360

360 is een mozaïekfilm geregisseerd door Fernando Meirelles, die internationaal doorbrak met Cidade de Deus. Het scenario is geschreven door Peter Morgan (The Queen, Frost/Nixon, The Last King of Scotland) die daarvoor La Ronde, een Duits toneelstuk uit de 19e eeuw, bewerkte. Het heeft een grote internationale cast, met onder andere steracteurs als Anthony Hopkins, Rachel Weisz en Jude Law.

Anthony Hopkins in 360

Met zo'n regisseur, schrijver en cast zou je een topfilm verwachten. Niets is minder waar. Het feit dat deze reviewer enkele dagen later alweer was vergeten dat hij de film had gezien, spreekt boekdelen. Het is geen memorabel slechte film, maar gewoon een heel zoutloze middelmatige film geworden.

Zoals altijd in een mozaïekfilm volgen we meerdere verhaallijnen, die dit keer allemaal over liefde, relaties en seks gaan. De film begint met een Slowaakse schone, die als escort aan de slag gaat. Eén van haar eerste klanten is een Engelse zakenman (Jude Law), die weer een vrouw heeft die een affaire heeft met een jonge Braziliaanse fotograaf, die weer... Zo wordt steeds het ene karakter verbonden met het volgende. Hiermee moet worden duidelijk gemaakt dat in deze globale wereld iedereen met elkaar verbonden is. Een boodschap met erg weinig impact.

Jude Law en Rachel Weisz in 360

Karakters maken soms rare onverstandige keuzes, die er vooral lijken te zijn om karakters met elkaar te verbinden. Waarom zou je anders, als leuk Braziliaans meisje, uit alle mannen waarmee je samen vast zit op het vliegveld juist die ene afstandelijke, dubieuze kerel (gespeeld door Ben Foster) meenemen naar je hotelkamer. Of, als het verstandige intellectuele zusje van eerder genoemde escort, in de auto stappen bij wat duidelijk een bodyguard is voor de Russische maffia.

Het beste aan de film is het acteerwerk, daar is verder weinig op aan te merken. Vooral Anthony Hopkins is, als vader op zoek naar zijn verdwenen dochter, weer eens ouderwets op dreef. Maar verder kan je deze vergeetbare film met een gerust hart overslaan.