Hearthstone: Saviors of Uldum
5. Overige gedachten
Noppie2000
Ik blijf blij dat Blizzard dit jaar meer oude mechanics terug blijft brengen, in dit geval Highlander decks en sommige effecten binnen klassen. Het hoort bij de identiteit van Hearthstone en spreekt me als speler sinds jaren erg aan om die elementen weer terug te krijgen, maar dan wel in andere vorm. Tegelijkertijd worden er ook nieuwe mechanics en ideeën geïntroduceerd, al moet nog maar blijken of die allemaal succesvol gaan zijn.
Persoonlijk ben ik namelijk niet heel enthousiast over Reborn. In principe is het een tof mechanic, maar de geprintte kaarten komen niet erg indrukwekkend over. In totaal zijn er achttien kaarten met Reborn in de set aanwezig, waarvan er misschien zes tot zeven play gaan zien. De rest zijn te vanilla met een te lage impact, wat toch jammer is.
Ik kan het natuurlijk fout hebben, maar je zou graag zien dat kaarten met het nieuwe mechanic ook enigszins meta-bepalend zijn. In ieder geval een valide optie om je deck omheen te bouwen. Dat mist nu een beetje. Die paar kaarten met Reborn die wel goed ogen zullen wel voorkomen in de meta, maar het voelt alsof er meer mee bereikt had kunnen worden.
Een andere zorg is Bomb Warrior, iets waar Blizzard ook al op heeft gereageerd. Met vier klassen die een focus krijgen op Highlander decks, is Bomb Warrior een wel heel makkelijke counter. Twee bommen in je deck is pech, want dan activeren je Highlander kaarten niet meer. Mocht dit echt problematisch blijken heeft Blizzard al aangegeven bommen niet mee te laten tellen als duplicates, maar in het begin gaat dat echt heel slecht aanvoelen, ben ik bang.
Verder ben ik erg positief over de uitbreiding. Leuke kaarten, leuke mechanics en effecten, goede art en een nog altijd leuk verhaal. Ik ben benieuwd naar de singleplayer-ervaring, al laat die informatie nog een paar weken op zich wachten. Nu is het geduldig wachten tot we packs mogen openen en volop experimenteren, de periode vlak na een uitbreiding blijft toch magisch.
Puddington
Ik deel Noppie's zorgen over bomb warrior. Vier legendaries worden door één deck al onderuit gehaald, en aangezien sommige effecten al niet spectaculair waren (ik kijk naar jou, Reno) zal bomb warrior waarschijnlijk de nagel in de doodskist zijn van deze kaarten. Dat is gewoon ontzettend zonde, zeker omdat Rise of Shadows en Saviors of Uldum deel uitmaken van dezelfde rotatie.
Dat gezegd hebbende, deze set voelt wel behoorlijk krachtig: het voelt alsof Blizzard alle voorzichtigheid uit het raam heeft gegooid met Saviors of Uldum wat betreft de sterkte van deze kaarten. Dan kijk ik voornamelijk naar Wild: secret mage is daar al een deck om rekening mee te houden en met kaarten zoals Arcane Flakmage en de nieuwe secrets wordt mage waarschijnlijk een nachtmerrie in Wild. Ook kaarten zoals Octosari, die niet geweldig zijn in standard, kunnen de ultieme meta-breaker zijn in arena. Het voelt alsof bijna elke kaart in de set compleet overpowered is in een spelmodus van Hearthstone en ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
Als laatste valt me op dat Blizzard steeds meer begint te vertrouwen op hun AI wanneer het aankomt op de beste kaarten kiezen. We zagen dat al eerder met Whizbang the Wonderful en de verbeterde deck-builder, maar nu ook met de toevoeging van Zephys the Great wil Blizzard nog onderstrepen dat onder de motorkap er hard gewerkt is om de AI te verbeteren. Dat kan interessante ontwikkelingen met zich meebrengen: doordat de AI beter kan identificeren wat de speler nodig heeft kan in toekomstige mechanics daar op ingespeeld worden en kan het RNG-effect verkleind worden, wat toch altijd de grootste zegen en vloek is geweest van Hearthstone. Ik ben benieuwd.