DVD: Scary Movie 4

Het vierde deel is -volgens de hoes- het laatste uit de trilogie. De flauwe grappen beginnen dus al voordat de film is begonnen en dat geeft al aan wat je kunt verwachten van de film zelf. Niet zo gek natuurlijk, want de voorgaande delen stonden ook al bol van de flauwe grappen. Opvallend aan de ontwikkeling van de reeks Scary Movies is dat de persiflages vanaf het derde deel veel beter uitgewerkt raakten. Daarnaast begon de cast meer en meer te bestaan uit bekende acteurs en komen er zelfs een aantal opvallende gastrollen voorbij. In het vierde deel zien we bijvoorbeeld (wederom) Charlie Sheen, Carmen Elektra, Dr. Phil, Shaquille O'Neal en Leslie Nielsen.

De essentie van de film ligt vooral in de persiflage van War of the Worlds, waarbij Tripods (of in dit geval meer I-pods) de mensheid proberen te vernietigen. Ondertussen komen de hoofdrolspelers continu in aanraking met karakters uit recente thriller- en horrorfilms, zoals the Grudge, the Village en Saw. Door alle losse verwijzingen lijken sommige gedeeltes van de film meer op losse sketches dan dat je het gevoel hebt naar een volledig uitgewerkte film te kijken. De rode draad in het geheel volgt dus het verhaal van War of the Worlds bijna volledig, maar is dermate gepersifleerd dat je op een gegeven moment naar Leslie Nielsen zit te kijken als president van de Verenigde Staten, maar dan in zijn blote kont. En zo zie je aan het einde van de film bijvoorbeeld de acteur die de persiflage van Tom Cruise op zich neemt als de 'echte' Tom Cruise. In de show Oprah verklaart hij op gelijkende idiote wijze zijn liefde aan een ander karakter uit de film. Het geeft het niveau wel aan, maar dat geeft op zich niet, want bij Scary Movie 4 krijg je precies wat je verwacht: flauwe grapjes, persiflages op grote films en een flinke portie onderbroekenlol.

"President, the country is under attack!" "sst, I want to hear how the story with the duck ends!"

David Zucker en Jim Abrahams hebben duidelijk nog lang geen afscheid genomen van het genre, maar zijn duidelijk wel een andere weg ingeslagen dan dat hun fans van ze gewend zijn. Qua meligheid is er bijvoorbeeld best wel een vergelijking te maken tussen Airplane en deze Scary Movie, alleen is de grapdichtheid bij laatsgenoemde iets minder en wordt er flink meer gepersifleerd. Zet je verstand op nul, verwacht niets en dan zul je zien dat je best nog meer dan eens kunt lachen om Scary Movie 4. Wat betreft de extra's op de dvd is er weinig bijzonders te beleven. Naast de weinig leuke bloopers kun je kijken naar naar een aantal verwijderde scènes die niet erg lang duren en qua flauwigheid best in de film geplakt hadden kunnen worden. Ook kun je kijken naar korte interviews met de cast waarin een ieder aangeeft wat de kracht van David Zucker en Jim Abrahams is; niet echt interessant om te zien. Tot slot kun je de hele film ook bekijken vergezeld van commentaar door David Zucker en producent Robert K. Weiss, waarbij ze vooral erg veel lol hebben in het uitleggen van hun zelfbedachte grappen.

Scary Movie 4 is geen meesterwerk, het is niet subtiel, origineel of met liefde gemaakt, maar het is bij vlagen best grappig en wat dat betreft een geslaagd Zuckerproduct.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 13 september 2006
Kijkwijzer: Waardering: