CD: Rubik - Bad Conscience Patrol

Misschien is Rubik wel het Finse geheime muzikale wapen. Ze timmeren aardig aan de weg, met flink wat optredens (o.a. Eurosonic in Grun, maar ook SXSW in Austin Texas, of het wat meer voor de hand liggende Hultsfred festival). Een gedegen albumhistorie hebben ze niet, maar de kritieken zijn alvast lovend. Hun enige album (een EP) is inmiddels al out-of-print, maar hun eerste langspeler, Bad Conscience Patrol, is net uit in Europa.

De muziek is lichtelijk hysterisch, en verdraaid. Niet afschrikkend hysterisch of verdraaid, maar gewoon een beetje druk, en soms een tikkeltje tegendraads. Maar daardoor wordt het ook wel spannend. Het album grossiert in uitgesponnen liedjes op het kruispunt van indie en melodieuze (prog-)rock. Soms zijn ze een beetje dromerig en ijl, en vaak toch ook weer niet.

Op de voorgrond klinkt de ingetogen zang van Artturi Taira, altijd een beetje gedempt. Hoewel drums, bas en gitaren de basis vormen, klinken op het album vooral ook keyboards prominent door. Het past goed in de sfeer van de muziek, en nergens slaat de balans echt door. Het album hint soms op een cabaresque inslag, zoals bijvoorbeeld ‘Why don’t you let it happen’, een nummer gedragen door een afgemeten roffel. Toch eindigt deze track ook weer meeslepend.

Dat is wellicht de spanning van dit album: ingetogen en bedeesd versus theatraal en meeslepend. Misschien zijn het wel de niet zo zeurderige jonge neefjes van Radiohead. Of Muse zonder overdrive. In vergelijking met deze bands, die ongetwijfeld inspiratiebronnen voor ze zijn, is Rubik echter veel minder uitgesproken, niet uniek. Niettemin is Bad Conscience Patrol een aardig album.

Echt vernieuwend is het inderdaad niet, Rubik speelt eerder leentjebuur bij een aantal stijlen en voorbeelden. Maar ze mengen het tot een aardig geheel, met een beheerste hoeveelheid tempo- en volumewisselingen. Gaandeweg het album herhaalt het trucje zich wel net te vaak om boeiend te blijven. De laatste paar nummers verhuizen jammer genoeg langzaam naar de achtergrond. Met andere woorden: goed in het gehoor, maar de echte knaller ontbreekt.

Label: Fullsteam Records / Rough Trade Releasedatum: 6 juli 2007