Hitman 3
Huurmoordenaar spelen als Agent 47 is nooit zo leuk geweest als in Hitman 3. Als je eerder Hitman uit 2016 of Hitman 2 uit 2018 hebt gespeeld weet je wat je ongeveer kunt verwachten: een aantal sandbox-omgevingen waarin je doelen op verschillende manier kunt uitschakelen. Toch zijn er wat verbeteringen om Hitman 3 wat nieuws te geven. Tijd om alle gadgets van de koele kale kikker uit de kast te halen, tot PS VR aan toe.
Dit keer krijg je alles in een keer, geen episodes, geen DLC, je kunt meteen heel deel 3 spelen. Of als je de eerdere Hitman-games, -episodes en -DLC hebt gekocht kun je de hele trilogie spelen, alle content is te importeren. Het menu van Hitman 3 is dan ook ingericht als portaal voor heel de saga. Een kleine bonus: je krijgt dan meteen de grafische verbeteringen van de Glacier-engine in de oude sandbox-omgevingen. Het is geen wereldschokkend verschil, omdat de omgevingen niet opeens groter zijn, maar we zeggen natuurlijk geen nee tegen een kleine upgrade. Als je de eerdere spellen nog niet hebt, hebben de makers meteen een linkje naar de shop, als je content wil starten die je niet hebt; ze doen aan cross-selling.
Hitman 3 zelf bestaat uit een verhaal dat je in zes verschillende omgevingen ervaart. De levels zelf hebben ook nog verschillende verhaallijnen, die losstaan van het hoofdverhaal, maar je kennis laten maken met de verschillende situaties die je kunt uitbuiten. Eerdere Hitman-games leken meer op een sandbox waar alles eigenlijk al klaar voor je lag om de perfecte moord te plegen, in dit deel heb je soms wat meer werk te doen. De eerste omgeving is Dubai, in mijn ogen nog de meest standaard Hitman-map. Je bevindt je in een extreem hoge wolkenkrabber, inclusief vrij beperkte bewegingsvrijheid, er zijn maar een paar verdiepingen te bereiken.
De tweede omgeving is meteen heel divers. Het speelt zich af op een Engels landgoed, waar al iemand is vermoord. Helaas was dat niet jouw target, maar een van de mogelijke verhalen die je daar kunt spelen is dat je een privédetective wordt. Jij gaat de moord oplossen om een kans te krijgen jouw doel te vermoorden. Opeens verandert Hitman in Cluedo, plottwist! Er zijn nog andere manieren om op het landgoed huis te houden, maar dit is wel een mooie variatie.
Van de vier andere levels vind ik het underground dancefeest op een verlaten industrieterrein in Berlijn en de high-tech Chineze stad de uitschieters. Dat wil niet zeggen dat de overige twee slecht zijn, maar ze zijn wel minder interessant te noemen. Bij de een oefenen ze al een beetje voor hun aankomende Bond-game, en de laatste missie is vrij lineair, wat niet raar is in het verhaal, maar het is minder volledige vrijheid dan we gewend zijn.
De Glacier engine laat het allemaal mooi zien, en als er honderd man op een donkere dansvloer staan te dansen op beukende beats zit de sfeer er helemaal in. Er zijn wat kleine grafische glitches te vinden. Een is er wel wat groter: in de Chinese stad is een wasserette. Een rij van wasmachines heeft wel waspoeder en andere spullen staan, maar de machines zelf zijn compleet verdwenen. Altijd leuk om een zwevend blikje te zien, laat staan een hele rij met zwevende spullen.
Het verhaal is in een uurtje of zes wel uit te spelen. Korte game, zou je denken. Nou nee, daarna begint het pas. Je kunt meerdere miniverhalen in de omgevingen proberen, en er zijn nog allerlei andere manieren en uitdagingen vrij te spelen. Hierdoor krijg je andere startposities, toegang tot andere startitems en blijven shortcuts open. Dat laatste is een nieuwe feature. Als jij in een run een sleutel hebt gevonden om een deur te openen, dan is die deur in je volgende run al open. Dat scheelt tijd om weer op zoek te gaan naar die sleutel.
