CD: Wave Machines - Wave If You're Really There

De Wave Machines hebben een vreemde manier van promoten. Hun album Wave If You’re Really There is in juni 2009 al te koop, maar kennelijk is de verkoop zo slecht gelopen dat er nog een promotieronde tegenaan wordt gegooid. Een dikke zes maanden later krijgen verschillende redacties in Nederland (weer) een cd opgestuurd. Gaan de handen in de lucht voor de Wave Machines?

Wave Machines

De jaren '80 tot eigenlijk diep in de jaren '90 wemelde het van bands die gebruik maakten van een synthesizer. In de jaren '00 is het een stuk minder geworden, maar tegen het einde van dit decennium aan lijkt het weer helemaal in trek te komen. MGMT is een mooi voorbeeld hiervan, maar ook de Wave Machines maken gulzig gebruik van de synth. Waar je vroeger nog echt moest werken met een apparaat met zwarte en witte toetsen hebben de zwaaiende mensen er toch voor gekozen om alles met een MalletKAT te doen. Er kunnen makkelijk beats uit worden gehaald en deuntjes worden in no-time geprogrammeerd. Een goed voorbeeld om zoiets te horen is de openingstrack 'You Say The Stupidest Things'. Een vreselijk eentonig begin is het effect van zo'n apparaat met rubberen pads.

Gelukkig lijkt het tweede nummer 'Carry Me Back Yo My Home' wat dat betreft meer een nummer met variatie. Ook hier weer de bijna old skool-geluiden, maar toch heeft het wel wat. En eigenlijk valt de gehele cd zo te benaderen. Het is eigenlijk allemaal al eens gedaan, maar het heeft wel wat. Mocht je MGMT leuk vinden, dan kun je dit album van de Wave Machines ook goed waarderen. Het is een leuk album maar leuke nummers, daar is echter alles mee gezegd.

Dit soort platen speel je af op een middag dat je echt niet weet waar je naar wilt luisteren. De muziek is toegankelijk voor iedereen, het werkt perfect als achtergrondgeluid op verjaardagen en als je serieus wil luisteren ben je na de tien nummers ook echt uitgeluisterd. Handen in de lucht? Nah, misschien om je even uit te rekken.