CD: Barbie Bangkok - People And Geometry

Als je begint met luisteren naar Barbie Bangkok snap je meteen waarom ze Bangkok in hun naam hebben staan. Vele nummers hebben wat Oosterse geluiden erdoorheen dansen. Alhoewel dat best vrolijk klinkt, geeft de cd geen feel good gevoel. Op zijn eigen aparte manier is dit wel een heerlijke cd om te luisteren.

Voor een debuutalbum heeft Barbie Bangkok een krachtige cd gemaakt. People And Geometery is een geweldig start. Eerder waren er al wel singles verkrijgbaar van de band, maar de voldoening van een heel album was hard nodig. De cd voelt precies zoals je verwacht van deze band. Sommige nummers, zoals 'Paranoid Parenting' en 'The Curse' zijn ook echt radiowaardig. Hopelijk hebben ze hiermee een kans om ook een keer in de hitlijsten te komen. Jammer genoeg blijft dat lastig voor een Belgische popband als deze.

Naast de nummers die geschikt zijn voor de radio rekt de band het vermogen van pop wel op. Ze hebben voornamelijk wat drukkere ska-achtige nummers gemaakt. Je moet er tot op zekere hoogte wel van houden, maar de neiging tot meezingen is groot. De cd is vrij consistent qua opbouw en dat is ook de bedoeling van de band. Het aparte is toch dat, alhoewel de algemene toon vrij algemeen is en lekker door loopt, het wel interessant blijft om te luisteren.

Des al niet te min zijn ze nu hard op weg om meer naamsbekendheid te vergaren, met de bijbehorende fanclub. Ergens in 2002 is de band begonnen en na positief commentaar van publiek zijn ze in 2007 gestart met het opnemen van dit album. Dit heeft dus vrij lang geduurd.

De invloeden van de band zijn best divers, van David Bowie tot Roy Orbison en the B-52’s. Wat door alle nummers wel heen schemert is een zekere ironie, niet genoeg om het op Kurt Cobain te laten lijken maar wel genoeg dat wanneer je het hoort je een glimlach op je gezicht krijgt. Of dit de sleutel naar hun succes zal worden, zullen we snel genoeg ontdekken.

1. Paranoid Parenting
2. New Delhi
3. All Over Again