al is het een kleine moeite om in een klaslokaal meer stopcontacten te plaatsen.
[..]

Met een iPaq of tablet pc kan dat ook.
[..]

Ik kan sneller op pagedown/pageup drukken dan dat ik een pagina kan omslaan.

- Met bookmarks kan ik direct naar specifiek woord of een specifieke regel op een specifieke pagina gaan terwijl met een boek ik alleen maar naar de pagina kan gaan en dan zelf verder moet zoeken.
- Met de search-functie kan ik een woord opzoeken (soms zelf woorden die er op lijken dus een klein spelfoutje maakt niet uit).
- Op 1 reader kan ik een container vol boeken opslaan.
- Nooit meer problemen dat een student zijn boek heeft vergeten, hij download gewoon een exemplaar naar z'n GSM en leest het daarop.
- Makkelijke distributie van boeken, downloaden ipv ergens ophalen.
Een schermpje heeft inderdaad wel z'n voordelen en je je hebt direct je laatste updates enzo, maar het belangrijkste voordeel is dat de bladzijden niet meer aan elkaar plakken.
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 02:55 schreef DrsPoema het volgende:

Die "menschen" werden voorgelezen en wel door "meneer pastoor" uit het enige boek natuurlijk. Geef mij maar "de 120 dagen van Sodom" da's pas echte literatuur !
Ja, echt HOT!!!
quote:
Op zondag 18 februari 2007 @ 03:02 schreef AlexanderDeGrote het volgende:

[..]

Ja, echt HOT!!!
Heb je'm ook gelezen ? Lekker bizar en dat voor de 18e eeuw, die man was z'n tijd ver vooruit ! Grandmaster S&M.
50  van 119 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 11/02 OPTA onderzoekt problemen mail KPN17
» 11/02 Hackers maken gegevens KPN-klanten openbaar21
» 10/02 Duitsland tekent ACTA-verdrag nog niet39
» 10/02 Apple meer waard dan Microsoft en Google samen45


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden