Harvest Fishing

Met het vangen van vis ontvang je ook Experience Points. Verdien een bepaalde hoeveelheid, en je level stijgt. Hierdoor ga je iets sneller lopen, kun je beter vissen en koken en kan je betere materialen gaan gebruiken. Heb je voldoende geld en ervaringspunten, dan kun je bijvoorbeeld met kunstaas gaan vissen of met kunstvliegen. Dit vereist een iets andere techniek, in plaats van simpelweg je hengel uitgooien en een boek gaan lezen tot je een piepje hoort moet je nu actief je aas bewegen. Als een vis interesse heeft, en het onderwaterbeeld verschijnt, moet je de vis overhalen te bijten door je kunstaas langzaam door het water te trekken. Heb je eenmaal beet, dan volgt het inhalen en eventueel terugvechten zoals bij vissen met levend aas. Uiteraard hoef je na het vangen van een vis de hengel niet opnieuw te voorzien van aas.

<\/center>
In het dorp en langs de rivier vind je naast verschillende huizen en winkels ook nog een paar personages om mee te praten. Deze kunnen je op bepaalde momenten in het spel een opdracht geven of een uitdaging met je aangaan, hiermee kun je weer geld of recepten winnen. Zo is er bijvoorbeeld iemand langs de rivier die viswedstrijden uitschrijft. De bedoeling is om binnen vijf minuten zoveel mogelijk vissen van een bepaalde soort te vangen. Je kan de soort vis die je vangt enigszins beïnvloeden door je keuze voor een bepaald soort aas en de plek waarop je vist, maar je kan niet voorkomen dat er ook andere soorten in je mandje komen. Die kan je dan wel weer verkopen naderhand, maar het is zonde van de verspilde tijd gedurende de wedstrijd. Om mee te mogen doen aan deze reguliere viswedstrijden moet je eerst een bepaalde opdracht doen voor iemand uit het dorp. Dit is echter nergens uitgelegd, waardoor je in het begin steeds te horen zult krijgen dat het niet gelukt is om vis te vangen, terwijl je wel de juiste vissen in je mand hebt. Ook andere uitdagingen moet je eerst vrijspelen door een bepaalde handeling te verrichten. Om aan kookwedstrijden mee te doen moet je niet alleen beschikken over recepten, maar ook over de benodigde ingrediënten. Die moet je dus eerst vangen of kopen. Er zijn acht levels in Cooking Skill, van Beginner tot World Class. Hoe hoger je level, hoe ingewikkelder de recepten zijn die je kan bereiden en hoe meer kans je hebt dat een gerecht ook daadwerkelijk lukt.

<\/center>

Het spel omvat in totaal vijf verschillende omgevingen (Mountain Stream, Clear Stream, Field & Pond, Bog en Summit Lake). Iedere omgeving kent andere soorten vis, zo\\\'n twintig soorten elk, dus voor je alle soorten vis gevangen hebt ben je wel even bezig. Het is echter de vraag of je dat redt, het spel is namelijk bijzonder simpel en saai. Het vangen van vis is te makkelijk en gaat bijna nooit fout. Tussen het uitgooien van de hengel en het bijten van de vis, en tussen het bijten van de vis en het ophalen ervan zit zoveel tijd dat je makkelijk intussen iets anders kan gaan doen. Naar het scherm blijven kijken is in ieder geval geen aanrader. Doordat de vissen zo weinig opleveren in de winkel dat je heel lang bezig bent om een nieuwe hengel te kopen voelt het al snel aan als een vervelend karwei in plaats van een leuk spel.