Pocky & Rocky Reshrined

Het is niet makkelijk om een game als Pocky & Rocky aan te raden. Het is een relatief korte arcade-game die uitdagend is en gebruikmaakt van pixel-graphics. Dat staat vrij ver van wat tegenwoordig allemaal populair is. Echter, als je op zoek bent naar iets dat vers aanvoelt en ook lekker is om te spelen ben je bij deze game aan het juiste adres.

Pocky & Rocky is een stokoude franchise die in de jaren 80 populair was in Japanse arcadehallen. Deze game van de legendarische ontwikkelaar Taito werd later door Natsume op de Super Nintendo gezet en ook naar het Westen gehaald. De serie kreeg in 2002 nog een sequel op de GameBoy Advance, maar daarna werd nog een PS2-game geannuleerd. Het bleef vervolgens vijftien jaar stil en de serie leek dood, maar het keert nu dus glorieus terug.

Pocky & Rocky Reshrined is iets tussen een remake en een sequel. De game maakt gebruik van allerlei elementen van de originele SNES-game zoals vijanden en omgevingen, maar het is ook overduidelijk een nieuwe game met originele levels en allerlei verse content. Dit spel is trouwens gemaakt door Tengo Project, een ontwikkelaar die mensen bevat die aan de eerste Pocky & Rocky hebben gewerkt en eerder ook verantwoordelijk was voor Wild Guns Reloaded (een remake van een andere klassieker).

Pocky & Rocky Reshrined is een shooter die je vanuit een vogelperspectief speelt. Je kunt met je personage eindeloos kogels afvuren, iets dat ook vereist is om de vele vijanden in het gareel te houden. Als je gameplay ziet zou je haast denken dat het hier om een ‘bullet hell’-game gaat, vanwege het spervuur aan projectielen. Het is inderdaad relatief chaotisch, maar de actie op het scherm is te allen tijde goed leesbaar waardoor het uiteindelijk allemaal wel meevalt.

Bovendien is dit spel geen auto-scroller. Je kunt altijd even stilstaan of teruglopen als je overweldigd wordt door vijanden. De ontwijk-knop geeft je tevens de mogelijkheid om alsnog snel kogels te ontwijken. Qua structuur bestaat het spel uit acht individuele levels. De game heeft gewoon checkpoints binnen die levels, dus als je doodgaat word je nooit ver teruggezet.

Pocky & Rocky Reshrined bevat een Story Mode die de acht voorgenoemde levels koppelt aan de hand van een leuk verhaaltje met geinige cutscenes. In deze modus kun je geen personage kiezen. Wie je speelt wisselt per level. Naast Pocky (de miko) en Rocky (de wasbeer) zijn er drie andere personages met hun eigen vaardigheden. Dat verleent deze modus lekker veel variatie.

De Story Mode is al met al vrij spectaculair. De pixel-graphics zijn prachtig en veel meer gedetailleerd dan de SNES-games. De levels zijn ook stuk voor stuk geweldig en fantasierijk. Ik heb de game tijdens het reviewproces een aantal keer uitgespeeld omdat het leuk bleef. Dat uitspelen duurt overigens niet lang. Als je het spel eenmaal enigszins goed kent ben je ongeveer een uurtje kwijt aan een run. De vraagprijs van dertig euro voor deze game zal dan ook voor veel mensen iets te hoog aanvoelen.

Verder is er ook een ‘Free Mode’. In deze modus speel je met je gekozen personage de hele game in plaats van dat het wisselt. Je kunt ook via deze modus ook samen met een vriend spelen. Groot nadeel daarbij is dat je eerst de multiplayer-optie moet vrijspelen met in-game munten. Het kost vreemd genoeg veel van die munten, je moet de game minstens 5x uitspelen voordat je genoeg hebt. Het is bizar dat Tengo Project hiervoor heeft gekozen.

Conclusie:
Pocky & Rocky Reshrined brengt een voormalige arcade-topper op fantastische wijze terug tot leven. Het is een prachtige game geworden met geweldige levels en veel variatie. De enige nadelen zijn het relatief hoge prijskaartje en het feit dat je de multiplayer eerst moet ontgrendelen. Toch kan ik niet anders concluderen dan dat dit passieproject absoluut de moeite waard is.

Gespeeld op PS4. Ook beschikbaar voor Switch. Het spel is zowel digitaal als fysiek beschikbaar. Later dit jaar komt ININ Games ook met een aantal collector's editions.