Kunst? Matig.
Even geleden won een kunstmatige intelligentie (KI) een kunstwedstrijd. Of beter gezegd: iemand die een (kunstmatig intelligent) algoritme gebruikte won de wedstrijd. Het roept nogal wat vragen op: mag je wel zeggen dat jij de kunstenaar ben als je een algoritme het werk laat doen, kunnen algoritmes überhaupt kunst maken (wanneer noemen we iets kunst?), en hoe ethisch is de door algoritmes gegenereerde kunst eigenlijk? Let's go.
Hoe maakt een algoritme kunst?
Voor mensen die er niet mee bekend zijn: bij algoritmes als Open AI's DALL-E 2 voer je een omschrijving in van wat je graag wilt zien, en dan geeft het algoritme je een gegenereerd plaatje terug, precies in de stijl waar jij om vroeg. Volledig kunstmatig: het plaatje bestond dus nog niet eerder. Gezichten die niet te onderscheiden zijn van echte mensen, en allerhande fictieve scenario’s kunnen opeens uit het niets worden gegenereerd. Maar hoe dan?
Allereerst moet de omschrijving natuurlijk worden omgezet naar iets bruikbaars voor het algoritme. Die heeft aan de hand van allemaal andere geannoteerde foto’s van alles geleerd: relaties tussen objecten (een man OP een bank, of een man NAAST een bank, bijvoorbeeld), de naam van objecten (man, hond, shakeweight enzovoorts), en zelfs de stijl (fotorealistisch of toch cartoonish). Maar dan moet er nog een beeld bij worden gemaakt.
DALL-E 2 werkt met een diffusion algoritme. Wat het eigenlijk doet is het volgende: het leert hoe het foto's verprutst, en dan weer heropbouwt. Verprutst zeg je? Dat klinkt niet heel wetenschappelijk. Maar het is wel hoe het gaat: diffusion algoritmes voegen stap voor stap meer en meer ruis toe aan een foto, tot er uiteindelijk nog alleen maar ruis over is. Nou heb je niet noodzakelijk een algoritme nodig om een foto te verpesten (mijn hoofd op je foto doet dat bijvoorbeeld ook al prima), maar het slimme stukje komt nog: het algoritme leert vervolgens om de ruis in de foto weer terug te draaien, of in wetenschappelijke termen: te unfucken.
Dus als je in 1000 stapjes van een foto naar een bak ruis gaat, en het algoritme heeft geleerd hoe je van stap 978 naar stap 979 gaat, kan het ook leren hoe het van stap 979 teruggaat naar stap 978, met net wat minder ruis. En naar 977, 976, enzovoorts. Dus met genoeg lesmateriaal kan het algoritme van ruis weer naar een foto komen, maar als je toch met alleen maar ruis begint ... waarom zou je dan niet liegen tegen het algoritme over welke foto hij moet herstellen? Dat is wat er bij dit soort algoritmes gebeurt: je zegt: ik wil een pinguïn op een motorfiets met een discodip-helm en dan - ook al heeft die foto nooit bestaan - gaat het algoritme proberen hem te 'herstellen'. Het algoritme doet dit gebaseerd op voorgaande kennis van hoe je een pinguïnfoto herstelt, en een foto van een motor, en van discodip, alleen dan nu gecombineerd. Magisch toch?
Maak jij kunst als je een algoritme gebruikt?
Dat is allemaal leuk en aardig, maar je kan je natuurlijk afvragen of je jezelf wel de kunstenaar mag noemen als je een algoritme het werk laat doen. De kunstenaar in de eerder genoemde competitie vond van wel. Hij had tijden lang gezocht naar de juiste plaatjes waar het model van leerde en waarmee het dus vervolgens kunst ging samenstellen, had lang gezocht naar de ideale bewoording van de foto die hij het algoritme uiteindelijk vroeg samen te stellen, en had nog heel wat lopen sleutelen aan de interne instellingen van het algoritme om zo tot zijn ideale resultaat te komen.
