Concert + interview: Staind in de Melkweg

Het is een zwoele woensdagavond in Amsterdam. Voor de ingang van de Melkweg staan twee lange rijen, van elk tientallen meters lang. Vanavond treden zowel Neerlands trots Krezip als de Amerikaanse band Staind op in de oude melkfabriek. Het contrast van de avond is buiten al goed te merken. Waar in de ene rij veel meisjes met vrolijk gekleurde topjes en shirtjes staan, vindt je in de andere rij ruige rockers met veel zwarte kleding. Als eenmaal de deuren van het gebouw openzwaaien is het tijd om naar binnen te gaan. Al schuifelend naar de balie gaan de opmerkingen van de ene rij naar de andere en weer terug. "Emo's met tatoeages" en "overvrolijke huppelkutjes" wordt onderling tegen elkaar gesmoesd, maar bij het samenkomen van de rijen is iedereen ineens poeslief tegen elkaar.

Staind begint het optreden in de Oude Zaal van de Melkweg

Voordat het feest in de Oude Zaal bij Staind gaat beginnen, heeft FOK! eerst nog een interview tegoed. Achter de kleedkamers van de band vindt het gesprek plaats op een kleine patio. Tussen een grote treurwilg die aan de Amsterdamse gracht staat en de mossige tegels staat een licht door het weer aangetast tafeltje en bijbehorend bankje. Na de luide soundcheck die 's middags plaatsvond neemt gitarist Mike Mushok enigszins gespannen plaats. Met zijn rechterbeen tikt hij in een vast tempo op en neer. Ook bij de eerste vraag, namelijk de vraag wanneer we weer een hitnotatie kunnen verwachten in de top 40. Na 'It's Been A While' en 'Outside' is het akelig stil geweest. "Het zou leuk zijn, dat ligt echt aan de platenmaatschappij. We hebben al vele singles in de Verenigde Staten gehad, maar vreemd genoeg zijn er zeer weinig gereleased in Europa."

Vanaf 1 juli is Staind in Amerika te zien met een immense tour genaamd 'Stimulate This!'. Samen met onder andere Shinedown en Chevelle wordt er door de VS gereisd om mensen een hart onder de riem te steken in deze zware economische tijden. "Het is inderdaad een tour met een economisch tintje, zeker vanwege de crisis. Voor 40 dollar kun je met een ticket naar een concert van ons en de andere bands, maar je kunt bijvoorbeeld ook korting krijgen bij het tanken. In iedere stad hebben we een andere actie, van korting bij de supermarkt tot gratis items bij de groenteboer."

Naast dat Mike al zin heeft om te gaan touren door de VS, is het ook een aangename verrassing dat er oude bekenden met de tour meegaan. "Het is leuk om weer eens met Shinedown te spelen, het is echt een tijd geleden dat we ze hebben gezien. Ook Lo-Pro is gaaf, ze komen uit dezelfde streek waar wij ook vandaan komen, echt een tijd terug voor het laatst gezien."

Natuurlijk willen we ook weten of er een nieuw album in het verschiet is. Mike kon ons wel vertellen dat er inderdaad een zesde album in de (verre) toekomst aan zal gaan komen, maar eerst komt er nog van een van de bandleden een soloalbum. Het schrijven voor album zes is inmiddels al wel van start gegaan. "Ik ben nu aan het werk met ideeën. Alleen ideeën, verder nog niets.

Mike vindt het nog steeds erg leuk om terug te komen naar Nederland. "Het is altijd leuk om hier weer te zijn. Gisteren Tilburg, vandaag Amsterdam. Top!". En het is te zien dat hij er zin in heeft. Het concert in de Melkweg begint verschrikkelijk energiek met het toepasselijke 'This Is It'. Mike scheert met zijn gitaar door de lucht en springt van hot naar her.

Aaron Lewis zingt het indrukwekkende 'Intro'
Met dank aan A.W. voor de foto's

Voor een publiek van toch zo'n 500 personen heerst er in de kleine ruimte van de Oude Zaal een zeer goede sfeer. Vele bekende nummers van de rockers komen voorbij en worden luidkeels meegezongen. Denk hierbij aan het zeer strak gespeelde 'Falling', bekend van het album Chapter V. Van zo goed als iedere plaat komen wel nummers voorbij.
Bij Staind verwacht je toch wel de twee (in Nederland) bekendste nummers. 'Outside' werd met een luid gejoel ontvangen en bij het nummer 'It's Been A While' werd het helemaal een gekte. Veel geschreeuw en geklap luidde het nummer in, die hard werd meegezongen door zo goed als iedereen in de zaal (op de flauwgevallen persoon op het balkon na).

Maar toch werd dit overtroffen. Na 18 nummers werd er om een encore geroepen. Hier werd naar geluisterd en alleen zanger Aaron Lewis kwam het podium op. Hij zette zijn microfoon weg en riep "If you guys are quiet, I will play another song." De hele zaal siste naar elkaar en het werd muisstil in de Melkweg. Met een rauwe stem van het optreden speelde Lewis volledig unplugged het nummer 'Intro'. Na een zeer indrukwekkende voorstelling is het dan toch echt het einde van de avond. Opgetogen loopt iedereen naar buiten, met het laatste nummer nog hardop neuriënd.