Dragon Ball Z Tenkaichi Tag Team

Er zijn al talloze spellen op Dragon Ball Z uitgekomen. Deze nieuwste telg voor de PlayStation Portable probeert weer door wat nieuwe features voor verandering te zorgen. Dragon Ball Z is een bekende anime-serie waarin alles draait om zeven dragon balls. Met deze speciale items kan eigenaar een draak oproepen die al zijn wensen vervult. Persoonlijk prefereren wij het wrijven over een olielamp boven het verzamelen van drakenballen, maar je kunt niet alles hebben.

DBZ


Goku en zijn zoon Gohan zijn Saiyans, een ras dat over het algemeen bekend staat om zijn agressieve gedrag. Goku en Gohan zijn allesbehalve agressief. Omdat hun eigen planeet vernietigd is, zijn ze in de ruimte gaan rondzwerven. Goku en Gohan zijn op aarde gekomen, waar ze hun nieuwe vrienden kennis laten maken met Ki-energie. Ki is een kracht waarmee je wat meer kan dan alleen schoppen en slaan. Maar op een dag landt er een andere Saiyan op de planeet die heel wat minder goeds van plan is. Vanaf dan zullen Goku en zijn groep heel wat gevechten aan moeten gaan om de aarde veilig te houden van al het gespuis uit de ruimte.


Herbeleef alle saga's

Voor wie de serie kent zal dit spel een feest van herkenning zijn. In de zogenaamde Dragon Walkermode speel je alle hoofdstukken uit de serie. Dus van de Saiyan Saga tot aan de Majin Buu saga. Gelukkig ben je dit keer geen tien afleveringen bezig een ‘spirit bomb' te genereren, het verhaal gaat een stuk sneller. Je speelt alle belangrijke gevechten na, dus maak je maar op voor een lang Frieza-avontuur. Ook de saga omtrent Cell is overduidelijk aanwezig.


Uitdagingen genoeg!

In Dragon Walkermode heb je maar soms de keuze met wie je een gevecht wilt doen. Veel vaker staat dat al vast, omdat het verhaal uit de serie wordt gevolgd. Het zou vreemd zijn als Goku opeens Cell verslaat in plaats van Gohan, want dan zou het verhaal niet meer kloppen. Je krijgt verschillende missies die je kan kiezen. Per missie zijn er verschillende optionele uitdagingen te doen. De uitdagingen kunnen gegeven worden door een stadsbewoner, of door de opdracht met verschillende karakters te spelen. Je kunt bijvoorbeeld de Ginyu Force-missie met alle leden van het Ginyu groepje doorlopen.

Alle missies komen in stukken die met gemak in een kwartier tot half uur te spelen zijn. Dat is een voordeel, want sommige stukken zul je overnieuw moeten doen om alle uitdagingen te kunnen voltooien. Je kunt er ook voor kiezen ze niet te doen, maar dan zul je beloningen missen. Beloningen kunnen bestaan uit items of zelfs nieuwe speelbare karakters in een vrij gevecht of multiplayer. Soms komt er na het spelen van een missie een bonusmissie vrij, die het verhaal iets uitdiept. Ook deze zijn optioneel, maar wederom aan te bevelen als je alles wilt vrij spelen.

Dbz


Spaar ze allemaal

De uitdagingen zijn een manier om items te verdienen. Er zijn er ook items te krijgen door te winkelen, de levels te doorlopen of extra bonusopdrachten te spelen. Met deze items kun je jouw personage uitrusten om hem of haar sterker te maken. Er zijn items die onder andere je gezondheid versterken, je betere verdediging geven, of taktische voordelen geven.

Winkelen doe je met D-points. Deze verdien je door gevechten te winnen, en door een mini-spelletje te spelen. Dit spelletje start aan het begin en het eind van elk gevecht. Je wordt onder een boom gezet, die bonen laat vallen. Jij moet proberen de bonen op te vangen, want deze zijn D-points waard. Appels zijn meer waard en vallen natuurlijk minder vaak. Je score bij dit spelletje wordt bij je tegoed opgeteld, zodat je in de winkel sneller items kan kopen. Na twee keer heb je dat spelletje wel gezien. Dit had nog leuk kunnen zijn met wat meer variatie in spelletjes, maar het blijft bij de boom en zijn vruchten.

Het probleem van het hele item-gebeuren is namelijk dat het niet echt nodig is. Volledig zonder items op je karakter te zetten speel je het spel ook wel uit. Soms ietsje lastiger, maar niet onmogelijk. En dat is jammer, want er zijn heel veel mogelijkheden om je karakter uit te rusten, maar waarom zou je die moeite willen doen? De enige reden die er te bedenken is, is de multiplayermodus. Als anderen sterker zijn door die items, zul je wel moeten, maar in singleplayer is het een wel heel erg optionele keuze. Vandaar dat die mini-spelletjes totaal nergens op slaan en eerder irritant zijn, omdat je gewoon wil vechten.


Kamehameha

De gevechten zelf zijn geheel in Dragon Ball Z-stijl. Over-the-top actie, met veel lichtshow en vuurwerk. De besturing is gelukkig gemakkelijk. Er is een tutorial die je door middel van een tekst de knoppen en mogelijkheden uitlegt. Je gebruikt de analoge stick om te bewegen op de grond en in de lucht. De vier knoppen op de PlayStation Portable worden gebruikt om te slaan, ki-aanvallen uit te voeren, een aanval te blokken of een aanval te mijden. Ki-aanvallen kosten ki-meter. Deze kan in het gevecht weer opgeladen worden door de linkerschouderknop ingedrukt te houden. Dit betekent wel dat je weerbaar bent, dus je kunt het niet constant doen, want dan lig je binnen de kortste keren stof te happen. Daarnaast zijn er nog combo's. Door een paar knoppen achter elkaar in te drukken maak je bijvoorbeeld een Kamehameha, de bekende energiestraal van Goku. Deze kost veel meer ki, dus om de betere aanvallen te doen is langer opladen nodig.

In het spel zitten zeventig karakters uit de serie. Dat klinkt veel, maar een probleem is dat er eigenlijk weinig verschil zit tussen de besturing van de personages. Ken je van een persoon, dan ken je ze allemaal. Unieke knoppencombinaties van zeventig karakters uit je hoofd leren zou ook onmogelijk zijn, maar wat variatie had wel gemogen. De ontwikkelaar had ook mogen kiezen voor minder karakters, maar meer diepgang in de bewegingen en combo's van de personages bijvoorbeeld.

Dbz