Dragon Ball Z Tenkaichi Tag Team

Fusion

Het vernieuwende aan dit spel is het feit dat je het spel met teams tegen elkaar speelt. In de singleplayer kom je vaak met een medestander tegen twee vijanden te staan. In sporadische gevallen is het even anders, maar dat past dan ook in het verhaal. De computermedestander kun je commando's geven door zogenaamde W-moves. Deze worden op het beeld getoond als het mogelijk is. Een voorbeeld is bijvoorbeeld het volgende: je medestander slaat iemand met kracht weg, op het scherm wordt er dan een ‘W Dash' getoond. Je drukt op de X-knop en je vliegt achter de tegenstander aan, om hem nog een klap te geven.

Je medestander is gelukkig geen domme computer. Je kunt tijdens het gevecht je medestander een andere strategie geven, door met de vierpuntdruktoets een andere strategie te selecteren. Split, focus of normal. Bij split zal hij juist de andere tegenstander aanvallen, bij focus gaat hij je meehelpen jouw tegenstander te verslaan. Je kunt ook superaanvallen met elkaar doen, met elkaar fuseren als het mogelijk is en meer teamgrappen. Het voegt echt iets toe aan de gevechten als je als team vecht. Voor je het weet tover je spectaculaire bewegingen en combinaties op het scherm met je sidekick.


Tag team

Ook in de multiplayermodus kun je gevechten met twee, drie of vier menselijke tegenstanders spelen. Erg leuk, als je met vrienden wilt vechten, maar een goede optie om via internet gevechten te zoeken en zo tegen onbekenden te spelen zou een leuke toevoeging zijn. Voor de rest is het leuker om met menselijke tegenstanders te spelen, zoals eigenlijk altijd het geval is. Hopelijk zetten ze internetplay ook op hun lijstje voor de volgende versie van het spel.

DBZ


Lights, camera, action!

Dan hebben we het nog niet over de graphics gehad. En deze zijn zeker goed. Vooral de speciale aanvallen zien er tof uit. De gevechten gaan flink snel, en je hebt geen last van vertragingen in het beeld. Ja, een sporadisch foutje in het beeld (zwart vlakje in een hoekje) maar daar blijft het ook bij. De camera werkt goed. Een enkele keer ben ik de tegenstander even uit het oog verloren, als dit gebeurde had het te maken met het feit dat hij boven me vloog. Als je tegen een rotswand staat draait de camera slim om en wordt de berg transparant. Prima te volgen dus. Ook het geluid is aardig, niets wereldschokkend, maar ook niet ergerlijk. Soms worden er gesprekken gevoerd tijdens de gevechten, maar dat leidt niet af. De ondertiteling had weg gemogen, maar omdat het maar een hoekje van het beeld beslaat en niet vaak voorkomt is dat niet onoverkomelijk.

DBZ


Conclusie

Ondanks het gemis aan internetplay en het irritante mini-spelletje heb ik me prima vermaakt. Jammer dat de aanpassingsmogelijkheden niet nuttig zijn, maar dat zit ook niemand in de weg. Ik betrapte me er op dat ik steeds weer even een kwartiertje verder speelde om toch een saga af te maken. Met de gevechten in singleplayer ben je een tijdje zoet.

Pluspunten
Minpunten
Cijfer
+ Alle saga's van DBZ op de PSP 
- Weinig diversiteit in karakterbesturing
7.5
+ Goede camera - Items sparen is nutteloos
+ Teamplay - Irritant mini-spel
+ Pick up and play - Multiplayer erg schamel