DVD: If I Had Known I was a Genius

Markus Redmond speelt Michael Reed, een hoogbegaafde jongen die zijn bijzondere levensverhaal met ons wil delen. In If I had Known I was a Genius zien we hoe hij en zijn gezin nogal wat moeite heeft met het feit dat hij bovenmatig intelligent is en we zien waar hij uiteindelijk terecht komt. De hoofdrolspeler is zelf ook verantwoordelijk voor het script en de regie in handen van debutante Dominique Wirtschafter.

Geniaal zonder het te weten
Aan het begin van de film zien we hoe Michael na een ruzie met zijn zus van de trap af wordt gegooid. Hij stelt ons zijn gezin voor, zijn norse en cynische moeder (Whoopi Goldberg), zijn goedzakkerige vader (Keith David) en zijn etterige zus met kind. Michael legt de kijker uit dat hij zijn verhaal vanuit het perspectief als 26-jarige verteld, wat duidelijk maakt waarom we een volwassen man in zijn kleuterklas zien zitten en met zijn speelgoed zien spelen. Al snel wordt zijn moeder op school ontboden: Michael blijkt superslim te zijn en hij wordt naar verschillende andere scholen gestuurd. Na een tijdje verhuist het gezin naar Californië, waar Michael er achter komt wat hij later wil worden: acteur. Het acteursleven blijkt echter niet al te makkelijk, en hij vindt zich na school terug als medewerker bij de CostSurplus supermarkt. En dat, terwijl hij eigenlijk een genie is. Had hij dat maar eerder geweten...

Niet logisch, niet bijzonder
De film begint met dat Michael ons zijn levensverhaal wil vertellen. Dit houdt in dat hij er in elk geval van uit gaat dat wij zijn levensverhaal aan zouden willen horen. Tegelijkertijd gaat de kijker er van uit dat er een reden is dat de verteller ons zijn verhaal wil vertellen. En dit is nu net wat er aan ontbreekt bij If I had Known I was a Genius. Zo bijzonder is zijn verhaal helemaal niet. Michael is namelijk helemaal geen interessant personage, maar erger is nog dat hij eigenlijk helemaal geen interessante dingen mee maakt. Na afloop vraag je je dan ook vertwijfeld af waarom je nu eigenlijk naar deze film bent gaan kijken, anders dan alleen Tara Reids naam op de hoes. De film gaat natuurlijk over mooie ideeën als vervlogen dromen en in je zelf geloven, maar die kunnen op duizenden betere manieren worden uitgewerkt in deze film. Het tweede grote punt van kritiek is misschien nog belangrijker dan het ontbreken van een reden voor de film, en dat is de premisse van de film. Michaels moeder vertelt hem nooit de uitslag van de IQ-test die hij als jongen deed. Hierdoor zou Michael nooit hebben geweten dat hij eigenlijk een genie was en alles had kunnen worden wat hij maar wilde, in plaats van een vakkenvuller. Onzin natuurlijk, alsof je een IQ-uitslag nodig zou moeten hebben om te weten dat je geniaal zou zijn en dat niet zelf zou kunnen bedenken. Dit is een heikel punt, want hiermee klapt de hele geloofwaardigheid en logica van het verhaal als een kaartenhuis in elkaar.

Acteren is een kunst
If I had Know I was a Genius had ondanks het oninteressante verhaal en het onlogische plot misschien nog interessant kunnen worden door de cast. Sharon Stone en Tara Reid zijn misschien nog redenen waardoor het visueel aangenaam zou kunnen worden. Maar eerstgenoemde is hiervoor te weinig in beeld en speelt haar stereotype karakter van de toneeldocente wel heel erg overdreven. De flirterige Reid is goed op haar plaats als de love-interest van de film, maar heel bijzonder is de rol los van haar wulpse blik niet echt. Whoopi Goldberg is wel aardig als de niet echt steunende moeder van Michael, maar echt uitgediept wordt haar personage, evenmin als de overige karakters in de film, niet echt.

Het onlogische verhaal van If I Had Known I was a Genius is op sommige plekken wel humoristisch te noemen, maar er zitten te veel tenenkrommende scènes in om boeiend te blijven. Het script rammelt behoorlijk, de acteerprestaties zijn niet om over naar huis te schrijven en Markus Redmond weet met zijn verhaal de kijker onvoldoende te overtuigen. Een film die terecht direct op dvd werd uitgebracht, en een film die vermoedelijk ook terecht in de budgetbak zal verdwijnen.

Label: RCV Releasedatum: Maart 2008
Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: nvt.