CD: Donavon Frankenreiter - Pass it around

Bij namedropping van Jack Johnson krijgen veel mensen of zomerse kriebels óf allergische jeuk. Frivole en aanstekelijke zonnedeuntjes of links gejengel met een akoestische gitaar. De laatste groep kan nu stoppen met lezen, want Donavon Frankenreiter kent vele paralellen met de goedlachse Johnson. Niet alleen was deze Australiër ook ooit pro-surfer en zijn de twee al jaren goede vrienden, hij creëert ook al jaren de nodige vrolijke noten die tussen opbeurend en relaxt inhangen. De teller staat met zijn nieuwe album Pass It Around inmiddels op vier. Is dit weer zo'n zomerse plaat of zit hij tegenwoordig op een andere golf?

Met een albumtitel als Pass It Around (zoals met een jointje) is de link met een relaxte sfeer en trippy uitstapjes al snel gemaakt. Al snel blijkt ook de muziek weer in deze categorie te vallen, tenminste de aftrap wel. 'Life, Love and Laughter' is een opsteker avant la lettre, upbeat, catchy en zomers. Gooi die bloemenslinger maar vast om denk je dan. Dit gevoel blijft zich tot halverwege wel opdringen maar daarna worden de felgekleurde bloemen in de aloha-krans fletser en fletser. De sprankeling en het optimistische gevoel maken plaats voor licht geforceerde opvultracks die simpelweg minder pakkend zijn.

Donavon gebruikt een breed scala aan instrumenten (naast de standaard gitaar, bas en drums oa. nog een Hammond, djembe, mondharmonica en wat strijkers en blazers) maar dat resulteert vooral in de eerste helft tot een interessant meerlaags muzikaal palet. Het wel erg low-tempo 'Mansions On The Sand' gooit roet in het eten en levert een SkyRadio-momentje af. Ook 'Someone's Something' en 'Sing A Song' getuigen vervolgens van gebrek aan inspiratie, missen een echte hook en vervallen in herhaling. Met de titeltrack wordt muzikaal weer een stapje naar voren gedaan, maar het slot kan de luisteraar niet echt meer bij de kladden grijpen. Een goed begin is het halve werk, maar daar blijft het helaas dit keer eigenlijk ook bij.

Label: Lost Highway Datum: Augustus 2008 Waardering: