13-in-1 column

Als reclamemaker zoek ik altijd het goede van een product of dienst. Dit wil ik vervolgens op de best mogelijke manier overbrengen. Ik probeer niet te liegen. Toen ik stage liep in Tilburg zei mijn baas eens: “Zeg gewoon dat je een fiets kan winnen, daar komt toch niemand achter.” Dat heb ik maar niet gedaan. Het zijn dit soort streken die ons reclamemakers een slechte naam geven. Daarom neem ik in deze column afstand van een paar dingen die ik haat aan reclame. Dingen waarvoor ik bijna zélf de Reclame Code Commissie voor zou bellen. Iets wat ik natuurlijk nooit zou doen, aangezien ik dat ook maar zie als een plek waar tere zieltjes kunnen uithuilen.

Ik heb een hekel aan telecomaanbiedingen die een gratis iPhone aanbieden voor maar 44 euro per maand, 2 jaar lang. Dat is dus niet gratis. Net zo min als een huis kopen gratis zou zijn voor maar 900 euro per maand. Het is niet gratis. Ik heb een hekel aan de Loden Loeki. In tijden dat alle commercials op elkaar lijken gaan we met z’n allen ook nog eens reclames die iets anders proberen neersabelen. Ik ben geen fan van de Yarden commercial, maar het is tof dat ze het gewoon doen. Als ik iets voorstel waarvan ik denk dat het anders is wordt het afgekeurd. Maar waar ik misschien nog wel de allergrootste hekel aan heb, en dit is niet echt reclame, zijn de zoveel-in-1 producten. 2-in-1 shampoo pik ik nog, maar bij mijn oude stam-pizzeria kwam ik de 5-in-1 luchtverfrisser tegen. ‘Zo zo’, dacht ik. ‘Dat is nogal.’ Tot ik verder las.

  • verwijdert slechte geuren
  • verfrist de lucht
  • werkt binnen seconden
  • kwaliteitsgeur
  • langdurige frisheid.

Ten eerste zijn de eerste 2 punten hetzelfde. Dat je het vanuit een andere hoek benoemt maakt daar geen verschil in. Ten tweede: moet je expliciet benoemen dat het een kwaliteitsgeur is? Zijn je andere geuren dat niet? En als laatste weten we allemaal dat zo’n spuitbus na het poepen het altijd erger maakt. Je blust een brand ook niet met aanstekervloeistof. Min en min is niet altijd plus. Maar goed, ik moet toch een beetje met trends meegaan. Daarom introduceer ik met terugwerkende kracht ‘s werelds eerste 13-in-1 column!

  • Te bekijken waar je wilt
  • Staat op internet
  • Geschreven door Joost
  • Bevat hoofdletters en leestekens
  • Direct deelbaar
  • Langdurig zichtbaar op een witte achtergrond
  • 436 woorden
  • Krijgt waarschijnlijk een like van mijn moeder
  • Je kan hem wegklikken wanneer je wilt
  • Getypt op een computer
  • Geschikt voor ochtend, middag en avond
  • Uit te printen
  • Zonder afbeelding


Deze column werd geschreven door Joost van schrijverscollectief Kaf.