Overwatch

Ik ben al een Blizzard fan vanaf de jaren 90. World of Warcraft is mijn meest gespeelde spel ooit en toen ik hoorde dat ze met een nieuwe MMO bezig waren ging mijn hart sneller kloppen. Jaren later bleek de nieuwe MMO niet aan de eisen van Blizzard te voldoen en werd het project stopgezet, maar niet helemaal. Overwatch is een overblijfsel van dat project. Na het zien van de eerste cinematic was mijn teleurstelling weg. Ik ben geen diehard shooter-speler, maar Overwatch maakt iets los in mij waardoor ik nu moeite heb om te stoppen met spelen.

Overwatch is een troepenmacht die opgericht is om te strijden met de "Omnic" robots, Deze robots bedreigden de mensheid en dus ging Overwatch de strijd met ze aan. Nadat dit succesvol is gegaan bleef de Overwatch aan als vredesmacht, maar na beschuldigingen van corruptie en opruiing ging het mis. Het hoofdkwartier van Overwatch werd aangevallen en hun leider Jack Morrison overleed. Hierna werd de vredesmacht uiteindelijk ontbonden. Ondanks dat er een gigantische story-line in het spel is, wordt daar bizar weinig mee gedaan. Blizzard is een ontwikkelaar die over het algemeen hun lore juist volop gebruikt in de games. Er is geen campagne-modus dus verder dan wat je in cinematics meekrijgt zie je niet. Jammer, maar de rest van het spel is zo goed dat het je niet meer mist.

Overwatch

Voor je gaat beginnen met het afknallen van mensen online is het raadzaam om de training even te volgen. Het leert je de basics van het spel op een leuke manier. Het is een interactieve tutorial die je kennis laat maken met de verschillende soorten abilities die je hebt. Er zijn drie trainingsvormen die je kunt doorlopen. Nadat je deze voltooid hebt is het tijd voor het echte werk.

Overwatch lijkt een vrij karige game doordat er maar heel weinig maps en modi aanwezig zijn, maar in tegenstelling tot de meeste shooters draait het in Overwatch volledig om teamwork. Je kunt kiezen uit vier soorten heroes: Offence, Defence, Tank & Support. Je merkt dat zodra je met wat vrienden speelt, het spel een stuk uitdagender wordt. Er komt namelijk heel veel tactiek bij kijken en als je het een beetje slim aanpakt ben je in staat de tegenstander te verslaan, ook al hebben zij betere spelers. Als de tegenstander niet samenwerkt, zal het snel afgelopen zijn.

Overwatch

Het mooie aan Overwatch is dat je tijdens de games kan switchen van Hero. Hierdoor ben je in staat om zelf de tactiek aan te aan te passen indien nodig. Ik heb gemerkt dat ik in het begin vooral vast bleef houden aan mijn favoriete champion, maar er daarna toch achter kwam dat dit niet slim is. De balans in het spel is namelijk redelijk goed en iedere Hero heeft een andere Hero die hij countert. Hierdoor kan het zijn dat jouw favoriete Hero totaal niet uit de verf komt bij een spel. Het gebruik van de diverse heroes in een spel geeft je ook de mogelijkheid om te switchen tussen soorten Hero. Tanks zijn erg leuk om mee te spelen. Je bent namelijk niet een tank zoals je dat misschien kent uit de MMO’s. Door de verschillende abilities kun je veel en dat maakt het ontzettend leuk. De karakters van de game zijn ontzettend iconic. Doordat ze zo kleurrijk zijn (in tegenstelling tot het gebruikelijke bruine, grijs en zwart van hedendaagse shooters), uit alle hoeken van de wereld komen en door hun unieke abilities en achtergrond voelen ze allemaal anders aan. Ik heb geen enkele hero gehad die me qua karakter niet aansprak. Ik denk dat het ook een gouden zet is geweest van Blizzard door zo'n diverse set aan heroes aan te bieden, omdat ze er niemand buitenlaten qua ras, soort etc.

De abilities bestaan uit verschillende soorten. Zo heb je een basic attack en twee standaard abilities. Dit kan zijn van een healing pod tot jezelf teleporteren over een korte afstand. Daarnaast heb je ook nog je ultimate abilitie. Deze kun je gebruiken zodra je de meter op 100% hebt. Deze meter vult zich door damage te doen op een tegenstander. De ultimate abilitie kun je daarna afschieten en dat zorgt voor een behoorlijke dosis chaos.

Overwatch

Na ieder spel krijg je de play of the game te zien: erg leuke toevoeging. Het spel bepaalt namelijk wat hij die ronde de mooiste kill vond en je krijgt dan een herhaling te zien van deze play. Hoe dit gedaan wordt lees je hier. Vervolgens kun je nog kiezen wie jij de beste speler vond die ronde. Dit gaat via zogenaamde Postgame Cards. Er zijn 21 verschillende soorten die je kunt verdienen zoals damage blocked, amount healed en meer. Daarnaast kun je ook lootboxes verdienen en kopen met echt geld. Elke hero heeft op z'n minst 54 unlocks in de vorm van sprays, skins, emoties, outro's en dergelijke. Door het oneindige levelsysteem zit er ook een leuke uitdaging in van dingen vrijspelen. Jammer dat de lootboxes random zijn waardoor het soms erg lang kan duren.

As we speak is er nog geen ranked spelen mogelijk, maar Blizzard is druk bezig dit klaar te stomen. Het schijnt dat er tijdens de bèta nogal wat klachten waren over hoe dit systeem in elkaar zat en dan voornamelijk het match-making gedeelte. Blizzard doet er denk ik goed aan deze eerst goed te maken voor ze hem live gooien. Blizzard zet namelijk vol in op eSports met Overwatch en wil er dus voor zorgen dat zodra dit klaar is het ook echt goed functioneert.

Overwatch

Overwatch is een geweldig spel. Ik was een beetje sceptisch van te voren vanwege de hoeveel content die er in zit qua maps en modi, maar Blizzard heeft mij weten te verrassen. De ontwikkelaar die nog nooit een shooter gemaakt heeft komt met deze Shooter/MOBA echt met een topper. De tactische diepgang gaat ervoor zorgen dat de betere spelers straks helemaal los kunnen, maar voor de mensen die niet zo goed zijn of net beginnen is de arcade-stijl van het spel echt een uitkomst. Overwatch is voorlopig mijn main game en ik heb eindelijk weer een spel dat ervoor zorgt dat ik op werk zo graag naar huis wil om weer te kunnen knallen. Blizzard zet hier wat mij betreft een geweldige franchise op poten waar we nog heel lang plezier van gaan beleven.

• Unieke hero's
  • Verschillende abilities
  • Teamwork loont