DVD: Pier Paolo Pasolini Box

Pier Paolo Pasolini was een bijzonder man, om het zacht uit te drukken. Kernwoorden van zijn leven zijn poëzie, Christendom, homoseksualiteit, Marxisme en criminaliteit. En natuurlijk zijn gruwelijke dood, doorspekt van complottheorieën, maar uiteindelijk afgedaan werd als een uit de hand gelopen ruzie. Het onderzoek is enkele weken geleden heropend, nadat man die indertijd bekende, nu beweert volledig onschuldig te zijn en onder dwang de moord op zich nam. Niet alleen zijn dood hield de gemoederen bezig, ook zijn leven en met name zijn films. Lees ook de review over een eerdere film Il Vangelo Secondo Matteo, waar ook zijn leven uitgebreider behandeld wordt.

Deze box bevat zijn Trilogy Of Life - de films Il Decameron (The Decameron), I Racconti Di Canterbury (The Canterbury Tales) & Il Fiore Delle Mille E Una Notte (Arabian Nights) - en zijn controversieelste productie, Salò, O Le 120 Giornate Di Somoma. De beruchte kotsfilm. Deze film is een mengelmoes van Markies de Sades Les 120 Journées De Sodome en post-WWII-nazisme. Alle vier doorspekt met seks, maar in Salò zuiver weerzinwekkend, zelfs nu nog. Verkrachting, plas, en poepsex en SM tot de dood erop volgt. Au. Niet alles wordt zo duidelijk in beeld gebracht als dat nu zou gebeuren, maar je eigen fantasie weet dat genoeg aan te vullen. Om alleen te shockeren was het niet te doen, de brute scènes dienden een boodschap die helaas nu niet meer zo goed overkomt. De tijden zijn veranderd. De film is in al zijn, ik zou haast zeggen horror, nog steeds erg indrukwekkend, maar met wat meer achtergrondkennis over het fascisme nog meer. Niet iedereen heeft het immers dagelijks over het morele anarchisme van totale macht en dergelijke toch?

De andere drie films, de trilogie, zullen nu meer mensen aanspreken. Gebaseerd op middeleeuwse verhalen, extra gevuld met naaktscènes. Zonder brute seks, maar heel simpel, haast onschuldig en naïef, vaak nauwelijks erotisch maar zuiver functioneel. Natuurlijk weet Pasolini ook in deze films wel een politieke boodschap te verwerken, maar het gaat hem vooral om de gewone man en het leven voor de industriële revolutie, hij hekelde in zijn leven de moderne maatschappij. Zijn gedachten gaan uit naar hoe het dagelijks leven beïnvloed werd door de kunst en het geloof, tot het extreme toe. Zo haalde hij ooit de woede van linkse radicalen op zijn hals, door bij zware rellen op te komen voor de politieagenten. Dat waren immers ook maar gewone jongens. Enfin, in deze films weet de regisseur mystiek te verenigen met het dagelijks leven. De beelden komen zelfs haast als een documentaire over door het gebruik van amateurs als acteurs, ware het niet dat de sets wel degelijk gearrangeerd zijn. Hoe dan ook, misschien wel het beste én toegankelijkste werk van de meester. En Salò, eigenlijk moet je hem toch wel gezien hebben, al kijk je hem niet helemaal af. De eerste keer althans...

Ondanks de verschillen in sfeer tussen Salò en de andere films, wel een box die niet zou misstaan bij een verzameling van een filmliefhebber. Niet de makkelijkste films om snel geheel te doorgronden, maar de beelden zijn op zichzelf hoe dan ook al indrukwekkend genoeg.

Label: Paradiso Releasedatum: 19 mei 2005 Waardering: