Super Dragon Ball Heroes: World Mission
De ultieme cardgame voor fans van Dragon Ball.
Dragon Ball is hot en cardgames zijn nog altijd erg populair. Een Dragon Ball cardgame bestaat dan ook al voor langere tijd, maar is nu in het Westen beschikbaar gekomen voor Nintendo Switch en pc. Met meer dan duizend kaarten om te verzamelen is er genoeg om mee te experimenteren.
Het belangrijkste om te beseffen is dat Super Dragon Ball Heroes: World Mission een knotsgekke game is. Jouw personage komt aan in Hero City omdat hij wil meestrijden in de competitie van Super Dragon Ball Heroes. Wat al gauw blijkt is dat de personages uit Dragon Ball de echte wereld kunnen betreden, maar ook dat de speelwereld wordt beïnvloed door deze rariteiten. En rariteiten zijn er zeker.
Zo is één van de eerste vijanden die je tegenkomt in Super Dragon Ball Heroes Super Saiyan 3 Vegeta. Fans weten dat deze vorm in de canon van de serie nooit is voorgekomen. De game is dus echt een opzichzelfstaand iets waar de meest gekke vertoningen kunnen gebeuren, iets wat we nu ook zien in de nieuwe anime onder dezelfde naam. Het beste wat je kunt doen is dus gewoon genieten van de rollercoaster en het verhaal niet al te serieus nemen.
In de game vorm je decks van zeven kaarten. Deze kaarten hebben eigen power levels en vaardigheden die een match in jouw voordeel kunnen doen wijzigen. Je begint met vrij eenvoudige kaarten, maar al snel speel je kaarten vrij die specifieke vereisten hebben om op hun best ingezet te worden. Zo is positionering soms belangrijk, soms moeten vaardigheden in specifieke beurten worden geactiveerd en ga zo maar door. Diepgang is dus zeker te vinden in de game en met meer dan duizend kaarten is er meer dan genoeg om uit te proberen.
Kaarten koop je via een gacha-systeem, maar microtransacties zijn niet aanwezig in de game. Je ontvangt gacha-tickets door matches te winnen die je vervolgens kunt inwisselen om kaarten uit de diverse sets vrij te spelen. Rare gacha-tickets zorgen ervoor dat je gegarandeerd kaarten uit een hogere rariteit ontvangt. Het nadeel is dat het hiermee lang kan duren voor je kaarten krijgt die je graag wil hebben, al is dat misschien wel cardgame eigen. Je kunt ook custom kaarten maken in een verrassend diepgaand systeem. Die kun je uiteraard niet gebruiken in multiplayer, maar de campaign is vrij spel.
Combat in de game is positief, maar heeft wel enkele negatieve kanten. Omdat het een cardgame betreft, zijn er geen intense gevechten zoals we die kennen uit Dragon Ball. Nadat je de positie van je kaarten hebt gekozen, vindt combat grotendeels automatisch plaats. Het geheel wordt mooi aangekleed met de aanvallen die je mag verwachten, maar input van de speler is hiervoor niet nodig. Wel wordt je constant vastgehouden, want er is zeker input nodig van de speler. Denk aan het moeten activeren van een speciale move of simpelweg controleren of jouw aanval effectief is of wordt geblokkeerd. Deze acties kunnen bepalend zijn voor de uitkomst van een gevecht.
De gameplay-loop is simpel (verhaal, verzamel, vecht), maar diepgaand genoeg om nieuwe gevechten steeds weer interessant te houden. Grafisch is de game ietwat verouderd en zijn animaties enigszins beperkt, maar dat staat voor mij in een game als deze op de tweede plaats. Ik had graag wat meer opties gezien om specifieke animaties over te kunnen slaan, zeker voor de dertigste keer dezelfde speciale aanvallen zien kan een beetje lang en eentonig aanvoelen, maar verder is hier een goede fanservice game met toffe gameplay.