The Witcher: Enhanced Edition

Inleiding
Toegegeven, The Witcher is al een keer gereviewed op FOK!games, dat zullen we dus niet nog een keer gaan doen. De Enhanced Edition die onlangs is uitgekomen bevat echter een dermate grote hoeveelheid extra\'s en aanpassingen, dat we het toch nodig vonden om er een oordeel aan te hangen. Het is namelijk niet alleen een extra leveltje, of een cd\'tje met een soundtrack erbij, het hele spel is verbeterd. Toen het spel uitkwam waren er een paar grote punten van kritiek, maar de developers hebben hun best gedaan om juist deze punten aan te pakken voor hun Enhanced Edition. Dat alleen al is lovenswaardig en veel andere spelontwikkelaars zouden hier een voorbeeld aan moeten nemen. Maar... is het ook echt een verbeterde editie?

Verbeteringen
Het grootste minpunt was toch wel de laadtijd tussen de verschillende delen van de speelwereld. Terwijl je karakter Geralt bezig was om een gebouw te betreden, kon je rustig wat te drinken pakken. Dat is nu verleden tijd, de laadtijden zijn acceptabel. Een ander punt van kritiek waren de gebrekkige dialogen. Soms was het behoorlijk onlogisch en niet helemaal meer te volgen, maar in de Enhanced Edition zijn duizenden dialogen opnieuw vertaald en opgenomen. Op grafisch vlak is het spel ook verbeterd, vooral de spells en de modellen van non-playable characters die je overal ziet lopen zijn mooier geworden. Ook zijn er meer modellen bijgekomen, zodat je niet vijf keer dezelfde oma bent tegengekomen als je een halve straat bent doorgelopen. Ondanks deze verbeteringen wisten de developers het toch voor elkaar te krijgen om de framerate te verhogen en het spel soepeler te laten draaien.

Extra\'s
Maar er is meer dan enkel wat verbeteringen. Er zijn twee nieuwe adventures te spelen; The Price of Neutrality en Side Effects. The Price of Neutrality gaat over een prinses die wel of niet vervloekt is. Het begint fantastisch, maar het eindigt behoorlijk abrubt na een uurtje of twee. Side Effects is ontzettend simpel, je moet geld verdienen door simpele opdrachtjes uit te voeren voor mensen. Beide adventures zijn leuk voor een paar uurtjes, maar kunnen bij lange na niet tippen aan het echte spel. Gelukkig zijn er meer extra\'s.

Zo krijg je een DVD met daarop The Making of The Witcher; dit is een video-DVD die je ook in je normale DVD-speler kan draaien. Deze making of bevat een vijftiental korte filmpjes over verschillende spelonderdelen zoals verhaal, muziek, vechtscenes en Geralt zelf. Het is op zich wel leuk om te zien hoe één en ander tot stand is gekomen, het vervelende van deze dvd is dat hij grotendeels Pools gesproken is, met Engelse ondertitels. Hoe je het ook wendt of keert, het kijkt gewoon niet lekker weg.

Verder zijn er twee audio-cd\'s bijgevoegd; eentje met de soundtrack en eentje met muziek geïnspireerd op het spel. De soundtrack bevat rustige Keltische muziek, maar ook de wat drukkere battletunes. De andere cd zal de hardrock- en metalfans onder ons wat meer aanspreken, alhoewel er ook reggae en synthesizer op staat, alsmede de voor het spel kenmerkende Keltische muziek. De cd\'s zijn zeer divers en iedereen zal er wel een paar nummers op kunnen vinden die hij leuk vindt.

Naast de plastic schijfjes is er ook wat papierwerk meegeleverd: een kaart van de wereld van The Witcher, een game-manual (oké, dat is niet heel bijzonder) en een game-guide met walkthroughs en hints. Om de spelbeleving helemaal compleet te maken zit er ook nog een kort verhaal bij van Andrzej Sapkowski, de schrijver van de boekenreeks waar het spel op gebaseerd is. Het verhaal is in het Engels en heb je in een uurtje uit. Desalniettemin is het een leuk verhaal, dat ook in beeld is gebracht in één van de trailers van het spel en ook op de video-DVD staat. De game-guide is handig en kan net even dat beetje hulp geven dat je nodig hebt als je vastzit, maar verwacht geen complete encyclopedie.