7: Stripfiguren in games

In de serie De zeven... kiezen zeven FOK!games-redacteuren de game die volgens hen het best bij het onderwerp van deze week past. Deze week zijn het strips buiten de geijkte Marvel en DC Universe. Die twee giganten zijn hun eigen special al waard. Om de overige games gebaseerd op strips ook eens in de schijnwerper te zetten pakken we juist de andere strips. Crewleden WesleyB, Notorious_Roy, Pheno, Kn0x, koei, D-Vide en StefanW hebben onderstaande games als favoriet genoemd.

WesleyB

 Game: Donald Duck: Quack Attack
 Platform: Game Boy Color, Game Boy Advance, Windows, PlayStation, Nintendo 64, Dreamcast, PlayStation 2, GameCube
 Verschenen in: 2001
 Redacteur: WesleyB

Ubisoft en Disney Interactive brachten eind 2001 de ultieme Crash Bandicoot-kloon op de markt: Donald Duck: Quack Attack. Onze gevederde vriend ging op pad om zijn liefje Katrien uit de handen van de boze tovenaar Merlock te bevrijden.

Quack Attack wordt gezien als het beste Donald Duck-spel tot op heden, maar ook de betere spellen hebben zo hun mankementen. Het was namelijk bijna een één-op-éénkopie van Crash Bandicoot, maar dan veel makkelijker. Donald loopt in 3D-levels naar voren en springt over wat boomstammen en andere obstakels heen. Ter afwisseling heeft het spel ook tweedimensionale levels, die misschien iets uitdagender waren. Verder leken de vormgeving, kleurgebruik, muziek en leveldesign ook enorm op Crash' spel. Maar deed dat er toe? Nee, want Donald Duck: Quack Attack was vooral erg leuk. Het bracht Donalds wereld tot leven op een niet eerder vertoonde manier. Zowel op de Dreamcast als op de Gameboy Color en Nintendo 64 en alles wat daar tussenin zat en later nog uitkwam.

Quack Attack werd veelal geprezen om zijn vrolijke deuntjes, indrukwekkende animaties, prachtige tussenfilmpjes en simpele gameplay. Soms zelfs iets te simpel, waardoor de oudere gamers weinig tot geen uitdaging vonden in Quack Attack. Maar deerde dat het spel? Neen, integendeel. Dat was allemaal onderdeel van z'n charme.

Donald Duck

Notorious_Roy

 Game: Kuifje
 Platform: SNES
 Verschenen in: 1997
 Redacteur: Notorious Roy

Kuifje is weer helemaal hot! Met een volwaardige animatiefilm in 3D van Spielberg en Jackson in de bios, bijbehorende game en de release van de tekenfilm op blu-ray zou je bijna een Kuifje-overload krijgen.

De game die onlangs verschenen is, is overigens niet zijn eerste game. Jaaaaren geleden, aan het einde van het Super Nintendo-tijdperk, verschenen er ook al twee avonturen van Kuifje als game. Kuifje in Tibet en Kuifje en de Zonnetempel waren platformactie-avonturen in 2D die grafisch een bewegende strip leken.

Je volgt in beide games uiteraard het verhaal van de twee stripboeken en speelt de leukste scènes na. Dit zijn de scènes waarin Kuifje bijvoorbeeld moet rennen, klimmen, schieten of puzzels oplost. De rest van het verhaal wordt verteld in simpele cutscenes. Beide games doen goed werk om de sfeer van Kuifje over te brengen en in mijn herinnering waren ze erg leuk om te spelen.

Er was alleen één probleem, de games waren veel te moeilijk. Geen van tweeën heb ik uitgespeeld omdat er passages waren die simpelweg onmogelijk leken. Als ik nu op YouTube filmpjes bekijk ziet het er niet heel moeilijk uit, dus ooit ga ik het weer proberen. Voorlopig heb ik echter wel even genoeg van Kuifje, hoe tof hij ook is.

 

Pheno

 Game: Teenage Mutant Ninja Turtles
 Platform: NES
 Verschenen in: 1989
 Redacteur: Pheno

Eén van mijn eerste NES-games was Teenage Mutant Ninja Turtles. Bij velen bekend door de Angry Videogamer Nerd, die geen spaan (of splinter) van het spel heel houdt. Er zijn zeker punten die totaal onlogisch zijn, maar ik kreeg geen genoeg van de game. Het was een lastige game, want vaak viel je naar beneden en mocht je weer een heel stuk opnieuw lopen. Het voordeel was dat je uiteindelijk elk level zo ongeveer blind kon spelen, want de vijanden kwamen altijd op dezelfde plek.

De missies waren in ieder geval gevarieerd: April O'Neil redden, de dam veilig stellen, op zoek naar je Turtle Zeppelin om Shredder te achtervolgen naar zijn geheime basis en natuurlijk het gevecht met Shredder zelf. Dat je met een Zeppelin best opvalt tijdens een sneaky bedoelde achtervolging zullen we maar even achterwege laten. De missies waren moeilijk, maar niet onmogelijk. De voldoening die het gaf als je verder kwam was fantastisch. Het heeft wat dat betreft iets weg van Dark Souls, waar de voortgang ook lastig kan zijn.

