The Settlers: Rise of an Empire

Een Middeleeuws koninkrijk is niks zonder ridders. Aan het roer van je bende kolonisten staat dan ook een held. Je kunt in de game kiezen uit een aantal verschillende helden, die allemaal andere voordelen met zich meebrengen. Zo zorgt n held ervoor dat je meer geld ophaalt bij belastinginning en kan ze geld plunderen uit stadsgebouwen. Een andere held zorgt dat gebouwen upgraden minder kost en kan vijandelijke eenheden bekeren. Welke held je kiest ligt helemaal aan je speelstijl, al is er wel een aanzienlijk verschil in hoe sterk de helden zijn. Met name de Arabier Hakim, die laatstgenoemde voordelen heeft is wel erg sterk. De impact van de helden is ook vrij groot, dus het is zeker zaak dat ontwikkelaar BlueByte de balans alsnog fixt door bijvoorbeeld een patch uit te brengen.

Een held kan niet zonder titel, en deze krijg je in The Settlers: Rise of an Empire ook niet zomaar. Als je aan een aantal voorwaarden hebt voldaan zoals bevolking,geupgrade bijzondere gebouwen (kasteel, kerk, pakhuis) of een bepaalde voorraad goederen dan kan je je held een promotie geven. Deze promotie doet helemaal niks met de held, maar heeft zeker wel invloed op je vestiging. De bevolking in je verwerkingsgebouwen zal nieuwe goederen wensen, wat de economie en daarmee belastinginkomsten stimuleert. Erg moeilijk is het echter niet om een betere titel te verkrijgen, de eisen zijn over het algemeen gemakkelijk aan te voldoen en je zit dan ook vrij snel op de hoogste titel. De moeite om de bevolking bij een hogere titel tevreden te houden is eigenlijk ook minimaal omdat enkel de mensen in de verwerkingsgebouwen meer goederen vragen. En in tegenstelling tot in een Anno worden het er ook niet meer. Je stad is dan ook al vrij snel “klaar”, mede geholpen door een lage limiet op het aantal inwoners, iets wat jammer is, want een steeds grotere en beter werkende stad bouwen is n van de dingen die een city builder zo leuk kan maken.

Het vechten in de game doet verder weinig om het interessanter te maken. Terecht dat het de focus niet is van een city builder, net zoals dat ook niet het geval is in een Anno, maar wanneer de diepgang in het stedenbouwen ontbreekt en deze ver te zoeken is bij het vechten is het toch minder. Met slechts twee typen normale units en een aantal belegeringseenheden is het vechten niet erg bijzonder. Ook kan het erg lang duren voordat je een stad verovert, zeker online, veel kost het niet om een legereenheid bij te bouwen en je zit nagenoeg altijd tegen de limiet van het spel aan en niet tegen de limiet van wat je economie aankan. Heeft iemand dan ook een grote ommuurde stad die binnensmuurs nagenoeg zelfvoorzienend is, wat goed mogelijk is, dan kan hij het rg lang uithouden. Hij kan immers van dichtbij nieuwe troepen aanvoeren, die van jou moeten van de andere kant van de map komen.

Wanneer je online dan op n van de vele maps in de game ten strijde trekt tegen anderen zal het dan ook zaak zijn om sneller te zijn dan de tegenstander in ontwikkeling. Iets wat online zeer zeker wel leuk en uitdagend maakt. Verder valt er eigenlijk weinig te vertellen over de multiplayer, je vecht tegen tot drie anderen op weinig bijzondere skirmish maps. Ook de vrij lange campaign is op zich niet erg bijzonder. Wel is er optimaal gebruik gemaakt van de standaardzaken die je moet doen in dit type game. De afwisseling is voldoende om het leuk te houden, de missies zijn niet te lang, je krijgt steeds ietsje meer opties en te maken met iets andere omstandigheden. Deze goed uitgevoerde campaign is ook eigenlijk het sterkste punt van de game aangezien de missies hier veel leuker te doen zijn dan die in de skirmish-modus, en de maps van de skirmish-modus zonder missies eigenlijk vrij snel saai worden.