Als je dat allemaal gedaan hebt en de omgeving kent als je broekzak, dan kun je eens kijken hoe hoog je scoort op de hoogste moeilijkheidsgraad, waar er meer en alertere bewaking en bewakingscamera’s zijn. Daarnaast zijn Contracts terug. Spelers kunnen eigen missies maken in de bestaande omgevingen, met eigen regels en doelen.
Een nieuwe gadget is een kleine camera. Het is geen wereldschokkende gadget, je kunt er digitale sloten mee ‘hacken’, maar dan zonder minigame, het is meer een scanner die je even op het slot moet richten. Daarom was ik het eigenlijk alweer vergeten en moest een kluis openen. Wat ik ook bedacht, ik kwam er niet uit. Totdat ik me de camera herinnerde en de puzzel daarmee simpel kon oplossen. Er had waarschijnlijk meer in gezeten, maar nu maakt de nieuwe gadget het wat minder indrukwekkend.
Ik heb Hitman 3 op PlayStation 5 gespeeld en de vrij korte laadtijden op next-gen zijn een zegen. Als je eens gespot wordt dan kun je veel sneller je laatste save laden. Bij zo’n spel is dat gewoon handig, het zorgt er ook voor dat je wel wat meer dingen wil uitproberen zonder dat je meteen een minuut mag gaan laden als het mislukt. Een paar seconden en je bent weer in de game. Ik moest toch even terug naar PlayStation 4 omdat ik de exclusieve VR-modus voor PSVR wilde uitproberen.
In VR is Hitman 3 een hit op enkele gebieden, maar ook een miss op andere. Het is natuurlijk erg tof om je ingame handen te zien om iemand met een touwtje te laten stikken, of bijvoorbeeld in Berlijn over de dansende mensenmassa te kijken. Het grote nadeel is dat alleen je hoofd in VR zit, je bestuurt alles met de controller, niet de PlayStation Move. Dus het is een knopje indrukken om een deur te openen in plaats van de hendel naar beneden doen met de Move. Er is soms wel wat motion-control, zoals het stikken van mensen, maar de controller is daar minder precies voor. En dan wil het wel eens mislukken en ben je je cover kwijt.
Een grote bonus: niet alleen is Hitman 3 in VR te spelen, als je Hitman en Hitman 2 hebt en importeert in deze game dan kun je nog veel meer moorden in VR. Grafisch zijn er natuurlijk concessies gedaan. Je mist allerlei reflecties, de details op afstand zijn minder scherp en je kunt niet zo ver vooruitkijken, dus je ziet soms opeens een persoon of object opdoemen. Hier kunnen de makers weinig mee, dit ligt puur aan de specs van PSVR en de minder krachtige PS4. Al met al is het zeker het proberen waard, zeker omdat het niet een ‘extra missies speciaal voor VR’ zijn. Wel een tip: voordat je aan VR begint, zou ik toch eerst eens een omgeving normaal doorlopen. Omdat je in VR minder ver kan kijken mis je snel wat je kunt gaan doen, dat maakt het verkennen een stuk lastiger.
Hitman 3 is het resultaat van wat de makers hebben geleerd van de eerdere twee delen. De game verrast toch door wat leuke variaties om je doel te bereiken, die ik eerder niet heb gezien. De gameplay is weinig veranderd. Er is een camera-gadget, maar die voelt niet erg relevant, waardoor ik het ding eigenlijk al snel vergeten was. Dat alle eerdere delen in Hitman 3 te importeren zijn zodat je alles in een game kunt spelen met de verbeteringen in de engine is al mooi, maar dat al die content ook in PS VR te spelen is maakt die import nog leuker. VR heeft vooral last van de beperkingen die het systeem biedt, maar over het algemeen voegt het zeker een extra dimensie toe aan de Hitman-franchise.
Gespeeld op PlayStation 5 (en PlayStation 4 voor de VR). Ook verkrijgbaar voor Xbox One, Xbox Series X|S, pc, Stadia en Nintendo Switch (Cloud Version).