Boek: David Baldacci - Familieverraad

Er zijn een aantal auteurs die met grote regelmaat thrillers weten uit te brengen, denk aan John Grisham en David Baldacci. Bijna jaarlijks komt er wel een nieuw boek van hen uit. En het werd dus weer tijd voor een nieuwe Baldacci, de vorige dateert immers van 2008. Familieverraad ligt sinds kort in de schappen en staat al weer her en der in de boeken top 10's. Tijd voor een review dus...

Presidentiële omgeving
De twaalfjarige Willa Dutton viert haar verjaardag in Camp David, het presidentiële buitenverblijf van Dan Cox, president van Amerika. Dit is mogelijk omdat zij het nichtje van de huidige president van de V.S. is. Haar tante Jane heeft de organisatie van het feest op zich genomen en wil er voor haar lievelingsnichtje een geweldige ervaring van maken. Na een succesvolle middag keert Willa samen met haar moeder Pam en broertje en zusje terug naar huis, waar ze uiteindelijk hun vader weer zien. Deze kon door omstandigheden niet op tijd op het feestje van zijn oudste dochter zijn, tot verdriet van Willa. Dat de thuiskomst niet zo succesvol zou verlopen als het verjaardagspartijtje had niemand voorzien. Kort nadat het gezin is thuisgekomen, wordt Willa ontvoerd, moeder Pam vermoord, worden haar broertje en zusje gedrogeerd en haar vader knock-out geslagen. Wat is de reden van deze brute aanval op het gezin Dutton?

Privédetectives Sean King en Michelle Maxwell hadden de dag vóór het drama een afspraak met Pam. Deze afspraak komt ná de moord ineens in een heel ander daglicht te staan. Wanneer vervolgens ook First Lady Jane Cox het duo in wil huren om de zaak te onderzoeken lijkt een web van intriges, chantage, vage verledens en onzekere toekomsten zich te openbaren. Waarom werd Willa ontvoerd en wie zit erachter deze ontvoering? En welke reden had de ontvoerder om Pam te vermoorden? Deze, en nog veel meer vragen, kun je alleen maar beantwoord krijgen wanneer je Familieverraad van A tot Z leest.

Terugkerende personages
Baldacci heeft in zijn nieuwste boek gekozen voor twee personages die hij al eerder opvoerde: Sean King en Michelle Maxwell. Dit duo weet een hele goede rol in de verhalen van de schrijver in te nemen. Het is echter niet nodig eerdere boeken met hen als hoofdpersonen gelezen te hebben (helpen doet het soms wel, dat moet gezegd worden). De spanning die Baldacci tussen de twee creëert is voelbaar in elke regel die je leest. Spanning op het gebied van het werk dat Sean en Michelle doen, maar ook liefdesspanning. Dit laatste is voldoende gedoseerd om iets moois aan het verhaal toe te voegen, maar zeker geen overkill. Het politieke thrilleraspect blijft bewaakt. Politieke kleuring is ook waar Baldacci zich in heeft bekwaamd. Zijn verhalen kennen nagenoeg allemaal een relatie met politieke karakters en situaties. De wijze waarop hij ze beschrijft, laat meteen ook zien dat hij wel weet waar hij over praat, ze zouden zomaar écht kunnen gebeuren, zeker in Amerika.

Familieverraad is niet puur een thriller met alleen maar spanning. Baldacci heeft familiedrama (getuige ook de titel) verwerkt in zijn verhaal, maar wel op zo'n wijze dat de dosering precies goed is. Het blijft een thriller, maar met menselijke invloeden, een heel mooie combinatie. De rol die de schrijver aan Jane Cox, de First Lady, toekent, is op intrigerende wijze beschreven. Haar venijnige karakter ontwikkelt zich gaandeweg steeds meer, als lezer vraag je je continu af waar dit personage naar toe gaat qua persoonlijkheid. Waar de auteur ook goed in is geslaagd is het neerzetten van het beeld hoe een president vandaag de dag moet leven, omringt door allerlei agenten om zijn veiligheid te waarborgen, en niet alleen die van de president, maar van al zijn naasten.

Het boek kent niet één verhaallijn, maar volgt meerdere personages met elk hun eigen achtergronden. De spanning wordt hiermee behoorlijk opgebouwd, want met elk hoofdstuk lijken er puzzelstukjes vrij te komen die uiteindelijk zorgen voor het samenkomen van de verhaallijnen. Het feit dat Baldacci dit pas op het eind bij elkaar laat komen, verhoogt het leesplezier alleen maar.

Familieverraad is wederom een pageturner. Het is net niet het beste boek van David Baldacci, maar kan heel goed in de top meedraaien. Dus ben je op zoek naar een goed boek voor de komende vakantieweken: dit is een zekere aanrader, je zult niet teleurgesteld worden!

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 978 90 2299 503 7 Pagina's: 383

Kijk voor meer boeken in Boeken.