CD: Fagget Fairys - Feed the horse

De tijd dat muziek puur over muziek ging is al lang voorbij en dat heeft dit Deense duo erg goed begrepen. Carla Camilla Hjort (DJ Sensimilla) en haar tien jaar jongere verloofde Elena Carli Cosovic (MC Ena) zijn lesbisch en dat zal je weten ook. Niet alleen de naam 'flikker feeën' weerspiegelt hun geaardheid, maar ook hun hitsong 'Feed the horse' is een verwijzing naar orale taferelen. Niet meteen duidelijk? Denk aan de verlangende natte lippen van een paard wanneer je het een suikerklontje voert. Mjam mjam!

De beats zijn aanstekelijk op dit debuutalbum, waar een basis van electro gecombineerd wordt met grime, hiphop en balkan. Qua productie zit het goed met de producer en tekstschrijver Rasmus Bille Bahncke, die onder andere heeft gewerkt met de Backstreet Boys en All Saints. De 19-jarige MC Ena, voormalig catwalkmodel, school drop-out en het zwarte schaap van haar familie, voert ons op plezierige wijze door de teksten van dit album heen. Ze weet zowel rap als zang erg prettig neer te zetten. In het derde nummer, 'Oci' klinkt haar Bosnische achtergrond door, het land dat haar ouders ontvluchtten toen MC Ena één was. Het openingsnummer 'Roll the dice' is daarentegen, net als de eerder genoemde hit 'Feed the horse' op nummer 6, Engelstalig en blijft makkelijk in je hoofd hangen door het eenvoudige refrein.

Het is geen album om thuis bij weg te dromen of om al te diep over na te denken. Waar men de muziek zou kunnen overanalyseren als ‘lebische strijdliederen’ is het gewoon beter het album te nemen voor wat het is: dansbare muziek voor een avondje stappen. Een leuke club en voetjes van de vloer. Bovendien is het mooi meegenomen dat vaak alles beter lijkt met een paar biertjes op, want origineel of uniek is de muziek van deze dames uiteindelijk toch echt niet.

Het zijn leuke deuntjes waarbij het ook eigenlijk helemaal niet om de teksten draait maar vooral om de swingende beats. Daarbij moeten we de meiden maar vergeven dat we nooit meer geheel onschuldig een paard een klontje kunnen voeren.

Tracklist

1. Roll the dice – 3:26
2. All I want – 4:01