Myst IV Revelation

Het eerste half uur van het spel ben je eigenlijk alleen maar sprakeloos aan het rondlopen en van alles aan het aanraken. Je cursor heeft de vorm van een hand, en wanneer je in de buurt van een voorwerp bent (bijvoorbeeld een railing, een kastje, een ruit, een blad papier) kun je erop tikken met je vingers. Je hoort dan een realistisch geluid van vingers die op een dergelijk voorwerp tikken. Kun je een voorwerp pakken of schuiven (een la openen, een handel overhalen) dan openen de vingers zich en als je dan klikt pakken ze het voorwerp vast. Zo sla je bijvoorbeeld ook de bladzijden van een boek om.

<\/center>

Kun je ergens op inzoomen dan pakt de hand een vergrootglas. Kun je ergens naar toe lopen, dan wijst de vinger daarheen. Kun je een knopje indrukken, tenslotte, dan steekt de hand zijn wijsvinger op. Je bent dus een tijdje zoet met het openen van laatjes en deurtjes, het tikken op dingen, het uitproberen van knopjes en hendels en gewoon rondkijken naar de langsvliegende vogels (die zelfs vlak bij je landen om iets te eten) en insecten, de reptielen die vluchten als je ze aan wil raken, de dwarrelende blaadjes en de schaduw die over de bergen speelt als er een wolk voor de zon langs drijft. Het is allemaal adembenemend mooi. Op Spire zijn kristallen en elektriciteit belangrijk, en die wereld is dan ook donker en er hangt een dreigende sfeer. Haven is bevolkt door allerlei dieren. Je vindt er bergen, een gestrand schip, een savanne, een moeras en een dichte jungle met overal een eigen flora en fauna. Op Serennia is herinnering erg belangrijk, en hier hangt een dromerige sfeer. Ook de muziek past perfect bij de verschillende werelden.

<\/center>

Bijzonder is de toepassing van blurren. Kijk je naar een voorwerp dat dichtbij is, dan is de achtergrond een beetje wazig. Beweeg je daarna je cursor zodat je niet meer naar dat voorwerp kijkt, dan stel je automatisch scherp op de achtergrond. Dit kun je overigens uitzetten in het optie-menu.

<\/center>

Atrus en Yeesha en de andere personen die je tegenkomt zijn door middel van FMV in het spel verweven. Dat is goed gelukt, want het ziet er natuurlijk uit en het geeft je (naast de dieren en planten) veel meer het idee dat je in een levende wereld loopt. Hoewel je nog steeds gebruik maakt van een node-based verplaatsing, voelt het niet langer aan alsof je van dia naar dia klikt, maar alsof je je echt in een levende wereld verplaatst.

<\/center>

Op een gegeven moment in het spel vind je een halsketting waarmee je de herinneringen die bij een bepaalde plek of voorwerp horen op kunt roepen. Als dat gebeurt, gaat de ketting in je inventorybalk in je scherm knipperen en als je erop klikt krijg je een flashback te zien. Dit kan van alles zijn: een filmpje met Sirrus of Achenar, een dier dat op die plek gestorven is, iets engs dat Yeesha heeft meegemaakt, Catherine die Yeesha als baby op schoot heeft... Alles helpt mee om de sfeer op te bouwen en het verhaal langzaam te ontvouwen.