Rome: Total War

Je kunt het spel niet winnen zonder aanhang en dus speelt diplomatie en politiek een belangrijke rol in het spel. Gedurende het spel zul je je moeten omringen met mensen die bepaalde kwaliteiten bieden die je zelf wellicht niet hebt.
Ten eerste zul je familie nodig hebben die als gouverneurs de veroverde steden voor je besturen of die als generaal je leger aanvoeren. Gouverneurs zijn leden van je familie en hebben een aantal basisvaardigheden: Command, Management en Influence. De individuele waarden bepalen waar je gouverneur het beste in zal zijn. Zo zal een gouverneur met een hoge Command-waarde goed in staat zijn om troepen te commanderen en een gouverneur met een hoge Management-waarde zal beter zijn in het besturen van een stad. Indien je een gouverneur uit een stad haalt wordt hij een generaal die je troepen zal aanvoeren in het realtime gevecht.

Naast je familieleden zul je ook beschikken over een breed scala aan adviseurs die je kunt raadplegen en om advies kunt vragen. De adviezen van de adviseurs zijn helaas niet altijd even goed. Zo kan het gebeuren dat een adviseur de bouw van een bepaald gebouw in een stad voorstelt terwijl datzelfde gebouw aanwezig is in omliggende provincies en steden en derhalve niet altijd noodzakelijk is.
Zoals gezegd kun je het beheer van de stad ook aan de Automanager overlaten, waarbij wel gezegd mag worden dat deze met redelijk harde hand de boel bestiert en meer oog heeft voor financiële groei dan voor groei van de bevolking. De groei van de bevolking is minstens even belangrijk aangezien de inwoners van een stad uiteindelijk getraind worden tot soldaten in je legers, dus wil je hier ook voldoende van hebben.

Het spel heeft zoveel diepgang en mogelijkheden, dat het bijna onmogelijk is om alles binnen deze review te bespreken. Toch moet ik één optie nog bespreken aangezien dit steeds populairder wordt, namelijk multiplayer. De mogelijkheden zijn qua multiplayer niet zo breed als een Call Of Duty, waarbij je uit een slordige zeven speltypes kan kiezen. R:TW biedt de speler twee multiplayeropties, namelijk Skirmish en Siege, waarvan de eerste het minst leuk is.
Skirmish start namelijk met de partijen op een groot open terrein en het komt er dan veelal alleen op neer wie het eerst een snelle cavalerie-aanval succesvol weet uit te voeren. Dit geeft namelijk al een aanzienlijk voordeel, zodat in veel gevallen de uitslag al vaststaat.
De Siege mode is veel interessanter. Hier moet de aanvaller de zwakke punten in de vesting van de tegenstander zien te vinden en moet deze laatste proberen om de aanvallen succesvol af te weren.