De vraag is natuurlijk of de hoeveelheid moeite die hij erin heeft gestoken relevant is voor de vraag of hij zichzelf de maker of kunstenaar van het geproduceerde werk mag noemen. Het raakt aan de fundamentelere vraag: wanneer mag je zeggen dat je kunst hebt gemaakt? Stel ik vertel jou in alle detail hoe je een schilderij moet maken, van kleurgebruik tot technieken en plaatsing aan toe. Heb ik dan een schilderij gemaakt? Ben ik dan een kunstenaar? En zo ja, hoeveel van deze dingen kunnen we afbouwen voordat ik niet meer de kunstenaar ben? Als ik jou 100 schilderijen laat zien die ik mooi vind, en dan uitvoerig uitleg wat ik graag wil dat je schildert, ben ik dan echt nog de kunstenaar? Nee toch?
Kan een algoritme wel kunst maken?
Het gaat natuurlijk samen met de vraag: kan een algoritme überhaupt kunst maken? Wanneer is iets eigenlijk kunst? Wat de algoritmes bijvoorbeeld niet kunnen, is iets écht origineels verzinnen; alles wat het maakt komt immers voort uit de plaatjes waarvan het heeft geleerd. Maar die elementen kan het wel in nieuwe spannende manieren bij elkaar voegen, en geldt dat ergens niet ook voor ons? Wij zijn ook een samenraapsel van de dingen die we zien en meemaken, zouden wij iets kunnen produceren wat niet bestaat uit elementen die we ooit gezien hebben, hoe abstract ook? Kunnen we bouwen met bouwstenen die we niet hebben, schilderen in een kleur die ons onbekend is? Ik weet het zo net nog niet.
Hoe ethisch is door algoritmes gegenereerde kunst?
Ethisch gezien werpt KI gegenereerde kunst ook wat vragen op. Allereerst: van wie is het beeldmateriaal waarmee je het algoritme leert te creëren? In het geval van de wedstrijdwinnaar waren het van het internet geplukte kunstwerken die iemand wél zelfstandig in elkaar had gezet. Krijgen deze personen een accolade, of in het hypothetische geval van een prijs een deel van de winst? En hoe zit dat met de foto-set van bijvoorbeeld een DALL-E? Is die getraind op enkel rechtenvrije foto's, of pleegt DALL-E eigenlijk met elke ingevoerde opdracht op grote schaal plagiaat? KI staat daarmee misschien wel op de schouders van duizenden onbekende (en onbetaalde) kunstenaars, en verkoopt in zekere zin het resultaat van hun werk zonder ooit een cent te delen.
Daarnaast is de vraag wat dit doet met hedendaagse kunstenaars. Stel, je hebt een leuke graphic nodig voor je hippe 'Mediteren verkleed als non op een skippybal'-event. Huur je dan een lokale kunstenaar in voor een redelijke prijs, of mik je de vraag even gratis in een algoritme? Misschien zal AI niet direct de van Goghs en Rembrandts van onze wereld vervangen, maar de kleine kunstenaar zal het verschil wel degelijk gaan merken.
Uiteindelijk is de komst van KI-gegenereerde kunst een feit, of we het nou daadwerkelijk kunst noemen of niet. Dan is aan ons de vraag: hoe gaan wij er mee om?
Subjectief geneuzel over wat oude mannetjes mooi vinden.
Je vindt een tekening/schilderij mooi of niet. Net zo goed als met boeken. Einde.
Maar als een banaan aan de muur kunst is heb ik soms mijn twijfels over mensen en hun wansmaak
delen metafstaan aan die dominante wijven, andere culturen, lange tenen en korte lontjes.Een deel van de discussie is of je het "jouw kunst" mag noemen als het eigenlijk door een AI gemaakt is.
Dát is inderdaad de discussie
Helaas geldt voor een aantal mensen dat zodra ze het woord 'kunst' zien staan, ze beginnen te lamenteren over die aan de muur geplakte banaan als zou dat de enige bestaande vorm van kunst zijn.
