Mogelijke ebola-infectie bij patiënt in Nijmegen
In het Radboudumc in Nijmegen is een patiënt opgenomen die mogelijk besmet is met het ebolavirus. De patiënt ligt op een streng geïsoleerde afdeling in het ziekenhuis. Er zou sprake zijn van een "lage verdenking op ebola", wordt door een woordvoerder van het Nijmeegse ziekenhuis aan persbureau ANP gemeld.
De patiënt ligt op verzoek van de Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding op een zogenoemde 'High Level Isolation Unit'. Op zo'n speciaal ingerichte afdeling kan men veilig werken met ernstige infectieziekten zonder dat er gevaar is van besmetting richting andere patiënten. Er zal onderzocht worden of er inderdaad sprake is van ebola.
Afgelopen week brak in de Democratische Republiek Congo het dodelijke ebolavirus uit. Ook de landen om Congo heen hebben last van dit virus en het is erg besmettelijk. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) geeft aan dat er sprake is van een wereldwijde noodsituatie. De WHO denkt dat de kans op nationale verspreiding groot is, maar het risico op wereldwijde verspreiding op dit moment beperkt is.

Radboudumc Nijmegen (Foto: University Nijmegen Medical Centre (UMC St Radboud) - Image archive Radboud University Nijmegen Medical Centre (UMC St Radboud), CC BY-SA 3.0,)