God of War (import)

God of War is een zogenaamde \\\"hack-and-slash\\\" game waarbij de speler zich door hordes vijanden moet slaan om zijn doel te bereiken. Er zijn enkele platformgedeelten maar dit is zeker geen Prince of Persia. God of War lijkt meer op games als Devil May Cry 3 en Ninja Gaiden.

Om de horden vijanden die hij tegenkomt te verslaan beschikt Kratos over een indrukwekkend wapen: twee vlijmscherpe messen die met kettingen aan zijn polsen vastzitten. Er zijn twee aanvalsmogelijkheden, een snelle lichte aanval en een langzame zware aanval. Door deze met elkaar en met de bewegingstoetsen te combineren kunnen combinaties worden gevormd om meer schade aan vijanden toe te brengen. Tijdens het spel worden steeds meer combo\\\'s verdiend waarmee vijanden op een steeds effectievere en bloederige manier naar de andere wereld kunnen worden geholpen. Wanneer genoeg schade is aangericht krijgt de speler soms de mogelijkheid om een zogenaamde \\\"finishing move\\\" uit te voeren. Door snel genoeg op de cirkelknop te duwen en/of een bepaalde toetsencombinatie uit te voeren wordt een vijand in één keer gedood, of op zijn minst wordt er behoorlijke schade toegebracht.

Aangezien de messen aan zijn polsen zo\\\'n wezenlijk onderdeel van Kratos vormen kunnen er jammer genoeg geen andere wapens in het spel worden verkregen (op eentje na tegen het einde van het spel). De afwisseling zit hem in het gebruik van de verschillende combo\\\'s en magische krachten die van de goden worden verkregen.

<\/center>

Er zijn redelijk veel verschillende types vijanden en elke vijand vergt een aparte tactiek om te verslaan. Er zal dus zeker nagedacht moeten worden. De speler komt ook een aantal eindbazen tegen. Dit zijn er niet veel, maar ze zijn wel spectaculair en het verslaan van legendarische monsters als Hydra of de Cyclops vormen de hoogtepunten van het spel. Het verslaan van eindbazen bestaat uit het aanbrengen van voldoende schade om finishing moves uit te voeren. Hierbij moet elke keer een andere tactiek worden toegepast en gebruikt worden gemaakt van de omgeving.

De bediening is prima geïmplementeerd in het spel. Vechten en bewegen gaan moeiteloos en het uitvoeren van de meest spectaculaire combo\\\'s gaat na een tijdje intuïtief. Dit geldt niet voor de platformgedeelten. Deze zijn minder goed uitgewerkt en kunnen soms erg frustrerend zijn. Maar gelukkig komen deze niet zo vaak voor. Het vechten staat echt voorop en hierin blinkt het spel uit.

God of War is geen moeilijk spel; Kratos kan bijna alle aanvallen blocken en rustig wachten tot een vijand hem een opening biedt. Wanneer schade wordt toegebracht aan vijanden laten deze health achter zodat niet gerommeld hoeft te worden met menu\\\'s en healthpotions. De speler kan zich volledig concentreren op het vechten. Wanneer dit goed aangepakt wordt vormt health eigenlijk nooit een probleem. Spelers die een uitdaging willen moeten het spel zeker op de moeilijkheidsgraad Hard beginnen. Maar zelfs dan is God of War beduidend makkelijker dan een spel als Devil May Cry 3.

<\/center>