Jaaroverzicht 2009 - Nieuws

Oktober
Na een oproep van Pieter Lakeman (voorzitter Stichting Hypotheekleed) halen mensen massaal hun geld weg bij de DSB Bank. Dit is het begin van het einde voor de bank van Dirk Scheringa. Op 12 oktober wordt de bank onder curatele gesteld. Scheringa verliest zijn beslissingsbevoegdheid binnen de bank. De bankier hoopt nog op een redding, maar dat blijkt tevergeefs. Op 19 oktober verklaart de rechtbank DSB Bank failliet. Ook DSB Beheer, de holding waaronder de DSB-schaatsploeg, voetbalclub AZ en het Scheringa Museum voor Realisme vallen, wordt meegezogen in het faillissement.

DSB en Scheringa in South Park

Grote consternatie in de Amerikaanse staat Colorado. Een zesjarig jongetje zou een ware dodemansvlucht maken in een luchtballon. Het jongetje zou op een onbewaakt ogenblik in de ballon zijn geklommen. Als de ballon uiteindelijk neerkomt, is er va et jongetje geen spoor. Wat blijkt, het kind zat de hele tijd thuis op zolder. Boze tongen beweren dat het een vooropgezet plan van de vader was, die graag de publiciteit wilde halen. "Jullie zeiden dat we dit deden voor de show," verklaart het kind. Als strafvervolging dreigt, bekent de moeder van het kind dat het om de media-aandacht ging. De ouders zullen de kosten van de reddingsoperatie terug moeten betalen.

Wat was er verder in het nieuws?
Http://frontpage.fok.nl/nieuws/119761
Http://frontpage.fok.nl/nieuws/119645
Http://frontpage.fok.nl/nieuws/118926
Http://frontpage.fok.nl/nieuws/120126
Http://frontpage.fok.nl/nieuws/119269

November
Eind november gaat de Zwitserse bevolking naar de stembus om zich voor of tegen een minaretverbod uit te spreken. De populistische Zwitserse Volkspartij (SVP) wil dat de moskeetorens worden verboden, omdat ze symbool zouden staan voor de islamisering van de Zwitserse samenleving. De meerderheid van de Zwitsers [url=http://frontpage.fok.nl/nieuws/121841][upd] Zwitsers steunen verbod op minaretten[/url] het minarettenverbod, hetgeen wereldwijd tot discussies leidt, zowel binnen als buiten de islamitische wereld. Politieke partijen in diverse landen, waaronder de 'Minarettenverbod moet ook hier kunnen' en het Duitse Duitse partij wil Europees minarettenverbod, willen ook in hun land een minarettenverbod. Vanuit de islamitische wereld wordt voornamelijk negatief gereageerd. Het verbod is een Minaretverbod belediging voor moslims voor moslims en in diverse landen gaan mensen de straat op. Ook het Vaticaan bekritiseert verbod minaretten bekritiseert het verbod.

De wereldwijde opwarming van de aarde is een hoax? Hackers hebben [url=http://frontpage.fok.nl/nieuws/121472][upd] Hackers ontmaskeren klimaathoax[/url] in de systemen van Climate Research Unit, University of East Anglia in Engeland. Ze hebben ruim 61 MB aan e-mails buitgemaakt, waaruit blijkt dat onderzoekers doelbewust informatie achterhouden die de opwarming van de aarde tegenspreekt, en doelbewust onzin verkopen om aan te tonen dat de aarde niet aan het afkoelen is geweest de afgelopen tijd. In de ruim duizend e-mails tussen een aantal vooraanstaande klimatologen en klimatologisch onderzoekers is bewijs te vinden dat ze niet alleen zouden sjoemelen met cijfers, maar ook doelbewust onderzoeksresultaten verzwijgen of wissen als het niet in het global climate change plaatje past. De authenticiteit van de e-mails wordt al snel in twijfel getrokken door medewerkers van de Climate Research Unit. Het aloude spreekwoord luidt ‘waar rook is, is vuur’, maar de waarheid ligt voorlopig nog in het midden.

Een 12 minuten durende video over Climate Gate

Het blootblad Playboy onthult een opmerkelijke naam voor het decembernummer. Patricia Paay gaat wederom Patricia Paay poseert voor Playboy en wordt daarmee de oudste vrouw die ooit met een blootshoot in het blad komt. Direct na de bekendmaking bemoeit heel Nederland zich met La Paay. Ze zou te oud zijn, haar 'Borsten Patricia Paay zijn echt' zouden niet echt zijn en Theo Maassen ruziet met Patricia Paay zei dat alleen een necrofiel nog over Paay heen zou willen.

Theo vs. Patricia

Wat was er verder nog in het nieuws?
Helft vrouwen doet het anaal
Astronoom: 'Zon is dood'
Celstraf bij kapot rekeningrij-kastje
Van Veen krijgt dreigmails om PVV-uitspraak
Sint mag geen kruis op zijn mijter

December
Op 1 december overlijdt Ramses Shaffy op 76-jarige leeftijd, onder andere aan de gevolgen van slokdramkanker. Direct na zijn overlijden vliegen de cd’s van de zanger en acteur de winkels uit. In de Top 2000 van Radio 2 staat Shaffy driemaal in de top 10. Op 8 december wordt Shaffy in besloten kring begraven, een dag eerder konden fans afscheid nemen in Carré.

Ramses Shaffy - Laat Me

Zeilmeisje Laura Dekker is weer in het nieuws. Deze keer omdat ze spoorloos verdwenen is. Ze heeft 3.500 euro aan contanten opgenomen en een brief achtergelaten voor haar vader. Op 20 december wordt Laura gevonden op Sint Maarten, waar zij via een buitenlandse luchthaven naartoe is gevlogen. Laura’s advocaat zegt later dat ze op de vlucht is geslagen voor Jeugdzorg. Ze kon de druk niet meer aan en vertrok. Bureau Jeugdzorg start meteen bij terugkomt van Laura een rechtszaak, maar verliest deze. Laura mag bij haar vader blijven wonen en alle partijen gaan samenwerken aan het welzijn van het zeilmeisje. Ze blijft wel onder toezicht van Jeugdzorg staan.

Op eerste kerstdag probeert een Nigeriaanse man een aanslag te plegen op een vliegtuig dat onderweg was van Schiphol naar Detroit in de Verenigde Staten. De man wilde boven Amerikaans grondgebied het vliegtuig tot ontploffing brengen. Mede door het adequate ingrijpen van de Nederlander Jasper Schuringa wordt een aanslag voorkomen. De dader zegt in opdracht van Al-Qaeda te handelen, een aantal dagen later eist deze terroristische beweging de mislukte aanslag ook op. Direct na de verijdelde aanslag vragen de Verenigde Staten om extra veiligheidsmaatregelen op vliegvelden. Schiphol geeft meteen gehoor aan deze oproep. De VS wil de dader zo snel mogelijk vervolgen.

Wat was er verder nog in het nieuws?
Http://frontpage.fok.nl/nieuws/122728
Halaldiner basisschool afgeblazen