Boek: Dan Brown - De Delta Deceptie

Deze review is ingestuurd door Mainport, waarvoor onze dank!

Dan Brown. Wie kent hem niet? Ik denk echter dat er meer mensen zijn die hem niet wíllen kennen. Nu zijn boeken zo gehyped zijn, vrezen mensen ineens dat het ordinair is om de Da Vinci Code in de boekenkast te hebben staan. Anderen zijn weer zo enthousiast dat ze de fictieve theorieën met andere complotzoekers gaan bediscussiëren en zich afvragen of het niet de waarheid kan zijn. Zelf vind ik beide kanten te ver doorslaan en beschouw ik Dan Browns werk als lekker ontspannende lectuur voor 's avonds op de bank. Neem het allemaal niet zo serieus en geniet er gewoon van, want daar is het uiteindelijk voor bedoeld.

Dat dit boek als tweede geschreven en als laatste vertaald is, heeft een reden. De Delta Deceptie is overduidelijk Browns minste creatie. Niet alleen qua inhoud, maar ook de titel is weer heerlijk vaag. Waar "de Da Vinci Code" en "het Bernini Mysterie" nog een beetje sloegen op de inhoud, slaat deze titel kant noch wal, net als het eveneens rare "Juvenalis Dilemma".

Ik moest lachen toen ik hoorde (las) wat het beroep van de hoofdpersoon was. Net als in het Juvenalis Dilemma werkte ze bij een Amerikaanse geheime dienst, maar dit keer was ze geen cryptoloog, leraar of archeoloog, nee deze hoofdpersoon vat samen. Rachel Sexton is een samenvatster, en tevens de dochter van de presidentskandidaat. Rachel werkt bij het NRO, een veiligheidsorganisatie die nauw verwant is aan het alom bekende NASA. Ze haat haar vader, en werkt voor diens rechtstreekse concurrent de president. Als laatstgenoemde haar onverwachts voor een bezoekje aan het witte huis ontbiedt, begint het verhaal.

Wat zo kenmerkend is aan de verhalen van Brown weet inmiddels iedereen wel. Hij schrijft heel snel en verslavend; als je een hoofdstuk uit hebt, kom je altijd een onverwachte cliffhanger tegen, waardoor je het boek niet naast je neer kunt leggen. Helaas is Brown een formuleschrijver, en als je eenmaal die formule door hebt weet je precies hoe het boek in elkaar steekt. Ik zag het einde mijlenver aankomen, en dat vond ik toch echt een minpunt. Als dit het eerste werk is dat je van hem te pakken krijgt, wat ik overigens niet aanraad, zul je vermoedelijk overdonderd worden en het totaal niet aan zien komen. Ik denk dat dat het boek wel wat leuker had gemaakt.

In de Delta Deceptie zijn de hoofdpersonen onsterfelijk. Niet echt natuurlijk, maar wie de verbanden legt komt daar wel achter. Volgens mij hebben Rachel en kornuiten zo'n tiental tegenslagen en moordaanslagen overleefd, ongeacht in welke penibele situatie ze zich bevonden. In een boek kan alles, zo blijkt hier maar weer. Natúúrlijk worden ze immer gered door één of ander onbekend wetenschappelijk feitje waar niemand van ons in het echte leven ooit aan gedacht zou hebben.

Wie de eerste drie boeken leuk vond, zal deze ook leuk vinden. Ik beschouw de Delta Deceptie in ieder geval niet als een fiasco. Ook hier blijkt dat een schrijver moet groeien. Dan Brown is hier overduidelijk in geslaagd, want het hierop volgende Bernini Mysterie is werkelijk subliem. Op dit moment schrijft hij zijn vijfde boek, en laten we hopen dat hij alleen maar beter wordt, hoewel de lat erg, heel erg hoog ligt.

Uitgever: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff ISBN: 9024549833 Pagina's: 416