Spore

Creature editor
De creature editor is datgene waar volgens velen dit spel om draait. Toegegeven, het speelt zeker een grote rol, maar je kan in feite het spel spelen zonder zelf iets te ontwerpen. Maar toch mis je dan iets essentieels aan dit spel, het ontwerpen van je eigen beest voegt iets toe. Wat precies, is moeilijk te bevatten. Maar op de een of andere manier ga je om je eigen beestje geven, als je het ziet evolueren, slimmer ziet worden, uitvindingen ziet doen en uiteindelijk de ruimte in ziet vliegen. Je bent trots op jezelf dat je zoiets gemaakt hebt. Ik denk dat je dat gevoel een stuk minder zal hebben als je zomaar een wezen downloadt, dat door iemand anders gecreëerd is.

<\/center>

De creature editor zal je ook aan het lachen brengen als je ziet wat je voor maffe creaties kan maken. We hebben natuurlijk een wedstrijd hier op FOK!Games gehad (zie hier en hier), en daar waren behoorlijke rare, leuke, vreemde, en briljant gemaakte wezens te bewonderen. Niet alleen wezens, maar ook gebouwen, voertuigen en ruimteschepen kunnen gemaakt worden.

Het knappe is, dat dat zo ontzettend makkelijk gaat. Een paar muisklikken en je hebt al een wezen gemaakt die er niet alleen leuk uitziet maar ook nog fysiek correct is (geen gaten tussen armen en romp bijvoorbeeld, alles sluit goed en naadloos aan). Verder beweegt het beest realistisch en natuurgetrouw zoals je zou verwachten. Ik heb mensen op fora zien zeggen dat de creature editor simpel is, maar niets is minder waar. De bediening is simpel, maar de editor zelf is zo ontzettend knap gemaakt, misschien is het zelfs wel de meest complexe editor die ooit in een spel of ander programma naar voren is gebracht. Vergelijk het met een programma dat een website voor je bouwt, nadat jij even een paar dingen heb gesleept met de muis, een plaatje hier, een textje daar, en dat die gemaakte website dan helemaal perfect werkt, met mooie menu\\\'s en knopjes die automatisch van kleur veranderen als je er met je muis overheen gaat.

<\/center>

Maar is er dan ook een nadeel aan de creature editor? Dat denk ik wel. Het is zo\\\'n belangrijk onderdeel van het spel, dat als je het niet leuk vind om met de creature editor te spelen, echt ontzettend snel op Spore bent uitgekeken. De editor houdt je bezig, je steekt er tijd in. Nog even een arm aanpassen, en ik moet ook zijn buik nog wat groter maken. Hmmmm, zijn kleur is niet helemaal goed, eens kijken of paars hem staat. Je hoeft er geen kunstenaar voor te zijn, dat is het mooie van de simpele interface. Iedereen kan er iets leuks van maken. Maar je moet het wel leuk vinden om er wat leuks van te maken!