Het spel wordt dan ook ten onrechte verguisd door mensen die alleen een filmpje van die nerd hebben gezien, maar de game zelf nog nooit gespeeld hebben. Een game mag best lastig zijn en dat was Teenage Mutant Ninja Turtles zeker. Een spel dat je vele weken zou spelen om het uit te spelen. Maar omdat het kan laten we de Angry Videogamer Nerd zijn mening geven:

 

Kn0x

 Game: XIII
 Platform: Xbox, PlayStation 2, GameCube, Windows and Mac OS X
 Verschenen in: 2003
 Redacteur: Kn0x

Ik houd erg veel van comics, dat moet gezegd worden. Niet zozeer van het verzamelen van comics maar echt puur lezen. Ik vind de stijl die sommige comics hebben gewoonweg briljant.

De stijl is lastig om te zetten naar een game, maar er is één game geweest die dat perfect heeft weten te realiseren: XIII. De eerste keer dat ik de game startte voelde gewoon goed aan. De verschillende kaders in beeld, de cell shading, de look-and-feel, alles klopte gewoon.

Bij het zetten van de eerste stappen en het tegenkomen van enemies komt dit gevoel gelijk weer terug. Granaten ontploffen met een tekstkader BOEM KABLAM BENG. Als vijanden doodgaan, laten ze hun laatste kreet horen OOOEWAAARARH.

Helaas heeft XIII nooit de eer verdient die het hoort te verdienen. Het is ergens doodgebloed en helaas is de game nooit meer terug gebracht.

XIII

koei

 Game: Ducktales: Quest for Gold
 Platform: Amiga, Apple II, Commodore 64 and DOS
 Verschenen in: 1990
 Redacteur: koei

Wat is er leuker dan een game? Een game met meerdere games erin natuurlijk! In Ducktales: The Quest for Gold probeer je in een maand tijd zoveel mogelijk geld te verzamelen.

Dit doe je door allerlei plaatsen op de wereld te verkennen en elke plaats is een minigame. In totaal zijn er een stuk of zes verschillende minigames waarbij je bijvoorbeeld met alle Ducktales de uitgang van een doolhof moet zoeken, foto's moet maken van wilde dieren of een platformlevel moet spelen. Voordat je echter bij de minigame uitkomt zul je wel naar die locatie moeten vliegen. Gaat dat niet goed dan kan dat je zomaar een dag kosten! En natuurlijk kun je als echte Dagobert ook gewoon handelen in aandelen. Ducktales: The Quest for Gold biedt van alles wat en is vooral gewoon leuk! Wie wil er nou geen duik nemen in het geldpakhuis?

 

D-Vide

 Game: Kingdom Hearts
 Platform: PlayStation 2
 Verschenen in: 2002
 Redacteur: D-Vide

Japanners die als klein kind vaak keken naar de grote verhalen die Disney op het witte doek toverde, maakten naar mate ze ouder werden de overstap naar de verhalen die RPG's ze te bieden hadden. Het was allemaal wat volwassener en ging dieper op wereldproblematiek en politieke verhoudingen in. Een van de grootmachten op het gebied van RPG's is natuurlijk Square Enix, voorheen Squaresoft. Toen Squaresoft aankondigde dat deze twee werelden samengevoegd zouden worden, was dat voor veel Japanners perfect om zo ongemerkt nog een beetje te genieten van de glorie van hun jeugdhelden.

De hoofdpersoon is een archetype jonge held met ongewone pieken als haar. Je bent gekozen om een sleutel te dragen waarmee je jouw vijanden aanvalt. Het mooie hieraan is dat je allemaal magische Disneywerelden doorgaat om zo je doel te bereiken. Zo begin je met Donald en Goofy en ga je door werelden als die van Hercules, Aladdin en Winni de Poeh. Al deze werelden zijn thematisch ingedeeld en hebben zowel de helden als de schurken van de respectievelijke Disneyfilms.

Maar naast deze werelden kom je ook nog eens karakters tegen uit games als Final Fantasy. Een natte droom, maar niet alleen voor Japanners. Ook in Europa en Noord-Amerika werd de game immens populair en geldt Kingdom Hearts met zijn sequel nog steeds als een van de beste games op de PlayStation 2. De vraag is alleen waarom we nog geen game op de PS3 hebben gehad.

StefanW

 Game: Sam & Max Hit the Road
 Platform: pc
 Verschenen in: 1993
 Redacteur: StefanW

Een van de minder bekende strips moet wel Sam & Max zijn. De speurhond Max en het konijn Max lossen op geheel eigen chaotische wijze rechtzaken op. Gebaseerd op de strip On the Road kwam er Sam & Max Hit the Road.

Als speler bestuur je Sam die met point & click-acties allerlei puzzels moet oplossen om verder te komen. Zoals elke point & click-spel van Lucas Arts zat er weer genoeg humor in en genoeg vreemde combinaties van items om de problemen op te lossen. Soms heb je hulp nodig en kun je Max 'oproepen' om een helpende poot uit te steken. Max is een gewelddadig konijn en meestal had je hem nodig als er geweld aan te pas moest komen.

Sam & Max Hit the Road is een klassieker als game en past gerust in het rijtje als Day of the Tentacle en The secret of Monkey Island.