World Rally Championship 4

Gameplay
Het eerste dat opvalt bij de besturing is dat deze heel \\\'los\\\' is. Als je de analoge stick ook maar een beetje beweegt dan zwiept de auto al in die gewenste richting. Dit heeft tot gevolg dat je vooral op hoge snelheden altijd wel een beetje naar links en naar rechts aan het sturen bent om het gezwiep tegen te gaan. Een probleem is het niet omdat dit zwiepen een essentieel onderdeel van de game is. Het is immers de bedoéling dat de auto zwiept omdat de ondergrond bij rallies vaak zodanig glad is dat je bochten per definitie niet lekker strak kunt nemen. Mocht het ondanks een flinke zwiep echter niet lukken om een bocht goed door te komen dan is er nog altijd de mogelijkheid om een handrembocht te maken. Dit werkt erg goed, maar heeft even nodig om te leren.

<\/center>

Dit is helaas niet het enige dat tijd nodig heeft om onder te knie te krijgen. Hoewel je het rijden vrij snel onder de knie krijgt, is het winnen van een stage, laat staan een rally, erg moeilijk. Zelfs wanneer je een rally vrij goed doorkomt met voor je gevoel weinig botsingen en degelijk bochtenwerk, dan hoef je er op het laagste moeilijkheidsniveau (professional) niet op te rekenen dat je gewonnen hebt. En dat is jammer. Aangezien rallygames doorgaans toch al wat specialistischer van aard zijn, ligt de drempel toch al hoger dan bij andere games om hem te kopen/spelen. Een essentieel onderdeel van spelen is namelijk het belonen om de interesse levend te houden. Het is goed te vergelijken met die Tom & Jerry-aflevering, waarin Jerry bij Tom een hengel op zijn rug bindt met daaraan een stuk vlees dat bungelt voor Toms gezicht. Is de hengel kort genoeg – maar ook weer net te ver weg - en krijgt hij het idee dat er iets te halen is en dan rent hij zich rot. Is de hengel te lang en blijft het vaag of er überhaupt iets te halen valt, dan haakt hij af. En helaas zullen veel spelers het als een dode mus zien: te klein en oninteressant om moeite voor te doen.

<\/center>

Dit laat niet onverlet dat een kleine schare race/rallyfans dit geweldig zal vinden, want áls je er moeite in wilt stoppen dan biedt de besturing veel diepgang. Om een perfecte race te rijden, zul je namelijk te allen tijde op de juiste momenten gas moeten geven en remmen, de ideale lijn volgen en perfecte handrembochten moeten maken. Het feit dat de ondergrond en het relief binnen elke stage steeds variëren voegt hier een extra moeilijkheidsfactor aan toe want de auto’s reageren heel anders op sneeuw dan op asfalt.

Graphics
Opvallend aan de graphics is het oog voor detail. Met al het grafische geweld van de Xbox zie je duidelijk dat de PS2 wat achterblijft qua graphics maar dat is niet erg, omdat de graphics een juiste en vooral consistente weergave van de werkelijkheid pogen te geven. De stages vormen namelijk één geloofwaardig geheel, wat perfect geïllustreerd wordt met onderstaande render, waarbij het parcours als een gigantische naar rechts gekantelde ‘w’ van rechtsonder naar rechtsboven loopt. Je voelt je niet opgesloten in een met bitmaps afgeplakte arena maar je hebt het gevoel alsof je écht op het platteland rijdt.

<\/center>

Ook het verschijnen van een stofwolk als je over een niet-geasfalteerde weg rijdt (ja, hij verdwijnt als je op asfalt rijdt), de – wanneer er gestuurd wordt - met de stuurrichting van de auto meedraaiende voorwielen, de realistische schaduw die anders valt als je een bocht neemt en de damagemodelling zorgen ervoor dat je je een coureur waant. Vooral de damagemodelling springt eruit, want je kunt deuken in de zijkanten en voor- en achterkant van je auto oplopen, ruiten kunnen kapot en deuren plus de voor- en achterklep kunnen uit hun voegen schieten bij te veel gebeuk, waarop ze bij iedere bocht of heuvel beginnen te wapperen.

Geluid
Ook het geluid is uitstekend verzorgd en doet zijn duit in het zakje bij het verzorgen van de realiteitsshow. Een opvallend detail is bijvoorbeeld dat het geluid van de banden verandert wanneer je over andere ondergronden rijdt (grind bijvoorbeeld). Wanneer je verder over een heuveltje rijdt en je komt los van de grond dan hoor je de motor overtoeren maken omdat de weerstand voor de wielen natuurlijk even weg is. Ook het geluid van de motor wordt op een realistische manier weergegeven; wanneer je met de camera van binnenín de auto rijdt dan hoor je een veel hoger motorgeluid. Heb je echter de camera achter de auto hangen, dan hoor je een veel lager motorgeluid, zoals je dat ook gewoon hoort als je zo’n auto voorbij hoort rijden.