Puzzle Quest: Challenge of the Warlords

Je begint het spel door een character class te kiezen. Je kunt uit vier type karakters kiezen: mage, druid, warrior en knight. Hierbij kun je per karakterklasse nog kiezen uit vier avatars (twee vrouwen en twee mannen). Allemaal hebben ze hun eigen sterke en zwakke punten. Een warrior is goed in vechten terwijl een mage uitblinkt in het gebruik van magische spreuken. Bekend terrein dus. Het spel speelt zich af op een wereldkaart die langzaam ingevuld wordt naarmate je quests vervult. Deze quests zien er meestal als volgt uit: \\\"ga naar plek X en sla monster Y de schedel in\\\" of \\\"bezorg een brief naar plek Z\\\", waarbij je onderweg een vijand tegenkomt. Je begint in de hoofdstad van het rijk waarvan ik de naam vergeten ben, maar al snel word je de hele spelwereld in gestuurd om opdrachten te vervullen.

<\/center>

In steden kun je naast quests aannemen ook spullen in de plaatselijke winkels kopen of in de kroeg onder het genot van een drankje naar de laatste roddels luisteren. Daarnaast beschik je over een eigen burcht die je gedurende het spel kunt uitbouwen met allerlei leuke toevoegingen als bijvoorbeeld een kerker om vijanden op te sluiten, een bibliotheek waar je spreuken kunt onderzoeken en een bubbelbad om te chillen. Uiteraard kost dit allemaal geld dat je gedurende het spel verzamelt door vijanden te verslaan en quests te volbrengen.

<\/center>

Grafisch ziet Puzzle Quest er mooi en kleurrijk uit. Verwacht echter geen oogverblindende grafische effecten of fotorealistische beelden, het toverwoord voor de graphics in dit spel is \\\"functioneel\\\". Voordeel is dat de laadtijden hierdoor erg kort zijn (altijd afwachten bij een spel voor de PSP) en dat alles lekker vlot gaat. Af en toe hapert het spel even, maar dit duurt nooit langer dan een paar seconden. Storend is het in elk geval niet.

Wel jammer is dat voor de setting (weer) eens is gekozen voor de standaard middeleeuwse fantasiewereld zoals we die ook kennen uit Lord of the Rings en games als Oblivion, Baldur\\\'s Gate, etc. Ik besef dat dit een groot publiek aanspreekt en dus veilig is, maar is een beetje originaliteit te veel gevraagd? World of Warcraft durfde tenslotte ook af te wijken.

<\/center>