God of War (import)
Zo is Kratos geen held, het is een wrede bruut met een behoorlijk gewelddadig verleden. Dit komt duidelijk naar voren in de cut-scenes en zijn gedrag in de handen van de gamer. Zo dwingt het spel je bepaalde keuzes te maken. In meerdere levels rennen onschuldige burgers in paniek rond. Wanneer deze gedood worden laten ze health achter. Op sommige momenten word je als speler haast gedwongen van deze mogelijkheid gebruik te maken om verder te komen. Het is dus niet zoals bij GTA waar de keuze om omstanders iets aan te doen aan de speler wordt overgelaten.
Tenslotte is er naaktheid in het spel. Op zich heb ik daar geen problemen mee zolang het functioneel is. In God of War is dit echter niet altijd het geval. Waarom moet het Orakel van Delphi, een klassiek icoon van wijsheid, eruit zien als een pornoster met een doorzichtige bloes?
In een spel wil ik meestal de held zijn, voor een nobele zaak vechten. In God of War zijn wraak en eigengewin de belangrijkste motivaties van Kratos. Het redden van de stad Athene is eigenlijk bijzaak. Dit liet regelmatig een wrange smaak in mijn mond achter.