De banaan heeft daarbij wel de eer om nu als voorbeeld van kunst te mogen dienen voor boze mensen. Daarmee heeft de pindakaasvloer van Wim T. Schippers eindelijk weer even rust
MCB radio 747KHz Middengolf
Dit is qua kunstdiscussie dus totaal niets nieuws.
Vanuit het artikel (en even gefixed).
1) mag je wel zeggen dat jij de maker bent als je een algoritme het werk laat doen?
Tja, mag je wel zeggen dat jij de maker bent van een digitale schilderij na het gebruik van talloze photoshop filters?
Het is netjes als je vermeld welke middelen je hebt gebruikt om de creatie te maken. Maar ja, je bent nog steeds de maker. Het gereedschap is nog steeds niet opgestaan in de ochtend en besloot toen een portret te maken van de Mona Lisa in een gym-pakje.
2) kunnen algoritmes überhaupt kunst maken (wanneer noemen we iets kunst?),
Zoals eerder gezegd: 'Kunst' is gebakken lucht. De discussie niet waardig.
3) hoe ethisch zijn door algoritmes gegenereerde creaties eigenlijk?
Hoe ethisch is gereedschap? Toen de eerste realistische portretten werden gemaakt dankzij een glasplaat waardoor het perspectief duidelijk werd, was dat onethisch? Er is geen ethiek aan gereedschap. Het is de uiteindelijke creatie die telt. Nou, als men gaat liegen over welk gereedschap ze hebben gebruikt, DAN zijn ze onethisch.,
MCB radio 747KHz Middengolf
En dan hebben we het weer over het iets anders, namelijk: achterlijke monopolies gegund door onze overheden.
MCB radio 747KHz Middengolf
We moeten een onderscheid maken tussen esthetiek en kunst. Esthetiek is de studie over schoonheid, kunst is meer 't wereldje van bobo's, subsidies, mensen die zich verheven voelen en neerkijken op gepeupel, en meer van dat soort geleuter.
Had je 't visuele product ook zonder AI kunnen maken? Zo ja: dan heb je esthetische skills die benoemd mogen worden. Ben je een kneus die zonder dat AI niks kan, dan maakt dat AI niet eens een kunstenaar van je, en evenmin heb je dan ineens esthetische skills.
Vergelijk met 'Iedereen kan schilderen, van Ravensburger'... ok, dan schilder je alle vlakken in.. maar wie heeft 't schilderij dan gemaakt? Jij, of de ontwerper die z'n schilderij uiteindelijk heeft ontleed in lijntjes en nummers?
Magix Music Maker? Lekker in elkaar plakken van stukjes kant en klare muziek. Maar ja, wie heeft 't nou eigenlijk gemaakt? Jij, of de producer die voor Magix werkt.
Hulpmiddelen zijn een wat grijs gebied. Maak je een draaikolk/twirl in Photoshop, dan kun je stellen dat Photoshop al dat werk doet voor je met dat distort-effect. Maar je kunt ook stellen dat zelfs hele goede kunstenaars niet in staat zijn om een wiskundig perfecte twirl te maken. Dat een artist een tool gebruikt is een gegeven. Daar staat natuurlijk de tijdsgeest tegenover. In 1850 zou een twirl een boeiend schilderij geweest zijn in 't wereldje. Maar vandaag de dag weet iedereen dat 't een photoshop-effect is dat ze zelf ook kunnen doen. Dus je kunt wel je kunstwerkje ermee maken, maar 't zal niemand meer boeien. De tools zijn dus relatief aan de tijdgeest, inflatiegevoelig en zeker niet bepalend.
Het probleem met veel hedendaagse kunst is dat noch concept, noch uitvoering op zich kwaliteit hebben, het enige wat het kunst maakt is dat het gemaakt is door iemand die zich kunstenaar noemt (en soms ook officieel mag noemen omdat hij/zij een academie heeft doorlopen), en het verhaal dat hij/zij ophangt over de diepere betekenis. En dat is dan het enige wat het onderscheid van hetzelfde "werk", gemaakt door een kleuter.
Of het kan iets zijn dat al decennia lang gemaakt is, en dan plotseling kunst is als een kunstenaar het als zodanig presenteert. Uit de verschillende Bugs Bunny en Roadrunner cartoons kennen we allemaal de mechanische constructies waarbij van alles gebeurt met dingen die vallen, glijden, stoten, enz. en steeds de volgende stap triggeren, totdat er uiteindelijk iets spectaculairs gebeurt, of juist niet. En dan krijg je plotseling een kunstenaar die ook zoiets bouwt en het dan plotseling als kunst presenteert. Ja, sorry, maar ik bouwde dat soort constructies ook al in Lego als jochie van 8.
Dus ik lach wat meewarig om een "kunstwerken" als "Who's afraid of red, yellow and blue", en de kunstzinnige waarde, en daardoor financiele waarde, die dat krijgt omdat het gemaakt is door een bekend/beroemd kunstenaar.
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
Alleen als ik: "Bill Gates is evil" intyp dan komt er gewoon een afbeelding van Bill Gates uit zoals ie normaal is. Dus het werkt niet echt.
https://huggingface.co/spaces/stabilityai/stable-diffusion
Ter nagedachtenis voor overleden Debian Linux Ontwikkelaars: https://tinet.nl
Hmmm het werkt nu helemaal niet meer.
"Connection Timed Out"
Deze Tokkie foto hier vind ik wel leuk:
foto
Ter nagedachtenis voor overleden Debian Linux Ontwikkelaars: https://tinet.nl
Kunst is simpelweg wat je zelf mooi wilt vinden. Sommige schilderijen vind ik mooi, andere niet en zo is dat met alles. En daar is geen boek van Gompertz voor nodig Wwat mij betreft.
Hetzelfde geldt voor kunst. Geniet van de dingen gemaakt door mensen zonder voorbeelden.
Kunst en muziek zijn veroordeeld tot plagiaat door het internet.
Leo Kottke. Autodidact. En hij leeft nog, inmiddels 77. In mijn optiek de laatste gitarist die unieke dingen deed. Op 12 snaar. Met name. Bizarre stemmingen, slide, hammer downs en push ups (geen bh's). Hij stemde zijn gitaar zo dat hij weinig hoefde te doen met zijn linkerhand. Een piano vond hij erg beperkt. Viool pakt hij ook eens vast maar vond het maar een klein kutding, zonder resonantie. Hij sprak toen: "A cello will burn longer".
Genoeg. Dit is Leo.
Dit jaar (pas) heb ik de volgende ontdekt:
Montis, Goudsmit en Directie
en DeWolff
De Wolff ken ik. Pablo is geweldig. Echt een authentieke gitarist. Gibson en Marshall. Southern Rock, maar dan met toetsen erbij. Heerlijk. Even filmpje met Pablo over zijn spullen. Misschien leuk voor je om te kijken.
En dan die Montis, Goudsmit en de drummende directie. Geweldig! Kende ik niet. Thnx for sharing. ook weer zo'n mooie combi van blues en jazz, zoals fusion bedacht is.
Ok. Jij meer van elektrisch gitaarwerk terwijl ik, als gitarist, ook elektrisch speel en soms lekker hard en heavily distorted, maar de basis zoek in het acoustische gebeuren.
Even 2 suggesties van mijn kant. Benieuwd naar je mening. Wellicht ken je ze.
1. Soutern Rock. The Outlaws. Even de studio versie. Live speelden ze altijd op kleine podia met kutgeluid.
2. Jazz, fusion noem het wat je wilt. Uiteraard weer gitaar in de hoofdrol. Lee Ritenour. Of toch funk?
Toegift qua Lee. Met himself, drummer op leeftijd met aanstormend talent op zang en bas.
Toch even een Prince plug doen. Anders dan je hem misschien kent. En geen beeld, dus dat scheelt, hoef je hem niet te zien.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken